/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hvordan laver man mandelsmasse
Fra : SandraFalk
Vist : 7062 gange
45 point
Dato : 12-09-06 14:56

Jeg skal bruge 500 gr. mandelmasse. Hvordan laver jeg det? Eller kan man købe det et sted? Det skal ikke være færdig marcipan, da jeg skal blande mandelmassen med flormelis m/jordbærsmag..

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-09-06 14:59
Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 12-09-06 15:03

Wow - der er ikke en lettere måde?Eller kan man købe det et sted?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-09-06 15:09

den er nu ikke så slem som den ser ud - jeg er doven så jeg hælder de smuttede mandler (de smutter jo næsten sig selv når man "nulrer" dem) direkte i en blender - så det er overstået hurtigt

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 12-09-06 15:21

Men jeg har ikke en food processor
Kan man ikke spørge bageren pænt om købe lidt af ham?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-09-06 15:22

det kan du måske - jeg kunne i hvertfald engang det hastede - prøv

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-09-06 15:27

egentlig underligt - i sin tid kunne man købe mandelmasse næsten alle steder - jeg mindes ikke at have set det i lange tider

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-09-06 15:27

En mandelmasse er en masse der består af formalede mandler og sukker.

Så hvis der står i din opskrift at du skal bruge 500g "mandelmasse" så ER der da flormelis og/eller andet sukker i.

Færdig marcipan kan du godt blande mere flormelis i. Hvor meget flormelis skal du blande i de 500g mandelmasse?

Måske skulle du lige give os den samlede opskrift her på kandu.. Det er lettere at råde, hvis vi ved hvordan massen skal bruges... --Det gør måske en forskel om massen skal bruges til konfekt eller til bagning...

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 12-09-06 15:34

Det er til "overdækning" af en slags lagkage.. 500 gr. mandelmasse+3 dl. flormelis med jordbærsmag+½ dl. lys sirup.... Det skal blandes og rulles ud til en tynd plade..

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-09-06 15:46

for at opnå den stabilitet det i så fald skal have ville jeg nok bruge første indlæg

ps.. forhør dig hos din bager man ved aldrig - nogen gange opfatter bageren det som en kompliment - andre gange som en fabrikshemmelighed

BTW - du kan jo koge mængden ned så den passer til hvad du skal bruge

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-09-06 16:06

det lyder som marcipanovertræk - så kan du bruge ren rå marcipan og blande med resten så vidt jeg kan se .

Prøv med en lille bitte smule og se om konsistensen er ok først

Accepteret svar
Fra : dinni

Modtaget 45 point
Dato : 12-09-06 16:38

Hej Sandra Marsipanmasse som du kan købe ,kan blandes med flormelis og smag så det bliver til at rulle ud.Det er meget let at gøre selv ,men alle konditorier vil nok gerne sælge lidt til dig. held og lykke.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-09-06 17:04

dinni..... ved du hvor man kan købe mandelmasse da ????????

Godkendelse af svar
Fra : SandraFalk

Dato : 12-09-06 17:24

Tak for svaret dinni. Jeg har forhørt mig hos et familiemedlem, som er gammel bagermester.. Og man kan sagtens købe mandelmasse hos bageren, og man kan endda få det farvet hvis man vil
Men det vil jeg nu ikke, da det skal have den jordbærsmag .. Tak til alle jer andre også for de hurtige svar

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-09-06 17:32

Jeg synes, det er ret vigtigt at blive klar over, om der er tale om mandelmasse MED sukker, eller om der er tale om mandelmasse UDEN sukker, altså formalede mandler, og ikke mere...

Jeg tror, jeg ville læse det som "en færdig mandelmasse", -altså en masse af mandler og sukker. Og så ville jeg købe en rulle marcipan......

AHA! se her: En definition på forskellen mellem "mandelmasse" og "marcipan"

http://www.dansukker.com/omsocker/sotningslexikon/skrivut.asp?id=410

Såvidt jeg kan se, så er "mandelmasse" betegnelsen for en masse med højere indhold af mandler, -over 50%, mens "marcipan" kan indeholde helt ned til 25% mandler.

Men den marcipan man køber i butikkerne fra Odense eller AntonBerg indeholder over 50% mandler, så de må godt kalde sig mandelmasser..
--Så jeg ville stadig bare købe en rulle marcipan...

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 19-09-06 11:39

Marcipan er sødere end den mandelmasse jeg købte hos bageren. Desuden var mandelmassen også billigere.. Det blev perfekt til overtræk med mandelmassen, med flormelis med jordbærsmag og en smule lys sirup.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-09-06 14:57

MUMS!