/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
kartoffelbåde m/skræl
Fra : alicia13
Vist : 2272 gange
100 point
Dato : 12-09-06 09:19

Jeg snupper af og til den hurtige løsning og køber en pose dybfrosne kartoffelbåde m/skræl. Men jeg undrer mig over rengøringen af kartoflerne. Ofte kan man på skrællen se meget sorte pletter, som kunne tyde på, at der har siddet jord tilbage på skrællen, når de efterbehandles.
Er det helt uden betydning for helbredet??

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 12-09-06 09:22

jeps mener jeg

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-09-06 09:29

...eller var der nok noget der havde lagt sag an!

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 12-09-06 09:39

De er såmænd sikkert vaskede i klor inden de er skåret i både...
Ligesom gulerødder...de er også vaskede i klor.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-09-06 09:39

pletterne er nok ikke ligefrem jord der er brændt ind - men kartoffelskrællens naturlige pletter

prøv at kigge på en stor kartoffel - pletterne vil blive betydelig tydeligere ved bagning for eks

Kommentar
Fra : Cirkelinedk

Dato : 12-09-06 09:59

Som sagt er det kartoflens naturlige pletter.

Jeg er gået over til selv at lave mine egne kartoffelbåde. Jeg tager de pæneste kartofler, vasker dem grundigt. Skære dem i både, og læg dem på en bageplade med bagepapir på.

Pensler dem med rapsolie og krydder dem med salt og evt krydderier. Jeg bruger gerne pomfrit krydderi eller hvilken krydderi jeg nu lige har ved hånden.

Kartoflerne sætter jeg i en for varmet ovn ved 200 grader på næstøverste rille.
Man kan sætte flere plader i ovnen og så flytte dem op efterhånden som den øverste bliver færdig.
Kartoflerne får ca. 20-30 min, indtil de er brune i kanten ,og indholdet svulmer lidt op.

Mvh Cirkelinedk

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 100 point
Dato : 12-09-06 12:36

Nej det er ikke kartoflens naturlige pletter. Det er noget vrøvl. Kartoflen er ikke plettet. Det du ser er resterne af en svamp der i daglig tale kaldes Kartoffel-skurv. Den er ikke giftig og har ingen betydning for kartoflens smag, derfor sælger man også kartofler med skurv. Tilstedeværelse af skurv påvirker derimod kartoflens pris i nedadgående retning, så det er ikke noget avleren er specielt glad for. Den højeste pris opnår han nemlig for helt perfekte kartofler da disse jo kan sælges til de dyre restauranter og andre kræsne kunder. Kartofler med skurv bliver oftest solgt til fabrikker der laver dem om til kartoffelmel eller den slags ovnbage-kartofler du har købt.

Men slap bare af. Kartoffel-skurv svampen ER vasket væk allerede FØR de bliver forstegt og nedfrosset. Det er udelukkende et kosmetisk spørgsmål.

M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 12-09-06 17:05

Men ellers laves de jo ved så høje temperaturer i ovnen, så der ikke er nogle bakterier, der overlever.
Prøv at lave rødbedestave og gulerodsstykker og læg ved.

Jeg hælde det hele i en pose med LIDT olie og paprika,ryster det godt, så olien fordeles. Så får du olienslækre egenskaber udnyttet uden at du har den fede frituresmag.

Kommentar
Fra : alicia13

Dato : 14-09-06 13:38

Mange tak for svarene på mit indlæg, det var rart at få at vide, at pletterne ikke har den store betydning. Med venlig hilsen ALICIA13

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-09-06 13:49

Velbekomme, men du bør alligevel huske at lukke tråden.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-09-06 09:24

....og du får 100 point ved mig, hvis du undlader at acceptere Arne's svar!

Kommentar
Fra : wasabiwoman

Dato : 26-09-06 09:53

Som tidligere "professionel" kartoffelavler, må jeg bakke op om arne.jacobsens forklaring.

Det er muligt, at nogle mener, at han er "a pain in the you know what" - men derfor kan manden jo godt ha' ret

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-09-06 10:08

Deet kan han, men det gør ham jo ikke mindre irriterende. Og hans jagten nye kandu'er, for at skrabe værdiløse points til sig, er direkte sygelig.

Godkendelse af svar
Fra : alicia13

Dato : 26-09-06 13:11

Tak for svaret arne.jakobsen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-09-06 13:28

LOOOOOL

Så gjorde han det igen.

Det er fandme uhyggeligt

Men det har vel kostet en del private indlæg LOOOOL

Citat
Den højeste pris opnår han nemlig for helt perfekte kartofler da disse jo kan sælges til de dyre restauranter

LOL

På en restaurant er det jo ikke altid man ser det "dårlige" på en kartoffel, når den bliver serveret. Det har kokken sørget for at skære væk LOOOL

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-09-06 13:41

Sygt ikke????

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-10-06 03:05

3773 - Nu skal jeg da lige fortælle dig lidt om hvad det er at være syg:

Når DU starter med at besvare dette spørgsmål med:

Citat
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-09-06 09:29

--------------------------------------------------------------------------------
...eller var der nok noget der havde lagt sag an!

så er det da et SUVERÆNT dårligt svar.

Når du så, EFTER at det rigtige svar er kommet, fortsætter med:

Citat
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-09-06 09:24

--------------------------------------------------------------------------------
....og du får 100 point ved mig, hvis du undlader at acceptere Arne's svar!

beviser du da bare endnu mere HVEM der er syg. Stakkels lille syge 3773.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-10-06 03:18

ans - JEG ved godt hvor dygtig du er, men desværre også hvor Udygtig du er til mange ting.

At du ikke kan acceptere at mit svar var godt i denne tråd, beviser bare hvor SYG du er.:

Din kommentar:

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
LOOOOOL

Så gjorde han det igen.

Det er fandme uhyggeligt

Men det har vel kostet en del private indlæg LOOOOL

Citat
Den højeste pris opnår han nemlig for helt perfekte kartofler da disse jo kan sælges til de dyre restauranter

LOL

På en restaurant er det jo ikke altid man ser det "dårlige" på en kartoffel, når den bliver serveret. Det har kokken sørget for at skære væk LOOOL

skal da ingenlunde stå uimodtalt:

Alt det første er KUN almindelig overbeskidning fra dig. Det er såvel jeg som andre Kandu'er efterhånden vant til. Pyt med det! Det er DYBT SYGT, men som sagt: det forventes af dig.

Det der er interessant i denne tråd er: Brudstykket:

"På en restaurant er det jo ikke altid man ser det "dårlige" på en kartoffel, når den bliver serveret. Det har kokken sørget for at skære væk LOOOL"

Det viser jo for ALLE der ved noget om moderne dansk køkken at DU lille ans, IKKE ved en skid om sagen: GU har kokken da ej skåret det væk???? I det moderne danske køkken SKRÆLLER man sgu ikke kartoflerne. Man ved nemlig at såvel smag som vitaminer sidder i SKRÆLLEN. (Og også noget udseende)

Hvor er du så henne din tåbelige lille dumme tøs???

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-10-06 03:22

alicia13 - Undskyld, men jeg var nødt til at fortælle de 2 fjolser hvad de var og hvorfor, Kandu er jo trods alt et viden-delings-center.

Kan du ha' det