/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hanhund begynd at strinte inde
Fra : heyckendorff
Vist : 1723 gange
50 point
Dato : 09-09-06 09:32

Vi har en Chorkie han (Pondus) på et år, som har været absolut renlig i de sidste mindst 7-8 måneder.
Nu har vi imilertid fået os en ny lille 10 uger gammel tævehvalp og nu er Pondus begyndt at strinte indendørs. Jeg går ud fra at det er en naturlig hanhundereaktion på at der er kommet en tæve ind i huset. Jeg formoder at det går ud på at han er nødt til at pisse sit territorie af nu da han kan lugte den lilles tis over det hele.
De to hunde kommer tigtigt godt ud af det sammen, men det er naturligvis belastende at Pondus er begyndt at strinte indendørs.
Mit spørgsmål går på om andre har erfaringer med det samme problem, og om disse erfaringer forhåbentlig siger at han holder op igen når han bliver irettesat og luftet hver gang det sker, og når han forhåbentlig har fået strintet nok til at han synes territorieafpisningen er tilendebragt.

Mvh

Werner

Kommentar
Fra : 25

Dato : 09-09-06 10:34

måske kan i bruge dette!

www.hundeeksperten.dk

HUNDE - portal for hunde og deres ejere - Hundeeksperten.dk

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 50 point
Dato : 09-09-06 12:51

Næh, det er ikke en "normal hanhundereaktion på at der er kommet en tæve i huset". For hvalpen er ikke nogen tæve endnu.

Nå, men I har jo en bette hvalp, som er ved at lære at blive renlig. Og som får en masse opmærksomhed på den konto. Så må I bare behandle begge hunde ens, hvad det angår. De skal begge ud de der ti milliarder gange, som man lufter en 10-ugers hvalp. Så vil Pondus finde lige så meget forøjelse i at strinte udendørs til ære for den lille hvalp.

I skal naturligvis gøre grundigt rent efter begge hundene hvis de har haft uheld. For hvis der først dufter af tis, så vil de begge anse stedet for "lovligt wc". Og I vil få problemer med også at gøre den lille renlig.
ALDRIG!!! skælde ud over urenlighed..

Terirtorie-pisning er noget andet end urenlighed. Formålet er udelukkende markering, og den eneste måde at stoppe det er at tage hunden på fersk gerning og fortælle den "NEJ!!" det er ikke acceptabelt! Giv ham et skub idet han letter benet.
Jeg har jo selv en tæve, men jeg har været ud for at hanhunde kan finde på at markere op af mit ben -eller andres ben. Så jeg er altid meget opmærksom, når jeg omgås en ny ung hanhund. Hvis han kredser og snuser på en bestemt måde, så véd jeg, at det næste, der sker er, at han letter ben op af mig. Så i samme øjeblik, det sker, så løfter jeg benet og skubber ham med hælen i siden/maven/lysken samtidig med at jeg råber højt og bestemt "Ka' du SÅ holde op!!!" Jeg har sjældent oplevet, at de nogensinde gør det igen overfor mig.

Men I skal være ret sikre på, om det drejer sig om urenlighed fordi der er kommet hvalp i huset, eller om der er tale om markeringer på grund af pubertet ...som muligvis ville være opstået alligevel på et tidspunkt..

Kommentar
Fra : heyckendorff

Dato : 09-09-06 14:03

Hej Birgitta.

Efter som Pondus har været absolut renlig i lang tid og altid sætter sig hen ved døren når han skal ud går jeg absolut ud fra at det ikke er urenlighed, men territorie der skal pisses af. Det virker også netop som om han går rundt og leder efter egenede steder at lette ben op af. Da han samtidig godt kan gøre det selv om han lige er belvet luftet synes jeg ikke der kan være så meget tvivl.

Vi må prøve at gribe ham på fers gerning og sige NEJ og tage ham ud når han gør det.

Mvh.

Werner

Godkendelse af svar
Fra : heyckendorff

Dato : 09-09-06 14:03

Tak for svaret Birgitta i øvrigt

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-09-06 15:51

Tak for accepten af mit svar.
Sørg for at gøre rent med så skrappe midler som omgivelserne nu kan tåle...
Når der først er strintet én gang, så frister det svage sjæle. Det har jeg set med mine gummistøvler..

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 09-09-06 16:16

hejsa

et rigtigt godt middel til at rense med er rodalon og det kan købes de fleste steder, det tager lugten / bakterier fuldstændig, jeg har brugt det flere gange og kan anbefales til netop hundetis

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : benteengberg01

Dato : 20-09-06 12:56

Hej

Vi har en Cairn han på 1 1/2 år, som begyndte på det samme for 2-3 mdr. siden. Vi har desuden en gammel tæve på 11 1/2 år, men hun har jo været der hele tiden.

Jeg tror det hænger sammen med puberteten, tidsmæssigt falder det ihvertfald sammen med de andre pubertetsadfærd vi ser.

Vi fik et råd fra vores hundetræner om, at smøre de pågældende steder ind i Tabasco efter rengøringen. Dette råd kombineret med at vi går 3-4 gode lange ture med ham dagligt, har hjulpet. Det er vores erfaring, at den tidlige morgentur og den sene aftentur - er de vigtigste i forhold til indendørs strinteri.

Vi giver vores en chance til han er 2 år, hvis det ikke har hjulpet må vi nok kasterere ham.

vh
Bente

Kommentar
Fra : guccikenzo

Dato : 05-02-08 21:55

hej jeg vil høre dig om du ved hvor man har mulighed for at købe en tævehvalp helst lys ,men ingen betingelse hun skal bare være en blanding af chihuahua og yorkshie terrie.
med venlig hilsen bettina.

Kommentar
Fra : guccikenzo

Dato : 05-02-08 21:58

Har selv en chorkie han hund på snart 2 år og er meget inttreserret i en tæve også de er jo ikke så nemme at finde.
hvor har i evt købt jeres. du er meget velkommen til at ringe på 26793091.
og ville da også blive meget glad om jeg evt måtte få et billede af jeres chorkie da jeg er ved at lave en hjemmeside om chorkier.

MVH bettina