/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Rustbeskyttelse.
Fra : Mosebaek
Vist : 1345 gange
150 point
Dato : 12-09-06 08:30

Hej!
Jeg søger gode råd/erfaringer med rustbeskyttelses midler til en ældre bil.(Vectra årg.97).Det skal
bruges til bunden af bilen.Og kunne påføres med alm. sprøjtepistol.Den nuv.rustbeskyttelse er
rimelig god,men jeg vil gerne lige give den en supplerende lag,da den ser noget tør ud.Jeg har før sprøjtet den under bunden,men kan ikke huske med hvilken produkt.Mon ikke en af disse kan bruges:

http://www.thansen.dk/products.asp?c=746959437&n=1226678727

V.H. Mosebaek.

Kommentar
Fra : carlsen6

Dato : 12-09-06 09:46

jeg bruger selv pava den mørke mener den hedder 213 5 liter til omkring 400,-kr
nem at arbejde med stivner ikke som de andre du bruger ikke mere end max 2 liter til en vectra
god fornøjelse

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 12-09-06 11:01

Jeg ville give den engang undervognsbeskyttelse. Du skal sørge for at alt hvad der sidder løst af den gamle beskyttelse er væk. Og du kan købe undervognsbeskyttelse som du kan bruge i en sprøjtepistol eller ved hjælp af trykluft.

Tectyl kan du også give den, så er du da sikekr på den ikke ruster.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 12-09-06 15:47

som suplement til bublebee vil jeg sige, at du ikke kan efterbehandle gammel rustbeskyttelse. Bunden skal renses med f.ex. en højtryksrenser, da der normalt vil være en del revner med luftlommer. Efterbehandler du, lukker du godt nok revnerne, men fugten i luftlommerne har frit slag.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-09-06 16:59

Jeg har "inspiceret" den og jeg synes rustbeskyttelsen ser fint ud.Det er bare fordi den ser lidt tør ud
især under bagenden.Så det ville gøre godt med en ny lag "olie".Selvfølgelig ikke spildolie, (selvom de brugte det i gamle dage) men noget der fordeler sig rundt.Og ikke bliver hård,for så sprækker det jo.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-09-06 07:48

Hej igen! Jeg er på med mellemrum,pga.arbejde.
Men jeg vil gerne høre jeres mening om følgende: Jeg er blevet anbefalet at sprøjte den med
hydraulikolie. Hvad siger i til denne løsning?

V.H.Mosebaek.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-09-06 13:17

Hydraulikolie må frarådes . Det forsvinder alt for hurtigt igen. Det opløser også den eksisterende rustbeskyttelse, og forringer den.

God rustbeskyttelse skal være penetrerende. Det vil sige at den selv trænger ind gennem rener, og at den fortrænger vand. Og så skal den hænge fast , ikke kunne vaskes af af regnvand, men danne en hibde som holder metallet inde bag ved fri for fugt.

det dur ikke med almindelige olier.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-09-06 13:51

Kan vi komme det lidt nærmere,med type og navn.Og evt. hvor det kan købes.Jeg er nemlig ikke så
sikker på at rustbeskyttelses centre,sælger produkter ved døren til gørdetselv brug.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-09-06 16:28

du kan købe Pava på ethvert pavacenter. Det er dyrt, men strækker langt.
Den tynde kvalitet bruges til tågesprøjtning i hulrum , og til grundbehandling af undervognen.
Efter tørring dækkes undervognen med den tykkere mere slidfaste kvalitet.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 13-09-06 17:14

altså ville stadig bare give den tectyl.