/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Afbalancering af klinge
Fra : jtlaursen
Vist : 1154 gange
50 point
Dato : 08-09-06 12:25

Jeg foretrækker at spare lidt penge og tid ved at slibe min plæneklipperklinge selv. Men hvordan tjekker jeg at den er i balance efter slibningen? Jeg plejer at hænge den op på et søm gennem bolthullet, men jeg er i tvivl om det er godt nok, selvom jeg ikke har oplevet rystelser o.l. Er der en bedre måde?

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 08-09-06 12:27

......når den hænger der på sømmet kigger jeg selvfølgelig efter om klingen hænger helt vandret.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 60 point
Dato : 08-09-06 12:33

Nej det tror jeg ikke at der er.
Man får den selvfølgelig ikke i dynamisk balance på den måde.

Men en motorplæneklipperakse med en cylinder er i forvejen langt fra i balance.
Bare tænk på krumtap , plejlstang og stempel.
Man kan ikke afbalancere en encylindret motor.
Derfor vil den altid ryste. Lidt forskel i knivens slibning vil kun betyde en uvæsentlig bagatel.

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 08-09-06 12:52

Jeg har aldrig afbalanceret kniven, kun slebet den med vinkelsliberen og det har aldrig været et problem. med mindre du knuser sten med den så skal der stort set det samme i begge sider.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-09-06 12:59

Så en plæneklipperreparatør i TV anvende samme metode. Så mon ikke den er nogenlunde OK. Iøvrigt render sådan en klinge ikke så vildt hurtigt.

Godkendelse af svar
Fra : jtlaursen

Dato : 09-09-06 00:28

Tak for svaret transor. Det lød klogt, så den tager jeg