/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Autofyld i Excel
Fra : Plambaek
Vist : 1286 gange
35 point
Dato : 11-09-06 15:47

Hej

Jeg har brug for at lave autofyld... Jeg har i ark0 fire celler med følgende informationer i:

='ark1'!$B$5
='ark2'!$B$5
='ark3'!$B$5
='ark4'!$B$5

Det vil sige at hver celle henviser til sit eget ark. Jeg vil nu lave autofyld, så excel udfylder cellerne fra ='ark5'!$B$5 til ='ark100'!$B$5.

Når jeg markere de fire celler og trækker ned over de underlæggende celler som man plejer at gøre med autofyld, kopier den bare de fire celler igen og igen og igen og igen.

mvh

Plambæk

Ps. ER der nogen der ved hvor mange ark man kan have i en projektmappe?

Accepteret svar
Fra : Leo.pedersen

Modtaget 35 point
Dato : 11-09-06 17:15

Hej

Jeg har på et tidspunkt haft den samme opgave, hvor der skulle hentes fra 50 arkfaner, og fandt IKKE løsningen med auto-fyld, selv om jeg søgte - håber at få den her af en af de andre.

Jeg løste problemet ved i en anden projektmappe at have en søjle A med 1, 2, 3, 4, o.s.v. og så søjlen B skrive:

+"='ark"&a1&"'!$B$5"
Så kopierede jeg denne formel ned.

Nu står formlerne tilsyneladende korrekt. Disse formler markeres og indsætes det blivende sted med "indsæt speciel" - "værdier".

Så står formlerne det rigtige sted, men excel misfostår og tror det er "tekster", så for at få Excel til at forstå at det er formler, så bruger jeg "søg og erstat", hvor jeg erstatter lighedstegn med lighedstegn, dvs. ikke ændrer noget, men ændringen får Excel til at opdage at det er en formel.

Ovenstående kan kun anbefales hvis det er mange formler det drejer sig om, ellers er "slavemetoden" lettere.

Hilsen

Leo Lund
www.erhvervsbogforing.dk

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 11-09-06 17:18

Hej

Jeg har på et tidspunkt haft den samme opgave, hvor der skulle hentes fra 50 arkfaner, og fandt IKKE løsningen med auto-fyld, selv om jeg søgte - håber at få den her af en af de andre.

Jeg løste problemet ved i en anden projektmappe at have en søjle A med 1, 2, 3, 4, o.s.v. og så søjlen B skrive:

+"='ark"&a1&"'!$B$5"
Så kopierede jeg denne formel ned.

Nu står formlerne tilsyneladende korrekt. Disse formler markeres og indsætes det blivende sted med "indsæt speciel" - "værdier".

Så står formlerne det rigtige sted, men excel misfostår og tror det er "tekster", så for at få Excel til at forstå at det er formler, så bruger jeg "søg og erstat", hvor jeg erstatter lighedstegn med lighedstegn, dvs. ikke ændrer noget, men ændringen får Excel til at opdage at det er en formel.

Ovenstående kan kun anbefales hvis det er mange formler det drejer sig om, ellers er "slavemetoden" lettere.

Hilsen

Leo Lund
www.erhvervsbogforing.dk

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 11-09-06 17:21

Hvis der skal stå det samme alle ark i celle B5
så gør du sådan.
marker fanen til ark5 hold shift nede marker ark 100.
skriv i celle B5, det står nu i celle B5 i alle markerede ark.

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 11-09-06 17:24

fra excel 2000 og frem er antal af ark kun begrænset af den tilgængelige hukommelse.

Kommentar
Fra : Plambaek

Dato : 11-09-06 20:01

Til Leo

Ja, det er utroligt så mange ting Excel kan.... men noget så simpelt kan det åbenbart ikke

Til Rosco

Til det første: Det er ikke det samme der skal stå i den samme celle på alle ark. Jeg skal hente information fra de 100 ark over i et enkelt ark.
Til det andet: supert, så skal jeg ikke være bange for at lave en masse ark.

takker og håber der er nogen der kender det gyldende svar...

Plambæk

Kommentar
Fra : Plambaek

Dato : 11-09-06 20:01

Og det var ikke meningen at det skulle være en sur mand men en mand

Kommentar
Fra : sion

Dato : 11-09-06 23:03

Mit svar ligner Leo.pedersen's svar.

Skriv 1, 2, 3 osv. i den ene kollonne (her B), ligesom Leo foreslår. I den anden kollonne skriver du formlen =INDIREKTE("Ark"&B1&"!$B$5"). Denne formel kan nu trækkes lige så langt ned, som du ønsker.

Venlig hilsen
Simon

Kommentar
Fra : Plambaek

Dato : 12-09-06 11:54

Hej Drenge

Så er endnu en halv dag gået med flere grå hår på hovedet....

Leo's forslag virker men jeg kan ikke få sions til at virke....... Sion kan du forklare det lidt bedre... Kan godt få indirekte funktionen til at virke men ikke den formel du har lavet. Jeg har bare kopieret den ind i excel.

Jesper

Kommentar
Fra : sion

Dato : 12-09-06 12:07

Hej igen

Måske er problemet, at jeg ikke har skrevet 'ark1' med ' og og lille a i ark. Det virker ikke hos mig, men jeg kan se at det er sådan du selv har skrevet i dit spørgsmål - vi har nok forskellige indstillinger. Prøv at ændre det, så det kommer til at se således ud:

______________A_______________________B_______
=INDIREKTE("'ark"&B1&"'!$B$5")____________1______
=INDIREKTE("'ark"&B2&"'!$B$5")____________2______
=INDIREKTE("'ark"&B3&"'!$B$5")____________3______
=INDIREKTE("'ark"&B4&"'!$B$5")____________4______
osv...

Venlig hilsen
Simon

Kommentar
Fra : Plambaek

Dato : 12-09-06 13:31

Hej Sion og Leo

Tak for hjælpen. Jeg kunne ikke få Sions forslag til at virke men jeg tror at min logiske sans er forsvundet..........

Fik ikke det eksakte svar, men det kunne bruges.

Og så er det sku' utroligt at Excel ikke har en funktion der kan gøre det automatisk.

takker af

Jesper

Godkendelse af svar
Fra : Plambaek

Dato : 12-09-06 13:31

Tak for svaret Leo.pedersen.

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 12-09-06 16:56

Jeg ved godt at spørgsmålet er lukket
Prøv funtionen konsolider