/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Besætninger på udvandrerskibe
Fra : docjacobsen
Vist : 2101 gange
200 point
Dato : 27-12-02 18:38

Hvem kan hjælpe med et link på besætningerne på udvandrerskibene med afgang fra
København og Hamborg.

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 27-12-02 19:43

Prøv at kigge under tips på dette site. Du kan ogs¨kigge på http://www.dis-danmark.dk under punktet aneefterlysning. Mon ikke der skulle være nogle med samme spørgsmål.
Godt nytår
Hilsen Lis

Kommentar
Fra : senta

Dato : 27-12-02 20:15
Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 27-12-02 23:24

Hvilke årstal drejer det sig om ? Ved du hvor dem du søger efter sejlede imellem?
Hvis de f.eks. skulle til Amerika, var besætningen vist også med på passagererlisterne.
Hilsen Jeannie Kristensen

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 200 point
Dato : 28-12-02 16:56

"docjacobsen" <docjacobsen.news@kandu.dk> wrote in message news:<vd0P9.15116$Hl6.1723169@news010.worldonline.dk>...
> Hvem kan hjælpe med et link på besætningerne på udvandrerskibene med
> afgang fra
> København og Hamborg.

Det er der ikke link til. Databaserne (se oversigt www.aemi.dk ) der
omfatter afgangene fra henholdsvis København og Hamburg indeholder kun
passagererne, ikke besætningerne, da det drejer sig om registreringer
af billetter.
Fortegnelser over besætninger findes imidlertid i henholdsvis
Københavns Politis Udvandrersager på Landsarkivet i København og det
tilsvarende arkiv i Staatsarchiv Hamburg, men skal findes arkivalsk på
stedet.
Tilsvarende er listerne fra Ellis Island passagerlister, ikke
besætningslister.
mvh,
Henning Bender

Kommentar
Fra : docjacobsen

Dato : 28-12-02 17:47

TAK til alle, herunder Henning Bender,
problemet er at jeg har mistanke om at to udvandrere,
har "arbejdet" sig til Amerika, da de i forvejen var
søfolk.
Mange hilsener
Ole Jacobsen

Godkendelse af svar
Fra : docjacobsen

Dato : 28-12-02 17:49

Tak for svaret Henning Bender.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-12-02 23:34

Hej!

"Henning Bender" <hvb-kultur@aalborg.dk> skrev i melding
news:7842debf.0212280756.d397a5a@posting.google.com...
> "docjacobsen" <docjacobsen.news@kandu.dk> wrote in message
news:<vd0P9.15116$Hl6.1723169@news010.worldonline.dk>...
> > Hvem kan hjælpe med et link på besætningerne på udvandrerskibene med
> > afgang fra
> > København og Hamborg.

klip

> Tilsvarende er listerne fra Ellis Island passagerlister, ikke
> besætningslister.
> mvh,
> Henning Bender

Det stemmer nu ikke helt i alle tilfælde,
en søster til min oldemor var gift med Viggo Overgaard,
han er på Ellis Island listerne 8 gange fra 1922-1924,
var ombord på SS "Lituania" Baltic-Amerikalinien
ejet af ØK på det tidspunkt, som sejlede i rutetrafik
Libau(Lettland)-Danzig(Polen)-
København-New York, 4 gange er han nævnt som "Donkeyman"
og 3 gange som "Storekeeper", på listerne står også nævnt
at han et par gange var mønstret af og havde hyret på i København,
hvor gml. han var og hvor mange år han havde været til søs,
resten af besætningen var også på listerne.

Det blot til orientering

Mvh
Bente Aaris