/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hemmelige Selskaber?
Fra : yearhouse
Vist : 572 gange
200 point
Dato : 12-09-06 10:09

Jeg har mødt et par mennesker, som mener at f.eks Frimurerloger er en "hemmelig Forening", der dyrker mystiske, okulte og grænseoverskridende ritualer.
I deres bedømmelse kan man ligesom høre: "-Det er vist noget værre noget?"

Er der nogen af jer....kære venner....der osse har en mening om dénne form for foreningsliv?

Jeg vil følge det nøje, og stille spørgsmål hen a´ vejen.....Hvis i gidder????

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 12-09-06 10:28

Sikke noget vås! Frimurerne, har måske deres ritualer og sådan, men der er ikke noget mystisk og grænseoverskridende ved dem! Det er en samling mænd med fælles interesser der hjælper hinanden, hvis de kan, og ellers er det bare en mande-klub, som så mange andre, hvor de synes det er smart at være hemlighedsfulde, så vi andre kan drives til vandvid over ikke helt at vide hvad der foregår. En af åresagerne til de er så "mystiske" er da også fordi det er sådan en gammel organisation. Alle der har læst Da Vinci Mysteriet (og taget det hele med et gran salt) har fået med, at det drejede sig om hemmeligheder der omfattede dengangs byggebrance, så de kunne få monopol på byggestile og teknikker. Idag, er det (såvidt jeg ved) bare en mande/hyggeklub, der gør sig mere mystisk, end de i virkeligheden er.

Kommentar
Fra : thyfoon

Dato : 12-09-06 10:30

jeg har fammilie i begge lejer odd felow og frimurene de har retualer men ellers er det prædet af ro og meget meget højtilighed mens der er møde bag efter er der hygge mit ind tryk er at når det skal laves noget så er det altid brøderne der laver det man er broder og søster i den forsamling for odd felow er man i sort jake sæt og pigerne er i sorte kjoler og til indvielse er man i pingvinsæt og festkjole kvinder og mænd er aldrig sammen

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 12-09-06 10:44

Sjovt nok har jeg også lidt på fornemmelsen, at ritualerne i de private ølklubber, bilklubber osv. Er mere avanceret i deres optagelsesritualer og sådan.. Det er dem vi ser som mast normale, der har den sygeste fantasi, hvad sådan noget angår. Havde en gang en kæreste der var medlem af en Mazda-klub, hvor de faktisk var mere end ondskabsfulde ved de nye medlemmer det første stykke tid...
Men ser man sådanne "klubber" som Våbenhitorisk selskab, så er det jo også en gammel klub, hvor selv Prins Henrik er medlem. Der skal man anbefales af minimum 2 andre medlemmer for at komme i betragtning, og så kommer man (såvidt jeg husker) på prøve i et stykke tid, for at se om man passer ind. De laver da heller ikke andet, end at gå til såkaldte "møder", hvor det eneste de foretager sig, er at vise hinanden deres nye fine sabler og andet underligt, der har med militær og krig at gøre og drikke kaffe og spise kage... MEGET selvhøjtidlige!

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 12-09-06 10:46

Jeg har oplevet at holde gospelkoncert for thyfoons ping-klædte herrer og damer. Det var noget af en oplevelse! Dels fordi de sidder ned under hele koncerten og dels fordi det hele, som før nævnt, er så højtideligt at de ikke må klappe mellem numrene.

Karen

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 12-09-06 10:50

Er selv medlem af Gajol-klubben! Den er MEGET eksklusiv, der må kun være piger med, og vi er meget kritiske med nye medlemmer

Kommentar
Fra : thyfoon

Dato : 12-09-06 11:00

optaelskravet til bla ood felower at du skal indstilles alle kan blive optager bare du har styr i økonmien der må ikke tales om religion politik og rasicistiske udtaleser er heller ikke tilladet man er meget social de hjælper bla på plejhjem med økonomisk støtte det koster pænt meget for at være medlem plus at nå man er til ping selskaber så koster det også næste alt hvad de laver koster penge for dem

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 12-09-06 11:16

CJAAB = Ang. det, med at "lege" mystisk?????
Har du belæg for at det er Logerne, der elsker at lege mystisk....eller er det dem "udenfor murene" der gør dem til dét?

THYFOON = OddFellow og Frimurelogen ligner meget hinanden. Det bygger meget på humanitært arbejde. Det er gammel tradition, at de ikke "skilter" så meget som f.eks Lions m.fl.

KAREN-D = Netop. De fleste logearrangementer er for det meste godt arrangeret

Kommentar
Fra : thyfoon

Dato : 12-09-06 12:34

odd felow har en loge der heder fremtiden og det er for alle under 30 det koster 450 om året og der får man et meget lille lille indbilk i hvad der sker der er også cermoniele ting der skal gøres for at blive optaget jeg er desvære blevet for gammel nu du må være med ind til du er 30 jeg har været med og tror mig jeg er ikke til ping og pænt tøj og bøn og sang

Annuller spørgsmålet
Fra : yearhouse

Dato : 18-09-06 09:57

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål