/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
køb af kikkert
Fra : willlliam
Vist : 635 gange
200 point
Dato : 09-09-06 20:03

Vil meget gerne købe denne kikkert på nettet, Minolta 10 x 25 pci, men kan ikke finde nogle relevante sider.
Har prøvet Amazon. uk og amazon. com, men de skriver til sidst at de ikke sender dette produkt til Danmark.
Hvem kan hjælpe mig med den billigste pris og den bedste forsendelse. Selv har jeg givet op nu.
Kan ikke se, den er til salg i Danmark. Kan se på en tysk side at prisen skal være omkring 70 Euro
Hjælp udbedes.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-09-06 20:13

Jeg forstår ikke din interesse i denne kikkert? 10-tallet betyder at den forstørrer 10 gange, 25 betyder at okkularet har en diameter på 25 mm. Et SÅ lille okkular slipper ikke ret meget lys igennem og når der så yderligere skal forstørres 10 gange, vil jeg sige at kikkerten er nærmest ubrugelig under danske forhold. Den vil muligvis være anvendelig nær ækvator eller andre steder hvor lyset er meget skarpt og rigeligt. Det er måske netop derfor den ikke alm. sælges i eller til Danmark. Fortæl hvad du har tænkt dig at bruge kikkerten til, så skal jeg gerne rådgive dig.

M.v.h. AJ

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 210 point
Dato : 09-09-06 20:13

Kender den ikke. men hvad med www.adorama.com de har meget af den slags, og sender til Danmark. Bruger dem selv en del.

Ole P. Bielefeldt

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 09-09-06 20:49
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-09-06 02:19

P.S.: Under danske lysforhold er 10x50 langt mere anvendeligt idet det større okkular slipper meget mere lys igennem. Kikkerten kan derfor benyttes såvel i de tidlige morgentimer hvor lyset er tiltagende, som i skumringen om aftenen hvor lyset er aftagende. Hvis man har råd til det kan man købe kikkerter der f.eks. hedder 10x38 altså med et noget mindre okkular, disse kikkerter er imidlertid langt dyrere end alm. Det skyldes at linserne er af langt højere kvalitet såvel hvad angår slibning som coatning. Men hvis du f.eks. ønsker at bruge din kikkert til at se på fuglene på dit foderbræt eller blot på andre ting inden for en afstand af 20-200 meter, skal du ikke vælge en forstørrelse på 10. Da er det langt bedre med en 7-8 ganges forstørrelse.

Grunden til at specialister ofte vælger en 10x38 er at den vejer mindre. Det har betydning når man skal bruge den i timevis. Kikkertens vægt er altså vigtig.

En dyr kikkert vil også være bedre beskyttet mod regn, damp og stød. Hvor sjovt er det at købe en kikkert der går i udu efter én morgentur i regn og slud, eller efter at have været tabt i en grøft én gang? Penge givet ud på det rigtige materiel der holder i årevis under hårde forhold, er givet godt ud. M.v.h. AJ

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 10-09-06 11:08

Jeg ved ikke om det er denne kikkert vi snakker om "MINOLTA Sport Mini 10x25" hvis det er den kan den købes her
http://www.sorgenfrifoto.dk/varer/73

Hvis ikke det er den, er der her tips til valg af kikkert som du måske kan bruge til at finde en anden.

http://outsite.org/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=259&mode=thread&order=0&thold=0

Godkendelse af svar
Fra : willlliam

Dato : 13-09-06 16:37

Tak for svaret Bille1948.
Men man skal vel betale moms ved køb fra USA? Eller hvad?
mvh Willlliam