/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
tørring af svampe
Fra : fjordglimt
Vist : 6928 gange
205 point
Dato : 09-09-06 14:14

hejsa med jer jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig da jeg har fået nogle kæmpestore svampe som jeg vil bruge til dekorationer og som jeg skal have tørret hvordan skal jeg få dem tørret så de holder sig flotte stadigvæk på forhånd tak hilsner fjordglimt

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-09-06 14:55

Den eneste måde at tørre svampe på så de holder faconen og ikke skrumper voldsomt er Frysetørring. Det skyldes at mere end 90% af svampen er vand. Frysetørring er en meget besværlig og tidskrævende proces der nu og da benyttes til tørring af svampe til udstillingsbrug.
Hvis der er tale om Fyrsvampe, altså de der vokser på træerne og er ligeså hårde som det trå de vokser på, er det en anden sag. Disse kan tørres ved blot at lægge dem varmt i f.eks. et fyrrum.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-09-06 14:56

Hovsa! trå = træ. Snublefejl.

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 09-09-06 15:17

hejsa igen hvordan frysetørre men så disse svampe og er der ellers ikke andet man kan gøre

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-09-06 15:34

Der er som sagt ikke andet at gøre. Frysetørring er meget vanskeligt og det gøres altid af museernes konservatorer. Det er noget med at man bruger store mængder silikakrystaller til at trække væsken ud af svampene. Dyrt, tidskrævende og praktisk umuligt for alm. mennesker. Jeg har set et sted hvor man kan købe sådanne tørrede svampe til undervisningsbrug og der koster de 700 - 1000 kr. for én. Det siger noget om hvort dyrt/svært det er. Sorry

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-09-06 16:06

Jeg tørrede engang svampe med silica-gel. Jeg købte en hel spand (20 l) til en lille formue, jeg tror den kostede 4-500kr. Det var sådan nogle hvide krystaller. De blev først gennemtørret i ovnen, -derefter kølet af, og så blev svampene begravet i dem. Svampene blev selvfølgelig noget rynkede, men alligevel meget dekorative. Nogle af dem fik et tyndt lag af krystaller, der sad fast på overfladen. Det lignede nærmest rimfrost.
Men det er mange år siden. Jeg er flyttet 2 gange siden, så jeg ved egentlig ikke, hvad der er blevet af den spand.......

Men husk, at mange svampe er giftige, så de skal omgås med forsigtighed.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-09-06 16:10

Der findes ikke svampe der er så giftige at man ikke kan røre ved dem. Så længe man ikke spiser dem er ALLE svampe ufarlige. Man skal selvf. ikke give sig til at slikke på fingrene efter at have rørt ved giftige svampe men undlader man det er der absolut ingen fare der.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-09-06 16:20

Nååh, jeg tænkte mere på, at når gelen er brugt til at tørre evt. giftige svampe med, så skal man ikke en anden gang bruge den til noget, der har med fødevarer el. lign. at gøre... Man skal lige markere, at den pågældende portion har været brugt til svampe...

Silica-gel kan altså bruges mange gange..

Og arne, nu omgås jeg både småbørn og hunde. De er ikke altid så snusfornuftige, at de overvejer hvor de slikker...

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-09-06 16:26

Det har du da ret i Birgitta, der er det de voksnes ansvar.

Det er forresten ikke alle svampearter der egner sig til frysetørring. Dette hænger sammen med arternes hyfer. Hyferne er de celler svampelegemerne er opbygget af. Nogle arter som f.eks. Skørhatte og Mælkehatte har cirkelrunde hyfer der ikke binder sig sammen. De vil blive ekstremt skøre som glas og vil meget nemt gå i stykker efter tørringen. Arter der er velegnede er f.eks. Fluesvampe og Rørhatte der har aflange hyfer. De vil blive mere seje og holde bedre.

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 09-09-06 17:26

jeg vil sige det er hvor der har stået et kastanjetræ og nederst ved roden kommer der kæmpestore svampe i flere lag og nogle er så tunge at de ikke er til at løfte så vi skulle være to om at løfte den ene af dem

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 09-09-06 17:27

jeg vil spørge om man ikke bare kan lade den lægge ude i garagen og så tørre på denne måde er det ikke muligt

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 09-09-06 17:33

Vil du bruge en svamp, der er så tung at der skal være 2 til at løfte den, i en dekoration !!!!!!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-09-06 17:34

Det lyder umiddelbart som om der er tale om Poresvampe. Disse kan du godt tørre med et fornuftigt resultat ved simpelthen at lade dem ligge et varmt og fugtfrit sted gennem længere tid. Det bedste er ude ved siden af fyret hvis I har et sådant.

Mange forskellige insekter bruger at lægge deres æg i porelaget. Derfor er det en god ide at starte med at putte svampene i en stor plastpose og lukke denne godt til, derefter komme posen i dybfryseren i 1 måned. Dette dræber evt. insektæg så du slipper for at dekorationen pludselig bliver "levende". Efter 1 måned i fryseren tager du svampene op og lægger dem et varmt og fugtfrit sted. Poresvampe der er tørret på denne måde er meget velegnede til dekorationsbrug, men det er vigtigt at de til stadighed holdes fugtfrie. Der kan nemlig nemt gå insekter og/eller mug i dem hvis de senere atter bliver tilført fugt.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-09-06 17:45

Du kan forresten nemt skille det store sammensatte frugtlegeme ad i flere mindre. Så får du også til nogle flere dekorationer.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-09-06 19:20

Hvis I ikke har mulighed for at tørre svampene i et fyrrum, kan tørringen også foregå oven på en varm radiator. Uanset hvor I tørrer dem skal der være luft omkring så den afdampende fugt forsvinder/fordamper og IKKE samler sig omkring svampene og dermed skaber et fugtigt miljø.
At placere svampene på en avis under tørreprocessen er derfor ingen god ide. Avisen vil opsamle fugten og holde på den. Hellere en rist af hønsenet eller en grillrist. Så kommer der luft omkring den tørrende svamp.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 09-09-06 22:51

Glem ALT om hvad de andre har sagt! Du skal lægge svampene ud i kraftig sol - så tører de, og det bliver et fantastisk resultet.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-09-06 12:48

HVOR køber man kraftig sol i september i Danmark????

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 10-09-06 20:55

Hvem har sagt noget om Danmark? Vil man have tørede svampe må man rejse efter solen - og så skal jeg ellers love for at der er dømt sjov svampe-ferie!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-09-06 21:36

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-09-06 14:28

Hvordan er det gået med svampene?

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 12-09-06 23:13

De er spist!!!!! Og nu er vi alle sammen i smølfe-land hvor vi fanger regnbuer og går rundt i sko der er lavet af skumfiduser!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-09-06 12:32

nåja, det tvivler jeg ikke på Flash77. Men det var nu mere Fjordglimts svampe, jeg tænkte på..

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 13-09-06 18:14

hejsa og jeg takker for de mange gode råd nu har jeg lagt dem til tøre op på nogle brædder og så ude i garagen så må vi se hvordan det går med dem jeg vil også prøve at tørre nogle i ovnen for at se hvordan det viol gå og så kan jeg fortælle jer at den er fugtigt hvor de ligger så de er vist meget vandede tusind tak i skal nok høre fra mig igen.

hilsen fjordglimt

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-09-06 03:09

Hej fjordglimt.

Jeg undrer mig noget over hvorfor du overhovedet har stillet dette spørgsmål??

Selvom du har fået råd fra folk der VED noget om emnet, vælger du alligevel at gøre
noget helt forkert.

Nå men: Det må du jo selv om. Men næste gang du kommer ind med et spørgsmål, så vil du ikke få hjælp fra mig. Det er træls at udgyde al sin viden til folk der omgående bare smider den bort og alligevel insisterer på at gøre tåbelige ting.

Kort sagt: Du opfører dig som en rigtig PRÆMIEIDIOT. De ting du siger du vil gøre med dine svampe er dømt til at mislykkes. Her taler mere end 20 års erfaring.

Slut herfra, både for denne tråd og andre fremtidige.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-09-06 01:21

Hvis du ikke vil gå omvejen og gøre den efter i modellervoks, så skal du spørge dem, der har konserveret vikingeskibene, der er udstillet i Roskilde. Hvis du ellers tørrer svampe - som jeg har gjort i massevis i den forløbne uge - skal du lægge dem i ovnen stillet på 40 - 45 - 50 grader et døgns tid eller så. Men så er de blevet meget mindre!! det går en del hurtigere, hvis du først skærer i skiver på max. 1 cm tykkelse. Men husk så først at checke, at det er spiselige svampe. Pigsvampe kan anbefales.
mvh

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 19-09-06 00:05

Det skal være svampe man bliver skæv af - det er fedt når det hele summer og man ser faver over det hele....

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-09-06 13:01

Store veddestruerende poresvampe holder faconen også efter hård tørring. Det gælder arter som hestehovssvamp, birkeporesvamp, fyrsvamp. læg dem/hængdem et varmt og tørt sted nogle uger. Et fyrrum vil være udmærket.
mvh

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 21-09-06 02:09

MEN - der er ikke noget som den store skum-smølfe-svamp. Når først den er blevet godt ristet over bålet og man indtager sådan et par fætre, så skal jeg love for at der er smølfe fest. Arne smølfen smølfer alle svampene hjem til smølfe byen så vi alle sammen kan smølfe svampe og smølfe farver hele natten. Det hele siger B når man smølfer Anres svampe! Kan i høre det???