/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Hjælp til formel i excel...
Fra : CiviC
Vist : 937 gange
200 point
Dato : 11-09-06 22:42

Hejsa.
Jeg vil gerne lave en formel, som søger efter det højeste tal i en kolonne, og skriver tallet 1 højerer i en celle. (forvirret?)
Jeg har følgende:
ActiveCell.FormulaR1C1 = "=MAKS(D8:R[-1]C)+1"

Atlså den søger kolonne D fra række 8 til den række den står i minus 1 (altså rækken før)

Det virker fint hvis jeg skriver det ind manuelt, men jeg vil gerne gøre det automatisk, når jeg trykker på en knap. Desværre melder den fejl, og når jeg ser hvad den skriver står der følgende:

=MAKS('D8':R[-1]C)+1 (D8 er kommet imellem 2 ' , og så virker det jo ligesom ikke.

Er der nogen der kan hjælpe?

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 11-09-06 23:06

Rettelse.
Det virker heller ikke hvis jeg indtaster det normalt(fjerner de 2 ' ). Her har den selvfølgelig fundet den sidste række ud fra formlen og skriver f.eks. =MAKS('D8':D231)+1

Hvorfor virker denne f.eks. ikke: ActiveCell.FormulaR1C1 = "=MAX(R[-R+8]C:R[-1]C)+1"

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 11-09-06 23:18

Det er vel ikke denne du skal bruge MAKSV

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 11-09-06 23:26

Hej igen.
Skrev:
ActiveCell.FormulaR1C1 = "=MAXV(D8:R[-1]C)+1"
Men så skiver den det samme dog med V'et:
=MAXV('D8':D231)+1
:'-(

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 11-09-06 23:43

ØV, har lige funde ud af, at jeg ikke kan bruge det aligevel. Jeg har andre knapper der sortere efter forskellige kolonner, så der vil stå et nyt tal, alt efter hvad jeg sortere efter, så længe det er en formel jeg sætter ind i cellen...

Tak alligevel Pirt03

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 11-09-06 23:46

Der er vel ikke en formel, der skriver et fast tal, ud fra det jeg har skrevet længere oppe, vel?

Tror hjernen skal hvile lidt. Nat nat

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 11-09-06 23:49

Interessant problem.

Kan du ikke lige med ord beskrive hvad du skal bruge det til - altså hvad skal der ske når osv

Kommentar
Fra : sion

Dato : 11-09-06 23:52

Jeg ved ikke, om du stadig skal bruge et svar på dit oprindelige spørgsmål... Men her er det:

Du skal skrive følgende kode: ActiveCell.FormulaR1C1 = "=MAX(R4C8:R[-1]C)+1"

Altså samme kode, som den du selv har lavet - bare på engelsk, "MAX" i stedet for "MAKS" og "R8C4" i stedet for "D8" (selvom det er en dansk version af Excel).

Venlig hilsen
Simon

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 12-09-06 00:02

Jeg vil gerne at formlen finder det højeste tal fra D8 til D(rækken ovenover den valgte celle).
Altså hvis jeg er i D232, skal den finde det højeste tal fra D8 til D231
Herefter skal den lægge 1 til (+1)
Dette tal gi'r pt 259.
Da jeg ind imellem sortere ud fra kolonne a eller b, du'r det ikke, at der står en formel i cellen (f.eks. =maks(D8:D231)+1) da værdien vil ændre sig, alt efter hvilken kolonne jeg har sorteret efter

Derfor skal formlen efter at have fundet tallet 259, indsætte "259" og ikke "=maks(D8:D231)+1"

Ja, nu er jeg sq også selv blevet helt forvirret.

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 12-09-06 00:11

KANONT sion

Det var lige det jeg ledte efter. Jeg kan selvfølgelig selv skrive det tal den er kommet frem til, men er der en måde, at få den til at skrive tallet istedet for formlen?

Nu er det altså sengetid. Kommer aldrig op imorgen.
Glæder mig til at se hvad I har fundet frem til

Mvh
CiViC

Accepteret svar
Fra : sion

Modtaget 200 point
Dato : 12-09-06 01:04

Så må dette være løsningen:

Kode
Sub Makro1()

Start = "D8"
Slut = "D" & ActiveCell.Row - 1

ActiveCell.FormulaR1C1 = Application.WorksheetFunction.Max(Range(Start, Slut)) + 1

End Sub

Der er ikke rigtigt nogen Excel-formel tilbage, men det er vel underordnet.

Visual Basic roder lidt rundt i engelske og danske udtryk - denne gang skal cellereferencerne være "danske".

Venlig hilsen
Simon

Godkendelse af svar
Fra : CiviC

Dato : 12-09-06 16:02

Tak for svaret sion.
Troede faktisk ikke det var muligt, at få den til at indsætte en værdi istedet for en formel

Nu køre det bare

Mvh
CiViC