/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Udløbsdæksel til udløbsroset
Fra : steenfibiger
Vist : 2416 gange
45 point
Dato : 11-09-06 18:04

Hej,
Hvordan skaffer jeg et udløbsdæksel til en udløbsroset med en diameter på 80 mm og 3 skruer! Bemærk at der er 3 rustfrie skruer i det eksisterende blinddæksel og udløbsroset. Det hele er lavet i zink - gætter jeg på - med fase og nul udløb forsynet med kronemuffer. Skruerne sidder i periferien af rosetten med en indbyrdes afstand på 6 cm. Huset er bygget i 1962 og udløbsrosetten er monteret udendørs under en altan. Afbryderen (af mærket NES) sidder indendørs, men jeg kan ikke se noget navn i udlæbsrosetten eller i blinddækslet. Hele huset er forsynet med NES-afbrydere. Jeg har brug for en udløbsroset i stedet for det eksisterende blinddæksel. Hvordan skaffer jeg et så gammelt udløbsdæksel med 3 skruer, når nye udløbsdæksler i dag har 2 skruer? Eller kan jeg lave mit blinddæksel om til et udløbsdæksel? Det kan godt være at spørgsmålet er svært, men jeg har kun 45 point lige nu - desværre. Jeg kan lettest handle i Odense, men jeg kan få hentet noget i Århus, hvis jeg får oplysninger om hvor´det akn skaffes i Århus.
Venlig hilsen
Steen

Accepteret svar
Fra : Dansende_T

Modtaget 55 point
Dato : 11-09-06 18:17

Hvis du bare skal have et låg, bestiller du et buet låg til en Universaldåse:

http://www1.lk.dk/servlet/GenereringMainContext?LKnummer=185A5606

Hvis du skal have et udløb (altså et hul) skal du have et spidslåg som dette:

http://www1.lk.dk/servlet/GenereringMainContext?LKnummer=185A5607

Det er ikke verdens billigste, men alene det at det kan fåes er jo noget værd.

Du er heldig at der er 3 skruehuller i dine, deres forgængere havde 4 huller, og de er ikke til at opdrive nogen steder

D_T

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 11-09-06 18:17

Hej Steen,

Der findes desværre ikke reservedel hos LK til din omtalte roset.
Måden du kan lave dit blænddæksel om til et udløbsdæksel er ved at bore et 10 mm hul i denne og montere en klemnippel, (se link)
http://www.alletiders-el-vvs.dk/shop/default.asp?ReferrerStr=http%3A%2F%2Fwww%2Egoogle%2Edk%2Fsearch%3Fhl%3Dda%26q%3Dklemnippel%26meta%3D&ProductID=5449504010
med en møtrik på den anden side, denne fås samme sted som ovenstående.
Dette er nemt og billigt og du kan få disse to komponenter i alle el butikker og på nettet for mellem Kr. 5,- og 20,-

Med venlig hilsen
Michael Holm

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 11-09-06 18:20

Hej igen,

Dansende_T har selvfølgelig fuldstændig ret, det er en gammel LK marinedåse, hvorfor tænkte jeg ikke på det Øh - det vil jeg ikke kommentere yderligere.

Glem mit sidste indlæg og kom ud og køb det som Dansende_T så korrekt har skrevet og giv så manden de points han har fortjent.

MVH
Michael Holm

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 11-09-06 18:32

For at det ikke skal være løgn var marine-dåse konceptet så raffineret at man kunne montere en fortsats på en 700 - dåse (Fortidens PL-dåse) og dermed gøre det anvendelig i instøbte eller inmurede udgaver.

Hvis dette er tilfældet sidder der 2 stk 4 mm skruer et stykke nede i dåser, overfor hinanden. Hvis det bliver pillet af kunne man i princippet montere et almindeligt lampeudtag. Desværre er det ikke lovligt et mange steder, fordi man normalt bruger marinedåsen hvor det skal være vandtæt

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 25-09-06 14:56

det er en støbejernsdåse og lk el nr 102100583 husk også at bestille nippel 1/2" el. 101300821

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 25-09-06 14:59

søg efter 185A1032 på siden http://www1.lk.dk/katalog.jhtml

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 17-10-06 13:59

Tak for svaret Dansende_T. Det var et rigtigt godt svar, og det lykkedes mig at skaffe spidslåget med udløb efter et stykke tid gennem en elinstallatør.