/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
pærer og figner
Fra : tpjevser
Vist : 2155 gange
500 point
Dato : 11-09-06 21:36

er der nogen, der har gode opskrifter på figenmarmelade og pæremarmelade, som de vil dele?

Kommentar
Fra : BaileyPige

Dato : 11-09-06 22:39

Figenmarmelade

Ingredienser: ½ kg sukker
1½ dl vand
saften af 1 citron
2 cm frisk ingefær
1 kg figner
evt. konserveringsmiddel

Kog en sukkerlage sammen af vand og sukker. Tilsæt citronsaft og den skrællede ingefær i små strimler og lad laden koge ved svag varme i ca 10 minutter, til denne er kogt lidt ind og ingefæren har afgivet lidt smag. Skyl fignerne, skær stilken af og skær fignerne i mindre stykker. Kog dem i sukkerlagen uden låg til de er helt møre, ca. 15 minutter, og svagt kogt ud til marmelade. Rør af og til i gryden. Tag gryden af varmen og tilsæt evt. konserveringsmiddel. Hæld det på skoldede Atamonskyllede glas og stil det køligt.

Ægte fransk pæremarmelade

Pærerne bliver kogt i en sukkerlage (sirup), og det er vigtigt at lagens temperatur er helt korrekt. Man kan bruge et sukkertermometer eller et digitalt stegetermometer, men spidsen skal ikke røre grydens bund. Vælg en tykbundet gryde af rustfrit stål.

Ingredienser:

1,2 kg pærer

3 vanillestænger

1 kg sukker

1½ dl vand

Skræl pærerne, fjern kernehuset og skær dem i mindre stykker. Flæk vanillestængerne og skrab kornene ud. Husk at gemme stængerne. Opvarm sukker og vand i en gryde af rustfrit stål ved svag varme - rør af og til, til sukkeret er opløst. Skru op for varmen, når sukkeret er helt opløst, og bring sukkerlagen i kog. Kom pærestykkerne i gryden og kog til temperaturen er 105 grader. Det tager cirka en time. Hæld marmeladen med vanillestænger på skoldede glas og luk til.

her er en ide, men har ikke selv afprøvet dem

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 11-09-06 23:13

Figenmarmelade

375 g sukker
500 g figner
2-3 dl vand
1/2 stang frisk vanille
saften af en 1/2 citron

Sukker, vand og vanillen sættes over en gryde og koges i 3 min.
Fignerne skæres i kvarte og koges svagt i 15 min under konstant omrøring.
Det sidste minut tilsættes citronsaften.
Det hældes på glas og afkøles.

Æble-pære-blommemarmelade

1/2 kg skrællede udskårne æbler
1/2 kg skrællede udskårne pærer
1/2 kg udstenede blommer
Reven skal og saft af 1 citron
6-8 dl sukker
1 stk hel kanel
1 stk hel ingefær
1 tsk konserveringsvæske

Skræl og udkern æbler og pærer og skær frugten i mindre stykker. Halvér de udstenede blommer.
Læg frugten lagvis med sukker, reven citronskal og -saft samt krydderier og kog den ved svag varme i ca. 30-40 min. De sidste 10 min. uden låg, til den er jævn.
Tag gryden af varmen, skum og tilsæt konserveringsvæske. Fyld marmeladen på rengjorte glas og tilbind straks.

Solbær - pære marmelade i microbølgeovn

250 g. pærer
250 g. solbær
2 spsk. vand
250 g. sukker
evt. gelerings og konserveringsmiddel

Skræl pærerne og fjern kernehusene. Skær pærerne i små stykker og bland dem i en skål med de ribbede, skyllede solbær og vand. Læg låg på og giv det 5 min ved fuld effekt 600w. Tilsæt sukker, rør rundt og giv det ca. 5 min. mere. Tilsæt evt. gelerings og konserveringsmiddel rørt op med lidt sukker og fyld marmeladen på et rent glas, der lukkes til med det samme.

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 500 point
Dato : 12-09-06 03:12

Kære tpjevser. Hvorfor prøver du ikke selv at søge på Google? Du vil finde 1000-vis af opskrifter på såvel figenmarmelade som pæremarmelade. Specielt hvis du også har lidt forstand på at læse engelsk.

Prøv at søge på Fig-jam og Pear-jam. Så skal du bare se.

Hilsen AJ

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-09-06 03:17

Her er f.eks. et godt engelsk link til Figen-marmelade:

http://www.pickyourown.org/figjam.htm

Og et andet til Pære-marmelade:

http://www.cooks.com/rec/search/0,1-0,pear_jam,FF.html

Men kan du ikke engelsk, har du et problem. Men det er jo et helt andet problem.

M.v.h. Arne

Godkendelse af svar
Fra : tpjevser

Dato : 12-09-06 04:35

Tak for svaret arne.jakobsen. jeg ville gerne have haft nogle afprøvede opskrifter, men har kastet mig ud i det udenbyske, og har fundet 2 opskrifter. tak for hjælpen arne. en skam du ikke kan få en smagsprøve, så havde vi da i det mindste afprøvet dem..........

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-09-06 04:49

Vel kan jeg da få en smask-prøve. Bare send nogle gram til mig. Jeg skal da gerne betale portoen.

Husk at der er noget der hedder Private beskeder. M.k.h. én mass. Earney

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-09-06 21:32

Hej igen Pjevs. Hvis du får problemer med oversættelsen af ét eller flere af de engelske fagudtryk, er du meget velkommen til at spørge her. Du behøver ikke ofre ekstra point på at åbne nye spørgsmål. Hvis jeg kan hjælpe med oversættelsen gør jeg det gerne. M.v.h. AJ