/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Cylender sidder fast?
Fra : Dj_Kaffe
Vist : 560 gange
380 point
Dato : 12-09-06 19:14

Hej..

Jeg har en pgo pmx, som har kørt ca 14000km og nu er cylenderen slidt ned...

Men så har jeg det så problem at jeg ikke kan få cylenderen af, topstykket er taget af, men cylenderen og pindboltene er groet gevaltigt fast..

Vi har prøvet både at tæske løs på (den i forvejen nedslidte) cylender og prøvet at spraye wd40 på og lade den stå natten over, endtet hjælper den sidder bare fast..

Nogen der har en idé?

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 12-09-06 19:53

Jeg så engang en reparatør der varmed cylinderen og boltene med en svejseflamme .

(Uden ansvar )

Kommentar
Fra : Dj_Kaffe

Dato : 12-09-06 20:00

hehe ja lyder ikke som en helt god idé, hvis man så ikke får den af i første forsøg, sidder den endnu bedre fast bagefter.. ;)

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 12-09-06 20:09

Og så og dog. Meget kraftig opvarmning få jo metallet til at arbejde. Det gør almindelig drift selvfølgelig også men dér er der jo køling. Forestiller mig at varmen kan få tinene til at gi' sig.

Hvorfor tror du den sidder bedre fast bagefter

Kommentar
Fra : Dj_Kaffe

Dato : 12-09-06 20:17

Har jeg bare på fornemmelsen, men det jo selvfølgelig et forsøg værd, da vi ikke rigtig kan finde på andet... Ellers ender det nok med at lortet bliver skåret af med en vinkel sliber....

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 12-09-06 21:23

Jeg ville prøve at tage pinboltene helt ud en ad gangen...
Hvis du sætter 2 møtrikker på pinbolten. og spænder sisse sammen mod hinanden et stykke fra toppen af cylinderen.
Herefter kan du bruge den nedetste møtrik til at løsne med, da denne spænder mod den øverste møtrik...

Når du har alle pionbolte ude skal du kununne vride cylinderen af.

god fornøjelse
mvh ben

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 12-09-06 21:30

Lad være med at bruge en vinkelsliber!!!!
Du tager en stor rørtang og bøjer dine pindbolte 90 grader, så du bagefter kan dreje dem ud.
Når de er drejet ud så er det intet problem at få den af.

Det har jeg selv gjort engang en cylinder var rustet fast.

Det koster 4 nye pindbolte og lidt arbejde.

Iøvrigt, så er det rimelig svært at komme til med en vinkelsliber dernede, så du ødelægger sikkert en masse.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 12-09-06 21:31

Hvis pindboltene knækker, så må du igang med vinkelsliberen men ikke for tæt på motorblokken.

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 12-09-06 22:33

Brug en større hammer

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-09-06 23:20

Hvis tricket med de to møtrikker ikke virker, kan du tage fat i boltene med en svejsetang.

sæt nye bolte i bagefter. brug en momentnøgle og ikke bare fornemmelse, når de skal spændes.

Kommentar
Fra : Dj_Kaffe

Dato : 13-09-06 18:13

jtlaursen - Hehe tror ikke en stører hammer hjælper, vi har brugt en muggert og det hjælper ikke..

Prøver det med at bukke pindboltene, for en rørtang kan heller ikke gøre det..

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 14-09-06 07:54

Inden du drejer den, så giv det lige laaang tid med en lighter, eller med et starinlys.
Den slipper lettere hvis det bliver varmet op.

Kommentar
Fra : zyflex

Dato : 29-09-06 21:21

Havde samme problem for en månedes tid siden.
Der kunne jeg kun få de to øverste pindbolte ud. De 2 nederste var rustet sammen med cylinderen som jo gjorde at jeg ikke kunne få cylinderen af.
Det endte med jeg tog en vinkelsliber og skar mellem cylinder og pindbolte.
Den gamle cylinder er ganskevist helt død nu. Men det tyder heller ikke på at du skal bruge din igen.

Pas på krumtappen når/hvis du går igang