/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Opvarmning af lejlighed...
Fra : punkler
Vist : 2867 gange
100 point
Dato : 11-09-06 17:05

Hej...

Ja nu hvor vi snart går ind i de kolde vintermåneder, skal man jo til at tænke på pengepungen , specielt hvis man bor i en gammel ejendom fra 1900, hvor der ikke er hulmursisoleret - eller noget andet for den sags skyld! Vi har mulighed for at varme op vha. fjernvarme.

Mit spørgsmål er derfor, hvordan kan jeg holde lejligheden varm og behagelig - uden alt for store omkostninger...

Er der ikke noget med, at hvis man bruger alternativ opvarmning (ex. gas), vil det alligevel kunne aflæses på radiatorerne??

Mvh.
Thomas

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 11-09-06 17:15

Umiddelbart tror jeg ikke at der er penge at spare ved andre gængse varmekilder i forhold til fjernvarme m.m. du da ligefrem installerer en brændeovn. Men det er der sikkert andre derude der ved mere om end mig.

Mit forslag går på at du kigger på hvor der sker et varmespild. Trækker det f.eks. ind ved vinduerne eller dørene kan der spares mange penge ved at købe noget billigt fugebånd. Hvis det ligefrem er enkeltglasvinduer kan der spares massive mængder af varmepenge ved at opsætte nogle forsatsvinduer i billig plexiglas el.lign. Håber du får en lun vinter

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 11-09-06 17:18

Ja, hvis du bruger anden opvarmning, vil der alligevel være et svind på radiatormålerne.
Jeg bor selv i en gammel ejendom fra 1875 og har fjernvarme + brændeovn. Selvom der er termostat på radiatorerne, så de lukker automatisk, når rummene når en vis temperatur, er der alligevel svind og vi betaler reelt på noget varme, vi ikke har brugt. Vi har fået at vide af Clorius-manden, der aflæser radiatorerne, at vi skal afmontere radiatorerne helt, hvis vi vil være sikre på ikke at betale for varme, som vi ikke har brugt.

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 11-09-06 17:25

Vi har fået nye vinduer for omkring 5 år siden, så de er ihvert fald iorden. Dørerene af ældre dato, så måske skulle de snart skiftes...

Satellit - dvs. at hvis jeg tænder for en evt. gasovn eller petroleumskamin, vil det altså påvirke min varmeregning??! Vil det kunne betale sig at supplere med noget ektern varme??

Accepteret svar
Fra : Satellit

Modtaget 110 point
Dato : 11-09-06 17:34

Ja, hvis du tænder en petroleums- eller gasovn vil det påvirke din varmeregning, idet der vil ske en fordampning i den lille søjle af væske, som sidder på hver radiator. Og dét med at afmontere alle radiatorer, det gør man jo ikke, det er alt for omstændeligt.
Så jeg tror du skal regne ud, hvilken varmekilde, der er billigst og mest behagelig for dig.
F.eks har vi brændeovn, og det giver en pragtfuld varme og hygge, som jeg ikke ville være foruden. Men det er ikke vanvittig billigt. Faktisk er det en lille smule dyrere lagt sammen med radiatorforbruget, end hvis vi kun varmede op med radiatorer. Til gengæld ville vi aldrig kunne varme lejligheden ligeså godt og solidt op kun med radiatorer, som vi kan med brændeovnen.

I mange lejligheder "hænger" varmen oppe under loftet, hvis der ikke er ordentligt isoleret. Nogle vælger at købe en stor elektrisk vifte, som - når den kører på svage omdrejninger - får luften cirkuleret rundt i rummet, så man får glæde af den varme luft.
Men...sådan en vifte er jo også dyr
Gas og petroleum er jo heller ikke helt billigt....så det er svært at rådgive dig i, hvad du bør gøre.

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 12-09-06 21:30

Hej

Det jeg er oplyst fra Clorius varmemåling, er at der ikke sker nogen fordampning hvis du evn. opvarmer med en gasovn.

MVH KISSAN

Godkendelse af svar
Fra : punkler

Dato : 21-10-06 15:59

Tak for svaret Satellit. - Jeg har nu anskaffet mig en petroleums ovn fra zibro, må sige at den virker bedre end forventet...

Jeg kontaktede clorius, de mente også at den ville påvirke kondensmåleren. Men hvis jeg stillede varmeren sådan at den ikke blæser direkte ind på rediatoren, vil det kun have en minimal betydning.

Dette kan jeg nu bekræfte...

Mvh
Thomas

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 21-10-06 16:52

Det var da godt, tillykke med det! Så kan du forhåbentlig holde varmen til vinter uden at blive ruineret