/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
hvor søger jeg nu?
Fra : gnj
Vist : 871 gange
100 point
Dato : 19-08-01 02:50

Hej slægtsforskere eller andre med slægtsviden

Jeg har lavet slægtsforskning gennem nogle år, men alligevel kan jeg ikke løse dette problem. Jeg har to familier som ml. 1795-1805 bliver fuldstændig væk for mig. De findes ikke hverken i kirkebøger eller folketællinger i de nærmeste mange sogne. Jeg har kun to børns fødsel og forældres navne og ikke andet. Sognene er Give og Kollerup i Vejle amt.

Mange har sikkert prøvet dette, men er der nogen der har løsningen?

Venlig hilsen

Grethe Nissen Jensen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-08-01 04:10

"gnj" <gnj.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:c0Ef7.4783$3q.120670@news010.worldonline.dk...
> Hej slægtsforskere eller andre med slægtsviden
>
> Jeg har lavet slægtsforskning gennem nogle år, men alligevel kan jeg
> ikke løse dette problem. Jeg har to familier som ml. 1795-1805 bliver
> fuldstændig væk for mig. De findes ikke hverken i kirkebøger eller
> folketællinger i de nærmeste mange sogne. Jeg har kun to børns fødsel og
> forældres navne og ikke andet. Sognene er Give og Kollerup i Vejle amt.
>
> Mange har sikkert prøvet dette, men er der nogen der har løsningen?
>
> Venlig hilsen
>
> Grethe Nissen Jensen
>

Har du undersøgt muligheden af om de kan være emigreret ?

Mvh Poul.

Kommentar
Fra : gnj

Dato : 19-08-01 06:38

Hej Poul

Nej, jeg har ikke undersøgt emmigration, men jeg tror ikke det er sansynligt, for børnene bliver jo i sognet og gifter sig senere.

Venlig hilsen
Grethe

"Poul Petersen" skrev d. 19-08-01 04:10 dette indlæg :
>
> "gnj" <gnj.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:c0Ef7.4783$3q.120670@news010.worldonline.dk...
> > Hej slægtsforskere eller andre med slægtsviden
> >
> > Jeg har lavet slægtsforskning gennem nogle år, men alligevel kan jeg
> > ikke løse dette problem. Jeg har to familier som ml. 1795-1805 bliver
> > fuldstændig væk for mig. De findes ikke hverken i kirkebøger eller
> > folketællinger i de nærmeste mange sogne. Jeg har kun to børns fødsel og
> > forældres navne og ikke andet. Sognene er Give og Kollerup i Vejle amt.
> >
> > Mange har sikkert prøvet dette, men er der nogen der har løsningen?
> >
> > Venlig hilsen
> >
> > Grethe Nissen Jensen
> >
>
> Har du undersøgt muligheden af om de kan være emigreret ?
>
> Mvh Poul.
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-08-01 06:48

"gnj" <gnj.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:dmHf7.4798$3q.126644@news010.worldonline.dk...
> Hej Poul
>
> Nej, jeg har ikke undersøgt emmigration, men jeg tror ikke det er
> sansynligt, for børnene bliver jo i sognet og gifter sig senere.
>
> Venlig hilsen
> Grethe
>
Tja, - har du været på Rigs / Landsarkivet og set alle folketællinger /
kirkebøger igennem ? - mange af de on-line folketællinger er endnu ikke
færdig- registreret - og derfor ikke lagt på nettet.
Det er hørt at nogle har kunnet undgå at blive registreret ved
folketællinger - man har også hørt om forældre, der har sat børnene i pleje,
og er emigreret -
Håber du kan få bedre svar fra andre, men det vil så være nødvendigt at du
oplyser de data du har på personerne.

Mvh. Poul.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-08-01 07:46

Hej Grethe!

En mulighed kunne være at familien i kirkebogen og folketællingen står
opført med et andet efternavn end det du har søgt. Det sker at det
efternavn, som man har betragtet som slægtsnavn, ikke anvendes de
pågældende steder. Ofte var lidt specielle efternavne blot en betegnelse for
dem der boede et bestemt sted, altså mere en slags addresse end et egentlig
efternavn, prøv derfor at lede under sen-navne i stedet.

Kan ovennævnte ikke bruges, så prøv at søge i Mormonernes Database
www.familyseach.com
Bodil
gnj <gnj.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:c0Ef7.4783$3q.120670@news010.worldonline.dk...
> Hej slægtsforskere eller andre med slægtsviden
>
> Jeg har lavet slægtsforskning gennem nogle år, men alligevel kan jeg
> ikke løse dette problem. Jeg har to familier som ml. 1795-1805 bliver
> fuldstændig væk for mig. De findes ikke hverken i kirkebøger eller
> folketællinger i de nærmeste mange sogne. Jeg har kun to børns fødsel og
> forældres navne og ikke andet. Sognene er Give og Kollerup i Vejle amt.
>
> Mange har sikkert prøvet dette, men er der nogen der har løsningen?
>
> Venlig hilsen
>
> Grethe Nissen Jensen
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : gnj

Dato : 19-08-01 19:43

Hej igen Poul

Jeg har været på landsarkivet og undersøgt folketællingerne der uden resultat. Jeg har aldrig søgt på emigration så tidligt. Ved du hvor jeg finder udvandringer omkring 1795-1805. Tak for dit hurtige svar og jeg er benovet over denne adresse, hvor man kan stille spørgsmål og få svar. Jeg har hørt om en nyhedsgruppe der skulle hedde historie/genealogi, den har jeg forsøgt at finde/komme ind på, men det er ikke muligt. Den skulle vist være noget lignende denne side. Kender du eller andre den?

Mvh Grethe

"Poul Petersen" skrev d. 19-08-01 06:48 dette indlæg :
>
> "gnj" <gnj.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:dmHf7.4798$3q.126644@news010.worldonline.dk...
> > Hej Poul
> >
> > Nej, jeg har ikke undersøgt emmigration, men jeg tror ikke det er
> > sansynligt, for børnene bliver jo i sognet og gifter sig senere.
> >
> > Venlig hilsen
> > Grethe
> >
> Tja, - har du været på Rigs / Landsarkivet og set alle folketællinger /
> kirkebøger igennem ? - mange af de on-line folketællinger er endnu ikke
> færdig- registreret - og derfor ikke lagt på nettet.
> Det er hørt at nogle har kunnet undgå at blive registreret ved
> folketællinger - man har også hørt om forældre, der har sat børnene i pleje,
> og er emigreret -
> Håber du kan få bedre svar fra andre, men det vil så være nødvendigt at du
> oplyser de data du har på personerne.
>
> Mvh. Poul.
>

Kommentar
Fra : gnj

Dato : 19-08-01 20:05

Hej Bodil

Også tak til dig for det hurtige svar. Pigen, hvis forældre og evt. søskende jeg søger hedder Bodil Marie Jørgensdatter, døbt i Kollerup 1/7-1804. Jeg har kigget på alle forældre som hedder Jørgen og Elisabeth men de findes ikke mere i sognet - heller ikke Bodil Maries konfirmation og intet er som sagt nævnt ved hendes vielse som foregår den 27/4-1833 i Skibet sogn. Jeg har også kigget i mormonernes database.

Da jeg er ret ny på denne side, kan du måske hjælpe mig yderligere. Er det rigtigt, at når jeg som her skal svare dig, skal ud af disse spørgsmål - over i interessegruppen - og ned gennem alle svar og finde den rigtige og der skrive til nyhedsbruger. Det virker lidt uoverskueligt, hvis man er så heldig som jeg at få flere svar. Er der en nemmere måde, som jeg bare ikke kender?

Venlig hilsen
Grethe

"A Bodil Madsen" skrev d. 19-08-01 07:46 dette indlæg :
> Hej Grethe!
>
> En mulighed kunne være at familien i kirkebogen og folketællingen står
> opført med et andet efternavn end det du har søgt. Det sker at det
> efternavn, som man har betragtet som slægtsnavn, ikke anvendes de
> pågældende steder. Ofte var lidt specielle efternavne blot en betegnelse for
> dem der boede et bestemt sted, altså mere en slags addresse end et egentlig
> efternavn, prøv derfor at lede under sen-navne i stedet.
>
> Kan ovennævnte ikke bruges, så prøv at søge i Mormonernes Database
> www.familyseach.com
> Bodil
> gnj <gnj.news@kandu.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:c0Ef7.4783$3q.120670@news010.worldonline.dk...
> > Hej slægtsforskere eller andre med slægtsviden
> >
> > Jeg har lavet slægtsforskning gennem nogle år, men alligevel kan jeg
> > ikke løse dette problem. Jeg har to familier som ml. 1795-1805 bliver
> > fuldstændig væk for mig. De findes ikke hverken i kirkebøger eller
> > folketællinger i de nærmeste mange sogne. Jeg har kun to børns fødsel og
> > forældres navne og ikke andet. Sognene er Give og Kollerup i Vejle amt.
> >
> > Mange har sikkert prøvet dette, men er der nogen der har løsningen?
> >
> > Venlig hilsen
> >
> > Grethe Nissen Jensen
> >
> > --
> > Leveret af:
> > http://www.kandu.dk/
> > "Vejen til en hurtig løsning"
> >
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-08-01 22:32

"gnj" <gnj.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:5aTf7.5442$3q.164130@news010.worldonline.dk...
> Hej Bodil
>
> Også tak til dig for det hurtige svar. Pigen, hvis forældre og evt.
> søskende jeg søger hedder Bodil Marie Jørgensdatter, døbt i Kollerup
> 1/7-1804. Jeg har kigget på alle forældre som hedder Jørgen og Elisabeth
> men de findes ikke mere i sognet - heller ikke Bodil Maries konfirmation
> og intet er som sagt nævnt ved hendes vielse som foregår den 27/4-1833 i
> Skibet sogn. Jeg har også kigget i mormonernes database.

Hvad med afgangslister fra Kollerup sogn og tilgangslister for Skibet sogn??
Hvor kommer fadderne fra ved hendes børns dåb? Er hendes forældre faddere
der? Har hun søskende og hvor kan du evt finde dem - bor forældrene i disse
sogne?

Hvad med at fortælle hvad du ved her i gruppen - forældre navne, fødselsår,
Give sogn mm??? Måske kan nogen se en sammenhæng.

Jeg har selv en snedkersvend der bevæger sig tværs over Jylland midt i 1800
tallat og efterhånden får jeg da stykket mere og mere af hans bevægelser
sammen.

Annette

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-08-01 08:02

Hej igen Grethe!

Jeg kan se du har dit indlæg i Kandu. Dette indlæg ser ud til at gå over i
nyhedsgruppen dk.historie.genealogi, hvis indlæg igen går over i
nyhedsgruppen Kandu. Jeg synes, det er nemmest at se indlæggene i
dk.historie.genealogi og også billigere, da de kan læses offline.
Nyhedsgruppen dk.historie.genealogi oprettes via din e-mailforbindelse, men
her får du ikke besked, når der er svar.
Med hensyn til dine forsvundne aner. Du har selvfølgelig undersøgt om de er
døde.
Jeg har aner på Als og har lagt mærke til at mændene ikke er opført i
folketællingen 1803 sammen med deres koner, men derimod det sted de
arbejdede. Da familierne i samme perioden 1800 - 1810 faktisk heller ikke
får nogen børn, formoder jeg at ,mændene har været borte i krigstjeneste
englandskrigene 1801 -1814), måske et det noget lignende, der gælder for
dine aner.
Hilsen
Bodil

Show The Andersens <show@bear.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b802f62$0$249$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "gnj" <gnj.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:5aTf7.5442$3q.164130@news010.worldonline.dk...
> > Hej Bodil
> >
> > Også tak til dig for det hurtige svar. Pigen, hvis forældre og evt.
> > søskende jeg søger hedder Bodil Marie Jørgensdatter, døbt i Kollerup
> > 1/7-1804. Jeg har kigget på alle forældre som hedder Jørgen og Elisabeth
> > men de findes ikke mere i sognet - heller ikke Bodil Maries konfirmation
> > og intet er som sagt nævnt ved hendes vielse som foregår den 27/4-1833 i
> > Skibet sogn. Jeg har også kigget i mormonernes database.
>
> Hvad med afgangslister fra Kollerup sogn og tilgangslister for Skibet
sogn??
> Hvor kommer fadderne fra ved hendes børns dåb? Er hendes forældre faddere
> der? Har hun søskende og hvor kan du evt finde dem - bor forældrene i
disse
> sogne?
>
> Hvad med at fortælle hvad du ved her i gruppen - forældre navne,
fødselsår,
> Give sogn mm??? Måske kan nogen se en sammenhæng.
>
> Jeg har selv en snedkersvend der bevæger sig tværs over Jylland midt i
> tallat og efterhånden får jeg da stykket mere og mere af hans bevægelser
> sammen.
>
> Annette
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-09-01 18:27

On Sun, 19 Aug 2001 00:50:03 GMT, "gnj" <gnj.news@kandu.dk> wrote:

>Hej slægtsforskere eller andre med slægtsviden
>
>Jeg har lavet slægtsforskning gennem nogle år, men alligevel kan jeg
>ikke løse dette problem. Jeg har to familier som ml. 1795-1805 bliver
>fuldstændig væk for mig. De findes ikke hverken i kirkebøger eller
>folketællinger i de nærmeste mange sogne. Jeg har kun to børns fødsel og
>forældres navne og ikke andet. Sognene er Give og Kollerup i Vejle amt.
>
Kære Grethe

Jeg har selv været i samme dilemma...
En Lindholm Nielsen blev gift i Skævinge 1795 og fik en søn i 96 og en
datter i 98 samme sted.

Far og søn står i Lægdsrullen for Skævinge 1796, 1800 og 1808, men
familien er ikke i sognet i FT 1801. Derimod bli'r ungerne konfirmeret
til aktuel tid (vistnok 1808 og 1811).

Takket være Arne Julin's indtastning af FT 1801 blev gjort tilgængelig
på DDD, fandt jeg "nærmest tilfældigt" den lille familie, boende i
Skt. Annæ kvarter og med husfaderen som "tømmermand på Holmen" - husk
det var året for Slaget på Rheden....

Så vær fortrøstningsfuld; også dine aner er "derude, et eller andet
sted", men måske blot lejlighedsvis lokket uden for deres egen fold.

Venligst
John

Accepteret svar
Fra : jkrjk2

Modtaget 100 point
Dato : 29-09-01 16:54

?