/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
if på flere celler
Fra : sus1234
Vist : 547 gange
100 point
Dato : 12-09-06 16:57

jeg skal have lagt en række tal sammen hvis værdien i feltet ved siden af har en bestemt værdi
eks
2 k1
2 k2
3 k1

hvis nu jeg skal have den til at lægge tallene sammen med katagori k1 i hvordan skal det så gøres?
i det oprindelige regneark er der 35 linjer

Kommentar
Fra : sion

Dato : 12-09-06 18:19

Du skal bruge formlen =SUM.HVIS(område;kriterium;sum-område).

område er den kollonne hvor der står k1
kriterium skal så være "k1"
sum-område er den kollonne hvor tallene, der skal lægges sammen, står.

eksempel: =SUM.HVIS(B1:B2;"k1";C1:C2)

Venlig hilsen
Simon

Accepteret svar
Fra : Leo.pedersen

Modtaget 100 point
Dato : 12-09-06 19:20

Hej

Mit svar er det samme som SION, med en enkelt tilføjelse.

Hvis der er flere kategorier, så har jeg i opsummerinsområdet (kan være en anden arkfane) først en søjle med de forskellige muligheder, så i ved siden af opsummeringer.

Hvis tallene står i søjle A og "koden" står i B, så kan man f.eks. i celle:

E1 = K1
E2 = K2
E3 = K3
E4 = K4
o.s.v.

Så kan der i F1 stå følgende formel:

+sum.hvis(A:A;E1;B:B)

Denne formel kan kopieres direkte ned i E2, E3, E4 o.s.v.

Fordelene er bl.a. at man måler på søjler og ikke på områder, dvs. der skal ikke låses noget fast i formlen (med $) og der kan være tilføjes data i A og B, uden at man risikere at formlen ikke får det hele med.

Venlig hilsen

Leo Lund
www.erhvervsbogforing.dk

Godkendelse af svar
Fra : sus1234

Dato : 13-09-06 07:23

Tak for svaret Leo.pedersen.