/ Forside/ Teknologi / Administrative / Andre administrative / Spørgsmål
10  Teil 559
Backup program til Win-XP
Fra : labuni
Vist : 703 gange
100 point
Dato : 27-12-02 21:45

Er der nogen der kender et godt og sikkert backup program, der kan arbejde i Windows XP - Home ed.?

Jeg søger efter et backup program hvor man kan vælge hvilke fil-typer og / eller mapper der skal tages backup af, her efter skal programmet selv kunne dele data'ene på flere cd-rommer hvis det skulle være nødvendigt.

Det vil også være en fordel, hvis det kun tog backup af nye filer eller rettelser siden sidste backup.

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 27-12-02 21:52

Ghost eller DriveImage er to meget anerkendte programmer som tager et billede af din harddisk eller partition, til evt. brænding på cd:
http://www.symantec.com/sabu/ghost/ (ghost)
http://www.powerquest.com/driveimage/ Drive Image)

Mvh Rasmus

Kommentar
Fra : labuni

Dato : 27-12-02 22:39

Jeg har Ghost 2003 fra Symantec, men jeg ikke har mulighed for selv at vælge hvilke mapper og filer der skal kopieres.
Og en kopi af harddisken fylder pt. 10 cd-rommer.

Jeg kunne godt tænke mig et program der kun tog en kopi af de variable data (tekster, regnskaber, databaser osv) f.eks. en gang om ugen, så jeg ikke skulle bruge 10 cd-rommer og 3 timer, som Ghost brugte på hele harddisken.

Mvh. Lars

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 110 point
Dato : 27-12-02 22:57

Hej Lars,

der er nogle gratis programmer her til at tage backup med... -->
http://www.webattack.com/freeware/system/fwbackup.shtml

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 27-12-02 23:03

OK - hvis det er data du vil have backup vil jeg foreslå dig at benytte RAID:
RAID level 1 (Mirroring): Består af to eller flere diske og her kopieres fra den ene disk over på den anden (hvis der er to). Hvis den første går ned, har man en perfekt kopi på den anden disk.
Her kan du læse lidt om RAID:
http://www.hardinfo.dk/artikler/artikel.asp?ID=189&Page=1

Mvh Rasmus

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 28-12-02 00:36

rkl hvorfor i alverden skal han investere i dyrt hardware, når Strarup giver tip om gratis software, det er da helt ude i hampen ?

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 28-12-02 01:15

kære zonker
Nu oplyser jeg også bare labuni om hans muligheder og der er ingen tvivl om at RAID er det absolut sikreste når man taler backup af data. Iøvrigt garantere diverse backup-programmer jo ikke mod hardware-fejl, men kan man nøjes med et backup-program som i princippet bare kopiere dataen til et andet sted på harddisken er det jo alletiders, men nu ved jeg af gode grunde ikke hvor vigtige dokumenter labuni vil beskytte, men RAID er en meget sikker løsning...

- så lærte du jo også lidt idag

Mvh Rasmus

Kommentar
Fra : dk

Dato : 28-12-02 10:08

Hejsa

her er et backup program som kan det du efterlyser og mere til.
det er meget stabilt og sikkert at arbejde med.
http://www.tapeware.com/

Godkendelse af svar
Fra : labuni

Dato : 28-12-02 18:53

Tak for svaret strarup.
Jeg har indstalleret Backup4all, som jeg fandt på siden, og det tyder på at det kan bruges.

Mange tak - Lars