/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Pc kan ikke starte op - hjælp!
Fra : notatoy
Vist : 502 gange
200 point
Dato : 11-09-06 09:29

Hej.
Jeg er lige kommet hjem efter en uges ferie, og vil starte min pc op.Inden jeg tog afsted var der ikke noget galt. Den starter normalt og ender så op med en blå skærm hvor den skriver windows har fundet en alvorlig fejl og hvis det er første gang jeg får denne besked skal jeg blot genstarte computeren, hvilket jeg så prøver.
Det vil den ikke, den staår og "klikker". den lyder som den er ved at starte op, men inden windows når at starte siger den klik og starter forfra. Jeg har forsøgt at slukke for strømmen, hive stikket ud og hvad ved jeg, men lige meget hjælper det. Hvad gør jeg????

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 11-09-06 09:38

det lyder mest som en harddisk der har sat sig, pga ferien. Pil evt disken ud, sæt den i et extern drev til en anden pcer, og tjek om du kan få kontakt med dine filer den vej.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 11-09-06 10:01

Du kan også vælge at starte PC'n op med f.eks. en boot diskette, og så se om der er kontakt med disken.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-09-06 10:40

Hvis du har meget vigtige ting på den harddisk, så bør den sættes over i en anden comp som slave eller i en ekstern USB holder (som master)

Du vil evt. få kon takt med den, og så er det med at læsse de vigtige ting over.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-09-06 10:44

Du kan også lige kigge på din harddisk med denne diskette.
Technet boot diskette (gratis)
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten og lad den selv rulle på plads.
Når den stopper ved A:\> så skriv pm og tryk enter

Men du skal ikke ændre noget .................bare kigge, og så exit.
Når comp. viser:
A:\>
kan den slukkes / genstartes.

Kommentar
Fra : setling

Dato : 11-09-06 15:56

Du skal køre en chkdsk (Tidl. Scandisk)
Du indsætter Din XP installations CD og starter op på den
Vælg Reparer
når du får en dos-prompt skriv
chkdsk C: /F /R

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 12-09-06 12:08

Gode råd, problemet er bare at computeren jo slet ikke starter op. Så den kan ikke starte op hverken ved min windows cd eller med en diskette.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 12-09-06 15:06

Du skriver den står og klikker. Har du en CD i drevet, så fjern den.
Du skal ind i BIOS og have sat dit diskettedrev eller CD-ROM drev til først boot alt efter om du vil boote fra en diskette eller en CD-ROM. Kan du overhovedet komme ind i BIOS??????
Du skriver også at du får en blå skærm hvor der skrives at windows har fundet en alvorlig fejl. Denne besked kan IKKE komme frem hvis ikke en del af windows er startet. Dette betyder igen at du er forbi det punkt i opstarten hvor BIOS kan eksekveres. Windows skal IKKE være starte for at kunne boote fra en diskette eller en CD-ROM. Det er sansynligvis HD'n du kan høre klikke, og det betyder at maskinen prøver at boote fra HD'n, så du SKAL i BIOS og ændre bootrækkefølgen inden du kan gøre noget.

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 12-09-06 19:02

Det var kun første gang der kom blå skærm, nu kan jeg slet ikke komme ind i noget som helst. Det er noget værre hø er det.

Kommentar
Fra : helgec

Dato : 12-09-06 21:21

Prøv at fjerne strømstikket fra harddisken og se så om computeren vil køre

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 12-09-06 22:40

Når du starter PC'n hvad sker der helt præcis, hvis der sker noget overhovedet?

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 14-09-06 16:46

Nu har jeg sat ny strømforsyning i, købt en ny harddisk og sat den i, og pcen er stadig død. den lyder som den vil starte op, men efter ca 8 sekunder siger det klik og efter et par sekunder starter den forfra. Har har alle stik fra osv lige meget hjælper det.

Kommentar
Fra : helgec

Dato : 14-09-06 17:00

Har du prøvet min kommentar