/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
sort/hvid skærm på tv'et!!! HELP!
Fra : connorz
Vist : 932 gange
100 point
Dato : 28-12-02 00:23

Jeg har et Geforce 2 MX 400 grafikkort m. tv-out jeg ønsker tilsluttet mit fjernsyn. Jeg har købt en ledning med scart-stik i den ene ende og indgang til grafikkortet i den anden... Jeg får nu kun sort/hvid på tv'et!!! Er det fordi jeg har købt en forkert ledning, fordi fjernsynet ikke understøtter det (er 1 måned gammelt), fordi der mangler noget software (drivere e.l.) på computeren eller er det en 30-50 fejl (én der sidder 30-50 cm fra computerskærmen eller hvad fand'n er der galt?!?!?!?

plz help me!!!

Kommentar
Fra : Steffansteffan

Dato : 28-12-02 00:25

hvilket program/drivere bruger du?

Kommentar
Fra : Steffansteffan

Dato : 28-12-02 00:27

Det gjorde mit tv også i starten med så slog jeg den over på PAL-B & Danmark. Prøv det.

Kommentar
Fra : connorz

Dato : 28-12-02 00:29

nvidia ver. 3.0.8.2 - har været inde på deres hjemmeside i dag for at dl de nyeste, så det håber jeg de er

(bruger i øvrigt win xp, og driverne ser ikke ud til at være signerede digitalt - eller hvad det nu hedder, men når jeg nu kan se noget på tv'et, kan det vel ikke være problemet, vel?!?)

Kommentar
Fra : connorz

Dato : 28-12-02 00:32

har prøvet - både pal-b og pal-g giver sort/hvid resultat! ellers nogle forslag??

Kommentar
Fra : Steffansteffan

Dato : 28-12-02 00:35

Først installere du de filer som er på den cd som er med. Så går du ind i:

> start > Indstillinger > Kontrolpanel > Skærm > Indstillinger > Avanceret > nVIEW > Endhedsindstillinger > Outputenhed > Avanceret > TV > Skift Format > og vælg så den der hedder Danmark PAL-B > OK > Anvend

Det virkede med mit kort. Håber at det også virker med dig :)

Kommentar
Fra : Steffansteffan

Dato : 28-12-02 00:37

Du skal ikke bruge TVtool det er jo kun en demo, den fulde version koster 100 kr.

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 28-12-02 00:42

Nogen siger Tvtool findes på kazaa ?

Kommentar
Fra : xou

Dato : 28-12-02 00:43

prøv det andet scanstik - eller har dit nye tv en omskifter der kan sættes til pal ,eller har det s-vhs hvis ikke og det er et s-vhs stik du bruger skal du have en konverter..altså hvilket stik er det du har købt

Kommentar
Fra : Steffansteffan

Dato : 28-12-02 00:44

Det går det også, men hvorfor ikke bare installere det program som er med grafikkortet, det er nemest?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-12-02 00:39

Hej,

> Jeg har et Geforce 2 MX 400 grafikkort m. tv-out jeg ønsker
> tilsluttet mit fjernsyn. Jeg har købt en ledning med scart-stik i
> den ene ende og bla bla bla..

Ved ikke om det er det, men det kunne lyde som om at grafikkortet spytter et
NTSC signal ud, og TV'et forventer et PAL signal. Prøv at tjekke..

-Bach

Kommentar
Fra : xou

Dato : 28-12-02 00:53

kl er mange for mig men lag mærke til det lille stik der medfælger i denne pakke måske er det det der skal til ???
http://www.av-supply.dk/index.php?index=17&show=11&gruppeid=1&PHPSESSID=9d79c9e748c0ff5af1177e5108c348ef
det kan sikkert fås seperat hvis alle andre muligheder ikke er der såsom kokret indstilling af tv >< pc

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-12-02 01:20

"Bachjuul" <Bachjuul@12move.dk> skrev i en news:auio9f$2v71$1@news.cybercity.dk
> Hej,
>
> > Jeg har et Geforce 2 MX 400 grafikkort m. tv-out jeg ønsker
> > tilsluttet mit fjernsyn. Jeg har købt en ledning med scart-stik i
> > den ene ende og bla bla bla..
>
> Ved ikke om det er det, men det kunne lyde som om at grafikkortet spytter et
> NTSC signal ud, og TV'et forventer et PAL signal. Prøv at tjekke..
>

Eller, at grafikkortet leverer S-video, og Tv'et forventer composite.

J

Kommentar
Fra : ZeroXP

Dato : 28-12-02 03:46

Hvis du går ind i TV'ets menu, så skulle du kunne finde noget om hvilket signal den modtager gennem din scart. Da jeg ikke lige ved hvad det er for en model (TV), kan jeg ikke sige helt nøjagtigt hvor i menuen det er. Men du skal i hvert tilfælde, sætte den til at modtage S-video signal.
Hvor mange scart har dit TV forresten, fordi det kan være at det kun er den ene scart der understøtter S-video signal.
hvis det er et nyt fjernsyn som du siger det er, så burde der sidde en seperat S-video ingang, endten i siden, eller på fronten bag en klap. men det kommer jo an på hvad du har givet for det (kvalitet/pris).

Håber du kunne bruge det til noget - ZeroXP

Kommentar
Fra : ZeroXP

Dato : 28-12-02 03:48

... Har desuden selv det samme graffikkort, og det virker på min, med den opsætning.
Eller som Rasmus (rkl) siger, så kan du jo også ændre signalet fra dit Graffikkort!!! :)

Kommentar
Fra : mermic

Dato : 28-12-02 08:56

Hej

Jeg har haft samme problem som dig, men da jeg ikke har S-video har jeg simpelthen prøvet i dagevis at få det til at køre. Så tog jeg mig sammen og købte TV-tool og vups så ser det hele fantastisk ud - gør det!!! Jeg tilslutter kortet til tv'et via det kabel du nævner og starter tv-tool og så retter dette program resten for dig.

Michael

Kommentar
Fra : xou

Dato : 28-12-02 10:29

her kan du downloade tv-tool men den virker kun 15 min ad gangen.
http://tvtool.info/
prøv evt at der hvor du sætter til pal-b ,at sætte den til ntsc

Kommentar
Fra : briani

Dato : 28-12-02 10:34

Hej connorz
Det er ikke den sidste nye driver du har til dit grafikort(nvidia ver. 3.0.8.2 )
den sidste nye der er testet er den der hedder version 41.09 fra den 3 december 2002-den kan hentes her
http://www.nvidia.com/view.asp?IO=winxp-2k_41.09
prøv at hente den og instalerer den-og se om det så ikke virker
giv lige en tilbagemelding
MVH og godt nytår Brian

Kommentar
Fra : connorz

Dato : 28-12-02 13:10

Jeg har nu installeret nyeste drivere (4.1.0.9) - samme resultat...
Jeg har prøvet både med pal-b og pal-g - samme resultat...
Inde i egenskaber for skærmen kan jeg ikke sætte den til ntsc for Danmark (vel logisk nok). Men jeg har prøvet med alle mulige forskellige formater fra alle mulige lande - samme resultat...
Jeg har prøvet med TV-tool - samme rsultat...
Mit fjernsyn er et kombineret fjernsyn/video af mærket Samsung. Bagpå er der kun én scart-indgang (den jeg bruger), men foran er der også en indgang, hvor der står 'video-in-audio'. Her er 3 stik - et gult og et hvidt som ligner noget phono stik kunne passe i. Desuden er der en sort indgang som ligner et lydkorts indgang (der er aftegnet et øre ved siden af). Er det indgangen foran jeg skal bruge? Og kan man i givet fald få noget der konverterer fra scart til denne 3-delte indgang? Har dette noget med s-video/composite-problematikken at gøre, og hvad kan jeg i givet fald gøre?

Håber dette kunne hjælpe jer hjælpere - ellers tak for de mange indlæg

PS. til brian>>> Også godt nytår til dig - mit bliver bedre, hvis dette kommer til at virke

Kommentar
Fra : xou

Dato : 28-12-02 13:50

jeg har osse et samsund lig dit,men måske er det en konverter du skal have,da det nok ikke har s-vhs som er årsagen til dit sort/hvis problem.søg på www.sandberg.dk søg på >>S-video på Scart Colorfix<< som er det jeg tror passer til dit kable,eller gå ned hvor du købte det eller i fona.fredgaard osv måske og spør efter en konverter eks sandberg S-video på Scart Colorfix....mit samsung har ikke om 5 år gammelt s-vhs.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-12-02 17:59

Jeg havde samme problem. Men så opdagede jeg at Sanberg sælger et lille 10cm
langt mellem-kabel som de kalder, hold nu fast, Colorfix ! Så kom der
farver.

Frank
"connorz" <connorz.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:Kg5P9.15278$Hl6.1753313@news010.worldonline.dk...
> Jeg har et Geforce 2 MX 400 grafikkort m. tv-out jeg ønsker tilsluttet
> mit fjernsyn. Jeg har købt en ledning med scart-stik i den ene ende og
> indgang til grafikkortet i den anden... Jeg får nu kun sort/hvid på
> tv'et!!! Er det fordi jeg har købt en forkert ledning, fordi fjernsynet
> ikke understøtter det (er 1 måned gammelt), fordi der mangler noget
> software (drivere e.l.) på computeren eller er det en 30-50 fejl (én der
> sidder 30-50 cm fra computerskærmen eller hvad fand'n er der
> galt?!?!?!?
>
> plz help me!!!
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : ZeroXP

Dato : 28-12-02 18:30

Hey connorz

De indhange du nævner foran på dit TV, er som følger.

> Det gule stik er til video-in.
> Det hvide er til Lyden i venste højtaler-in.
> Det røde (denne nævner du dog ikke, men den SKAL være der) er til lyden i højre højtaler-in.
> Det sorte med øret, er til hvis du vil høre lyden i høretelefoner, som du så smækker i her.

Hvis du vil have en kvalitet der holder, men som så også koster lidt mere, så køb TechLink scart omformer, og hvis det bare skal kunne vise billedet, kan du ligeså godt købe den de har i det nærmeste byggemaked - Silvan, Bauhaus etc.. Men uanset om du har en omformer eller et kabel med S-video/scart, så skal Tv'et indstilles til at kunne modtage S-video signalet (Kig evt. i din brugsforvirring). Min mening er dog at: det er ikke en omformer du skal indvestere i (da det er et fedt, hvis dit TV ikke kan modtage S-video), men snarre et andet TV (surt men sandt).

Håber du for løst problemet, så du også får et godt nytår.

hilsen ZeroXP

Accepteret svar
Fra : eizo_dk

Modtaget 100 point
Dato : 29-12-02 18:38

Hej Connorz!
Problematikken er meget simpel.
Du har som sagt tjekket efter om dit kort udsender PAL signal og ikke NTFS.

TV med S-Video indgang (front, eller bagpå), er der ingen problemer med.
TV uden S-Video indgang, virker sjældent.

Dit fjernsyn forstår ikke at konvertere et S-Video signal. Selv om det bliver omformet igennem en scart-adapter (TechLink kabler hjælper heller ikke). Derfor kommer billedet kun i sort/hvid. Det der skal til er et mellemled (kaldet Colorfix). Der er et lille stump kabel som er S-Video (han) til Composite (hun, gult phono stik). Her bliver S-Video signalet konverteret korrekt.
Du skal derfor også investere i et AV-kabel (gult, hvidt og rødt phono kabel i begge ender "kun han").
Colorfix sættes f.eks. på grafikkortet og AV-kablet tilsluttes efterfølgende for til sidst at samles i din scart-adapter!

[Grafikkort (S-Video)] <- [(S-Video) "ColorFix" (Composite)] <-> [AV-Kabel] -> [Scart-Adapter] -> [TV]

Kablerne kan købes i El-Giganten, ComputerCity osv. Spørg efter ColorFix som sagt, og et AV-kabel i ønsket længde og dit problem er løst!

Regards Eizo

Kommentar
Fra : connorz

Dato : 29-12-02 19:07

Mange tak for de gode råd... Jeg har nu snakket med en fra www.av-connection.com som er kommet til samme konklusion som jer - at jeg skal have et colorfix kabel... Det vil jeg nu investere i så...
I øvrigt kan man hos www.av-connection.com få både det kabel jeg har i forvejen (ved ikke lige hvad det præcist hedder) OG colorfix kablet for 168,- Hos Electronic world, hvor mit nuværende kabel er købt kostede det 250 spir for KUN det s-video kablet!!! (hvad fand'n skal de med så stor en avance?!?) Så nu vil jeg forsøge at få pengene tilbage hos Electronic world og så købe det hele ved internetfirmaet...

Godkendelse af svar
Fra : connorz

Dato : 29-12-02 19:09

Løsningen er derude

Kommentar
Fra : eizo_dk

Dato : 29-12-02 19:22

S-Video kabler er DYRE, men gevinsten ligger og i, at du får en forbedret opløsning i forhold til composite kabler, og Scart på TV'et.
Normalt er der 525 linier (vil ikke hænges op på det præcise tal) horisontalt på et fjernsyn. Men med S-Video får 50 ekstra linier, altså 575 linier (vil ikke hænges op på det præcise tal). Det bevirker at du får et mere klart billede end ved almindelig composite, og scart.
Men siden du ikke kan bruge S-Video, kan det jo også være f*cking lige meget, hehe ;)

Håber du snart kan se nogle film med farver på ;)

Regards Eizo_DK

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-12-02 00:10

"Frank Andersen" wrote

> Jeg havde samme problem. Men så opdagede jeg at Sanberg sælger et lille
10cm
> langt mellem-kabel som de kalder, hold nu fast, Colorfix ! Så kom der
> farver.

Vældig smart. Jeg havde samme problem, men løste det via TvTools "Color
Carrier" indstilling.

VH
Anders

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-01-03 18:51

Jeg havde samme problem, dog med et andet grafikkort. Jeg kørte en
amerikansk Windows Xp og grafikkortet
leverede således NTSC (det amerikanske farve system). Jeg gik ind i
grafikkortets indstillinger under kontrolpanel, og ændrede til Danmark og
dermed PAL B.

Jeg havde heller ingen lyd. Det klarede jeg ved at bruge
hovedtelefonudgangen på PC'en (en bærbar) og sætte den til tv'et (med et
særligt scart-stik som også har phonostik til lyd). Mærkeligt. Skulle lyden
ikke gå sammen med videosignalet ?? Skulle det virkelig være nødvendigt at
føre lyden separat via phonokabler ??

"connorz" <connorz.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:Kg5P9.15278$Hl6.1753313@news010.worldonline.dk...
> Jeg har et Geforce 2 MX 400 grafikkort m. tv-out jeg ønsker tilsluttet
> mit fjernsyn. Jeg har købt en ledning med scart-stik i den ene ende og
> indgang til grafikkortet i den anden... Jeg får nu kun sort/hvid på
> tv'et!!! Er det fordi jeg har købt en forkert ledning, fordi fjernsynet
> ikke understøtter det (er 1 måned gammelt), fordi der mangler noget
> software (drivere e.l.) på computeren eller er det en 30-50 fejl (én der
> sidder 30-50 cm fra computerskærmen eller hvad fand'n er der
> galt?!?!?!?
>
> plz help me!!!
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>