/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Endt uddannelse... penge?
Fra : ting27
Vist : 1180 gange
100 point
Dato : 11-09-06 21:37

Hej. Nogen der ved hvilke krav jeg har efter endt uddannelse. Står med en efterhånden en stor gæld, og ingen indkomst overhovedet når jeg er færdig med min uddannelse om kort tid.

Jeg aner intet overhovedet om kontanthjælp, dagpenge og a-kasse osv. Ved slet ikke hvad det er, så kan nogen hurtigt uden at bruge for megen af jeres tid, forklare lidt om det.

Har læst en masse sider på nettet, men intet forklare det ordentligt, så jeg helt 100 kan forstå det. Vil gerne være sikker på hvad det er, før jeg bedriver mig ud i det.

Mvh.

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 11-09-06 21:50

Hej.

Når du er færdig med din uddannelse, er over 25 år, og uden arbejde, kan du få bistand ca kr. 6.390,00 pr. måned efter skat.
Samtidig vil du være berettiget til boliggikring normalt max 15 % af huslejen.

For at få dagpenge skal du være medlem af en a-kasse, og have haft arbejde i min 1 år, der er regler for at du kan få dagpenge efter endt uddannelse spørg om det hos en lokal a- kasse.

Det bedste er at få et arbejde, og så hæld og lykke med studielånet.

MVH KISSAN

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-09-06 22:02

Du kan jo starte med at søge et arbejde.
Der er jo ingen der siger at det i første omgang skal have noget med din uddannelse at gøre. Det kan måske komme senere.
Men vis selv en vilje til at tjene dine egne penge. Det er vel også i din egen interesse at kunne forsørge sig selv.
Nu kender jeg ikke din alder, men hvis du er arbejdsdygtig, så kan du godt regne med at evt. kontanthjælp er tilbagebetalingspligtig i det øjeblik du får et job.

Men der er en bruger på kandu, der kan gi' dig nogle "fif"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-09-06 22:15

Citat
Nogen der ved hvilke krav jeg har

Det får det til at gyse ned af ryggen.......

Du har hermed officiel tilladelse til at søge et job - evt. som avisuddeler

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 11-09-06 22:36

Så så refi, hvad hjertet er fuldt af ....

ting 27: Der må da være en fagforening der "passer" til din uddannelse. De vil sikkert meget gerne have dig som medlem. Til gengæld kan du så kræve af dem, at de hjælper dig med at finde rundt i junglen af regler.
Så mit forslag: Meld dig ind i den fagforening og få dem til at hjælpe dig.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-09-06 22:40

Der er noget at læse her

http://www.studenterraadgivningen.dk/Default.aspx?ID=223

Men det er jo ikke til at vide om det vedrører dig. En indtægt må du da have haft eller!!!!

Hvis du kommer på kontanthjælp, så skal du ikke regne med at kommunen bidrager til betaling af din gæld.
Den må du selv afdrage på.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-09-06 22:47

Citat
Du kan blive optaget i en a-kasse, når én af følgende betingelser er opfyldt:

* Afslutter du uddannelsen med en mundtlig eller skriftlig eksamen, er dimissionsdagen den dag, hvor den sidste karakter offentliggøres eller eksamensbeviset er udstedt. Der kan være ventetid fra den sidste eksamen til offentliggørelsen. Du kan henvende dig i dit studiesekretariat og få en foreløbig bekræftelse på, at du er helt færdig med dit studium. Denne bekræftelse er tilstrækkelig dokumentation for, at du kan melde dig ledig og søge om dagpenge.

* Datoen for udstedelse af bachelorbeviset kan også være dimissionsdagen, hvis du beder om det i forbindelse med sidste eksamen på din BA-uddannelse

* Afslutter du studiet med et mundtligt forsvar af afhandlingen, er dimissionsdatoen den dag, hvor forsvaret finder sted. Udstedelsesdato for eksamensbeviset kan også være afslutningsdatoen.

citat fra mit link.

Hvis det var mig, der var i uddannelse, så ville jeg da søge et job før uddannelsen blev afsluttet.

Det viser da noget positivt om personen i stedet for at tænke på "hvordan kan jeg nu blive forsørget" af det offentlige.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 11-09-06 22:51

refi: Din var da også meget god:

Citat
Det får det til at gyse ned af ryggen.......

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 11-09-06 23:08

refi>
Hvordan er du kommet frem til, at jeg er en pengeliderlig doven borger, der udnytter/misbruger min stilling som arbejdsløs til at få penge uden at gøre noget for det? Har du overvejet, om du blot pusser dine egne svage sider hen på uskyldige individer som du overhovedet ikke kender? Har du overhovedet tænkt på, at vi mennesker tænker forskelligt, og derfor reagerer forskelligt udfra de ting du skriver? Nej, det tor jeg ikke du har.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-09-06 23:19

ting27

Du må forklare lidt mere om din uddannelse. Har du været på SU ?

En eller anden indtægt må du da have haft, mens du har været under uddannelse.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 11-09-06 23:55

Hvis du har afsluttet en erhvervsmæssig uddannelse af mindst 18 måneders varighed (fx. et universitetsstudie) har du ret til dagpenge på den såkaldte dimitendsats på pt. kr. 11.851 om måneden.

Det er en betingelse at du indmelder dig i A-kasse senest 14 dage efter uddannelsens afslutning.
Dagpengeudbetalingen starter en måned efter afslutning af uddannelsen, og kan i princippet ske i 4 år.

Du skal være opmærksom på, at du skal være aktivt jobsøgende (tilmeldt AF) og at du kan blive sendt i aktivering m.v.

Du kan læse mere her:
http://www.aak.dk/?id=1

men det er i princippet ligegyldigt hvilken A-kasse du vælger.

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 12-09-06 00:10

Uddannelsen, er en del af Data- og Teknologi uddannelsen.
Under uddannelse får jeg løn fra skolen, altså skolepraktik.

Jeg er under 25 år gammel, så går så ikke under det der i snakker om.

Da jeg er på en IT-linie, hører jeg under Dansk Metal. Går ud fra, at jeg skal meldes ind der så og på deres a-kasse..

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 12-09-06 08:03

Hej
Jeg synes ikke du har fået et fyldestgørende svar, selv om det med dimittend ordningen er oplyst.
Problemet er at denne gælder for længerevarende uddannelser men formentlig ikke her.

Gå ned i den A-kasse du føler er mest oplagt at blive medlem af. De vil givetvis gerne og helt gratis rådgive dig. Så får du ro i sindet og kan koncentrere dig om afsluttende eksamen.

Så skal du selvfølgelig søge arbejde men du kan godt risikere at blive pålagt et arbejde som ikke har noget med uddannelsen at gøre. Tag det roligt, det at kunne fungere på en arbejdsplads er en kvalifikation i sig selv og der er flinke mennesker alle vegne - også nogle mindre flinke men dem kan man jo styre uden om, det er en kvalifikationerne ved at fungere på en arbejdsplads.

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 12-09-06 16:48

Øøøhhhh : skolepraktik - det er noget med en teknisk-skole, altså må det være en erhvervs-uddannelse du er igang med (afsluttes med en svendeprøve, hvorefter der udstedes et 'svendebrev').
På disse skoler er der ikke noget der hedder "Data- og Teknologi uddannelsen", men bl.a. en uddannelse der hedder "Datatekniker" (afløser for "Datafagtekniker"), og hvis du tager en del af denne, ender du som "IT-supporter".....

Så langt, så godt........

Når du uddanner dig indenfor IT-branchen, er det af overordentlig stor vigtighed at du holder dig i arbejde - ellers får du intet job ! Arbejdsgiverne ser MEGET på om en ansøger er i job, eller går ledig. Og tro mig : der er NOK ansøgere til de få ledige stillinger der opslåes.
Så mit råd er : FIND et job, muligvis lidt 'ved siden af', men bare det lugter lidt af IT, viser du din vilje til at arbejde - og det er ekstremt vigtigt !

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 13-09-06 07:52

Hej
Jeg kan tilslutte mig Niederhofs synspunkt.
Som bekendt er kommunerne i gang med kommunalreformen og skal sammenlægge en masse edb systemer eller omlægge til andre systemer. Eksempel Roskilde. 3 kommuner går sammen. Hvis de inden for et fagområde har 3 forskellige edb systemer, bliver det besluttet at køre videre med det ene. De 2 andre systemer skal så omlægges.
Der er ekstrem travlt fordi det skal køre fra 1. januar. Så kontakt kommuner i nærheden og spørg dem om de ikke har brug for en vikar til at hjælpe med konverteringen. Så er du inde i varmen et stykke tid og har et godt udgangspunkt for at søge noget blivende eller eventuelt få vedvarende job.
Det er måske ikke det mest spændende men OK i en periode og nært beslægtet med "rigtigt" edb arbejde.
Der er masser af udtalelser om stress i kommunerne og de mangler folk. Der er opengeproblemer men regeringen har meldt ud at de vil bevilge ekstra penge netop til engangs aktiviteter.