/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvilken motorsav er bedst ?
Fra : R.brander
Vist : 13197 gange
100 point
Dato : 07-09-06 17:34

Hej jeg ved ikke lige om det er den rigtige kategori jeg er endt i men jeg prøver alligevel !!

Vi skal til at købe ny motorsav men hvad skal man købe nogen siger STIHL og andre JONSERED

Jeg har kigget på både jonsered 2152 og 2147...2 fine maskiner efter min smag....men så snakkede jeg med en som sagde at STIHL absolut var bedre!

HJÆLP?????

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 07-09-06 17:46

Jeg ville tage en ECHO det er en fantastisk motorsav fuld ud på højde med de du har at sammenligne med om ikke en tand bedrer gå ind på
www.echo.dk
Zita

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 07-09-06 17:59

om du vælger stihl , jonseret , echo eller huskvarna , er vist et tempremantspørgsmål
de 4 mærker er alle af god kvalitet , der sjældent er provlemer med
personligt kan jeg bedst lide huskvarna , men de andre er også gode

Kommentar
Fra : bobobasse

Dato : 07-09-06 17:59

Med mindre du er superbruger vil du ikke mærke nogen forskelle. Det er begge to fantastiske motorsave. Jeg bruger selv Stihl og er "semibruger", men har jævnligt gjort brug af Jonsered. Køb det mærke, hvor du har tættest på den pågældende forhandler.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 07-09-06 18:02

Nogen kan lide moderen andre datteren............................
Jeg er selv tilhænger af Husquarna som for mig at se er noget af det bedste du kan købe......... Jeg købte min for ca 10 år siden og den går stadig som en drøm.....
Jonsered og Husquarna er så at sige det samme ...
Men køb en sav efter det du skal bruge den til dvs . skal du rigtigt igang med skovarbejde så skal du vælge en som koster lidt penge ..
En ting du ikke må glemme at købe (hvis du ikke har fra før ) er sikkerheds bukser og hjelm,min forhenværende nabo købte sig dette udstyr.........................efter at han havde savet sig i benet....

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 07-09-06 18:13

Der er det ved ECHO at strammer skruen sidder på siden og ikke forand det mener jeg at den gør på husq og john ikke ?
det syntes jeg er en fordel at man ikke skal have en skruetrække ned forand kæden.

zita

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 07-09-06 18:18

Jo på min Husquarna sidder skruen foran og det gjorde den også på Jonsered'n som jeg havde før den .
Men du strammer jo da ikke kæden medens den kører???!!! så lige det ser jeg ikke som noget problem...........Men som alle ved er det man kender jo altid det bedste
Jeg husker første gang jeg skulle køre en Saab og skulle starte...Men ham som ejede bilen så ikke noget galt i at tændingen sad hvor den sad ...

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 07-09-06 18:20

Af de 2 mærker ville jeg vælge Jonsered'en fordi det er et mere prof. mærke. Men om du tager Stihl, Jonsered, Sachs Dolmer ( 2 stk. har holdt til mig i 20 år ), Husqvarna kan være fuldstændig ligemeget. Du skal bare ikke ta' en der er større end dit behov, for vægten stiger jo tilsvarende, og man kan hurtigt få lange no.... øh arme efter en dag i skoven, hvis saven er tungere end nødvendigt.
P.S. Echo kan ALDRIG måle sig med Stihl ell Jonsered. I mine øjne er Echo motorsavenes toolmate.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 07-09-06 18:40

http://www.dinside.no/php/art.php?id=275596
Jeg sender lige denne link så du kan sammenligne lidt.............Den er godt nok fra Norge men jeg tror ikke at der så stor forskel på Norske og Danske træer !!!???

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-09-06 18:54

Stihl er en god sav, og det er Husquarna også.,,har selv haft mange forskellige save....har i øjeblikket en ny Husquarna og en gammel Partner.

Jeg ved ikke...jeg er ikke vild med Jonsereds.
De er som regel svære at starte, uanset hvor godt de er justeret...og man bliver altså træt af det, hvis man skal stå og flå i den dumme startsnor 15-20 gange før lortet gider gå i gang.

mvh dova

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-09-06 18:58

Husquarna er ikke en god sav, den mangler det rubuste i konstruktionen.
For meget finmekanik.
Stihl er den bedste

Accepteret svar
Fra : jtlaursen

Modtaget 100 point
Dato : 07-09-06 21:13

Proffecionelt i DK er der to mærker der klart er fremherskende: Stihl og Husquarna. Det er begge to professionelle og gode mærker. Jeg har selv kørt med Husq i flere år som prof. skovarbejder og det er gode save, men hvis jeg skulle skifte mærke i dag ville jeg tage Stihl, det skyldes at jeg har et indtryk af at de er lidt mere robuste og desuden har nye modeller gerne kædestramning på siden der kan strammes med fingrene. Men det er et spørgsmål og religion da det er ligegode save.

Ang. kædestramning havde Husq. stramning oppe foran på saven i mange år selvom Stihl havde på siden, det skyldes at Stihl havde patent på denne løsning. Det er heldigvis over nu og Husq har nu også denne smarte detalje, dog uden fingergreb.

Hvis du skal bruge din sav meget, så køb et at de to mærker.Hvis du kun vil have en god sav til hobbybrug så er Johnsered et udemærket bud (er også lavet af Husq). Echo har jeg ikke den store erfaring med, jeg har dog prøvet nogle ældre modeller og fy for den lede de rystede. Man snurrede i hele kroppen efter 10 min. Afvibration er absolut noget af de vigtigste at kigge på når man køber sav. Johnsered har ofte det samme ophæng som på Husq. og det er udemærket. Hvis du vælger at købe en prof. sav så kan du også få med varme i håndtaget og det er godt om vinteren. Smag og behag. Der er så meget at fortælle................
Se desuden: http://www.kandu.dk/Tip14616.aspx

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 08-09-06 08:34

Hej
Prøv at se på Husquarna 55. Det er en såkaldt landmandssav altså halvprofessionel. Du får en stor kraftig sav til meget rimelig pris. Der er jævnligt tilbud, hvor de giver 1500.- for gammel sav i bytte ,men hvis du ikke har en, er det lige meget, du taler blot med dem og får rabatten alligevel.
Et råd vil jeg give dig: Jeg blandede selv benzin og havde en dunk specielt til dette formål. Alligevel skete ulykken at jeg kom til at bruge fra dunken til plæneklipperen så motoren brændte af.
Nu bruger jeg altid færdigblandet benzin i orange dunke. Iøvrigt køber jeg også olie i 5 l dunke, det koster mindre end det halve af den olie man køber på tankstationerne.

Godkendelse af svar
Fra : R.brander

Dato : 10-09-06 00:06

Tak for svaret jtlaursen.

Vi har nu købt en sav og det blev en STIHL 260, Så nu håber vi på det er en god sav....Desuden har vi købt næsten alt i sikkerhedsudstyr....så mon ikke det kommer til at køre for os nu uden uheld!!

Tak for svarene til jer alle!