/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Ang. skadessag
Fra : Mazey
Vist : 3642 gange
100 point
Dato : 12-09-06 23:22

Hej alle på kandu.dk

Jeg skriver angående et problem som jeg håber ikan være mig behjælpelig med at løse.

Mit problem består i at jeg for godt 2 år siden pådrog mig en rygskade ved et uheld, som resulterede i en diskusprolaps.

Da jeg er forsikret hos XXXX anmeldte jeg denne skade til dem, og den blev også anerkendt som en dækningsberettiget skade.

Jeg skulle derfor undersøges af en af XXXX speciallæger for at determinere méngraden af skaden.

Denne undersøgelse føler jeg ikke er blevet foretaget grundigt nok, da selve undersøgelsen tog ca. 1 minut, hvorefter jeg sådan set bare blev ”kasseret”.
Lægen som undersøgte mig understregede endda overfor mig, uden at være opfordret til det, at han ej havde nogen personlig økonomisk fordel af hans udsagn, hvilket jeg synes er en underlig udtalelse at komme med.

Jeg skrev derfor til XXXX og bad om en undersøgelse af en uvildig speciallæge, hvilket de indvilligede i, men at jeg selv skulle betale omkostningerne for denne.

Jeg har haft kontaktet en speciallæge som har fortalt mig at en sådan undersøgelse koster ca. 5000,- men at han mente at det var forsikringen der skulle betale for den uvildige læges undersøgelse.

Jeg har derefter snakket med flere som mener det samme, men skal de, eller skal de ikke betale for den undersøgelse?

Jeg håber nogen har den fornødne viden på det område, eller som evt. kan finde det på nettet, hvilket jeg ikke har haft held med.

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 12-09-06 23:26

Du burde kontakte en advokat der kan fortælle de juridiske ting...

den udgift dertil vil være minimal, og sikkert betalt af forsikringsselskabet, såfremt de bliver dømt til at betale skaden....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-09-06 23:36

Hvad er problemet hvis forsikringen allerede har accepteret skaden ?

Hvis du med "kasseret" mener at skaden er anerkendt til uarbejdsdygtig - hvad vil du så med en ny undersøgelse.... ?

Kommentar
Fra : Mazey

Dato : 12-09-06 23:41

Problemet er at da forsikringsselskabet anerkendte skaden blev jeg henvist til en af forsikringsselskabets læger som vurderede at min méngrad var under 5%, og det mener jeg ikke den er. Derfor vil jeg have en ny undersøgelse.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 13-09-06 00:02

Som udgangspunkt skal du gå ud fra at forsikringsselskabet naturligvis vil søge at få méngraden sat så lavt som muligt.

Du skal derfor ALDRIG acceptere den méngrad forsikringen spiller ud med.

De har alt at vinde og intet at tabe ved at sætte méngraden lavt. Mange magter ikke kampen og opgiver at føre sagen videre.

Du er oppe mod et magtfuldt selskab som har en skare af jurister bag sig. Du kan IKKE forvente den midste smule hjælp for slet ikke at tale om medfølelse for din situation fra dem. Kort sagt: Du skal i gang med en sej kamp mod en overmagt, men af erfaring véd jeg det betaler sig.

Du skal kontakte en ORDENTLIG advokat der har specialiseret sig i skadeserstatninger. I mit tilfælde betalte forsikringsselskabet advokatregningen. Der sker jo intet ved at kontakte en advokat og spørge.

Har din skade været vurderet af arbejdsskadestyrelsen? Sørg for at den bliver det (også selv om det ikke er en arbejdsskade). Og hvis du dér bliver bedømt til en uacceptabel méngrad - så ank afgørelsen.

Som sagt dette skrives på baggrund af en erstatningssag efter en trafikulykke et familiemedlem var ude for. Den endelige erstatning blev MEGET højere end foreslået først fra forsikringen.

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 13-09-06 07:21

Jeg kan kun tilslutte mig de foregående talere. Jeg var selv ude for et trafikuheld for fire år siden og fik piskesmæld af det. Jeg endte med at få en méngrad på 8%, som er meget fornuftig i min situation, men fik direkte at vide af speciallægen, at hvis jeg ikke fik mere end 5%, skulle jeg anke - så få fat på en advokat (det vil stå i din forsikringspolice, om de betaler for advokaten - ellers check f.eks. din indboforsikring for retshjælpsdækning). Selv hvis du bliver nødt til selv at betale kan det være penge, der er givet rigtigt godt ud og det er en myte, at advokater er sindssygt dyre.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-09-06 07:30

Da min mand fik en af sine arbejdsskader, kom han til en undersøgelse som lyder præcis som din,
vi bad også om en ny undersøgelse, hertil betalte vi selv kr. 2000 og vores private forsikringsselskab betalte de resterende kr. 3000, jeg er ikke helt sikker på beløbene, men det var noget i den retning.

Mengraden blev igen den samme, speciallægen bedømmer ikke selv graden, men kommer med en udtalelse.

Forsikringsselskaberne har en tabel (vi fik en kopi) hvori er nævnt, mengraden for samtlige skader, denne tabel er udarbejdet af arbejdsskadestyrelsen.

Du kan godt prøve at blive revurderet, men du skal regne med at du får en egenbetaling, som du så får refunderes, hvis du får ret. Meeen vi har oplevet flere gange at div. instanser står sammen, så du skal ikke regne med at det du får noget ud af det, udover en regning og en meget meget lang ventetid på resultatet.

Det har også været fremme i medierne, at forsikringsselskaberne og arbejdsskadestyrelsen er i lommerne på hinanden, og vi skadeslidte, kun er en lille brik i et stort puslespil.

Du kan prøve at skrive hertil, det er gratis http://www.friproces.dk/ngr/ eller du kan rette henvendelse i åbningstiden hos advokatvagten, der kan du se i din lokale telefonbog hvor og hvornår.

Held og lykke og forhåbentlig også god bedring

PS.. da du fik brev, om den første undersøgelse, fik du så nogle forskellige læger at vælge imellem?? der skal være 2-3 stykker, hvis ikke er der sket en fejl, og så burde du kunne blive undersøgt påny uden regning.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 13-09-06 07:47

Som udgangspunkt, skal forsikringen foreslå - eller du kan selv foreslå - hvilken speciallæge der skal undersøge dig. Begge parter skal være enige om, hvilken læge. Resultatet fra den undersøgelse er grundlaget for den videre bedømmelse for at fastsætte mensgraden. Nogle gange må der foretages nogle flere undersøgelser, og selvfølgelig tager xxxx udgangspunkt i den billigst mulige løsning. De fleste forsikringsselskaber kender speciallæger "rundt omkring i landet". De ved som oftest godt hvem der er gode for selskabet, dvs. dårlige for forsikringstageren.
For at komme videre, er du nød til, at beskrive hele sagsforløbet til dit forsikringsselskab igen, og søge at "starte forfra". Hvad har din egen læge beskrevet om din skade? Når/hvis du har pådraget dig en diskusprolaps, må andre læger også have undersøgt dig, hvad er deres udtalelser/beskrivelser?
På arbejdsskadestyrelsen.dk kan du læse en hel del om méngrad. Hvis sagen skal behandles i arbejdsskadestyrelsen, for at de kan fastsætte ménsgraden, koster det små 4.000 kr. Får du medhold, skal xxxx betale for det, ellers skal du selv. Den ménsgrad de fastsætter kan IKKE ændres, den er endelig.
Min bedste vejledning til dig lige nu er derfor, at du kontakter tidligere læger, sygehus og får deres udtalelser - evt. gennem din egen læge, som kan skrive papirne hjem, og så forfra igen.
Hvad har xxxx iøvrigt foretaget sig i de sidste to år? har de afventet til skaden er endelig og stationær?
Som en anden ovenfor skriver, så kan det som oftest betale sig, at anke den ménsgrad et forsikringsselskab vælger. De gør som med dig, henholder dig, og evt. kommende advokatregninger, gebyr osv. får ofte den skadeslidte til at holde sig tilbage, da der kan være tale om adskillige tusinde kr., men når man er skadet, kommer også de penge hjem.
Held og lykke med det videre forløb.