/ Forside/ Teknologi / Udvikling / SQL / Spørgsmål
10  smorch 260
Uha da! hvad er DATABASEdesign
Fra : Trolley
Vist : 705 gange
15 point
Dato : 07-09-06 10:29

Hej Alle derude i lille Danmark.
Jeg kan rigtig godt lide at arbejde med PC'er kender til
Officepakken - Div. bogføringeringsprogrammer etc.
Dog har jeg altid arbejdet med det færdige produkt.
Jeg har aldrig været "inde bag" i systemmet, som man siger
Og så har lille mig alligevel forvillet mig ind på fjernstudie og tilmeldt mig
modulet DATABASEdesign. Målet er at blive IT-administrator.
Inde på dette studie, da er der ikke nogen netværksgruppe lavet endnu,
og jeg ved heller ikke hvormange der har tilmeldt sig dette modul. Det er jo underordnet,
for studiet udbydes uanset om der er 2, 6 eller 20 tilmeldt.
Men jeg mangler en sparingspartner
-En jeg kan spørge til råds.
-En jeg kan få det "skåret ud i pap" af
-En der først og fremmest har kendskab til DATABASER fra design til brug
og og og og................
Er du/I den/dem jeg kan bruge og som har løst til at hjælpe mig, så bliver jeg super glad.
Hilsen
Trolley

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-09-06 11:04

http://www.idgforlag.dk > it-literatur > databaser > hvis det er access du vil lære så vent med at kigge på XQL - så du ikke bliver forvirret.

http://www.globe.dk/Default.asp?section=it&searchstr=access&action=search&pg=1&pgs=20&x=30&y=7
Der er også lidt at læse

Et godt råd > begynd nede ved jorden.

Når du designer/bygger en database så gå ud i dokumenter og lav en kopi en gang i mellem.
Det er rart at kunne falde tilbage til forrige udgave.
eks.
kopier og ret til 5sep06.mdb
kopier og ret til 6sep06.mdb
kopier og ret til 7sep06.mdb
til sidst kan du altid give den det rigtige navn eks: abc.mdb

Jeg kan ikke følge dig - men bare stil spørgsmål her på Kandu, så kommer der en og hjælper dig.
Og det er ligemeget hvor lidt point du sætter ud.

Kommentar
Fra : Trolley

Dato : 07-09-06 11:28

Tak
Jeg har både DATABASE håndbogen
bestilt hæfter om Acces og SQL hos boghandleren.
En ordentlig mundfuld for mig synes jeg, især når jeg har fuldtidsarbejde.
Jeg regner med at det bedste er at bruge bøgerne som opslagsbøger.
Hilsen
Trolley

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-09-06 11:35

I nogle af hæfterne bygges der en database op, og det er måske en god idé at følge sådan en opbygning. Du bør ikke starte med en af de færdige - men bygge en lille helt fra grunden.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-09-06 18:40

Jeg kan kun anbefale at støtte dig til denne bog, når det kommer til databasedesign og implementation:

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0805317554?v=glance

I denne bog finder du næsten alt om:

0.) Den relationelle- , den hierakiske-, netværks- og ER- (entitet/relationel) database modellen.
1.) Normalformer.
2.) Indexerings algoritmer. (Herunder relationel calculus)
3.) Databasesøgning.
4.) Distrubutions strategier.
5.) Analyse og implementation.
6.) Sprog: SQL, QUEL og QBE.

Her er et Goggle link til relaterede videnskabelige artikler om denne udmærkede bog af Ramez Elmasri og Shamkant B. Navathe

http://scholar.google.com/scholar?q=The%20fundamentals%20of%20Database%20Systems%20elmasri%20navathe&hl=da&lr=&rls=com.microsoft:da&oi=scholart

Hvis der er specifikke termer og detaljer undervejs? ...er du velkommen til at spørge mig

..og hvis det er low-lewel design og implementation af Databasesprog? ...er du også velkommen til at spørge mig

Analyse? Datamodelering? Datatyper? Dataobjekter? Relationer? Algoritmer? Implementation?

..You name it !!!

Her er en lidt avanceret datastruktur i C++ ..bare for liiige at skræmme livet af dig: http://www.codeproject.com/database/btreedbclass.asp

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-09-06 18:49

..og det bli'r kun sværere, hvis du vil i detaljen

http://www.codeproject.com/string/pat_and_huff.asp

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-09-06 20:23

Trolley - du skal ikke tage dig af Molokyle, for han elske de mindste detaljer.
Du kan sagtens lave en god hjemmestrikket database uden at gå så dybt.

Molo.................du ta'r jo livet af Trolley.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-09-06 20:56

e.c -> ..og ???

Citat
Målet er at blive IT-administrator ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! !

Men jeg mangler en sparingspartner:

-En jeg kan spørge til råds.

-En jeg kan få det "skåret ud i pap" af.

-En der først og fremmest har kendskab til DATABASER fra design til brug...

og og og og................

Er du/I den/dem jeg kan bruge og som har løst til at hjælpe mig, så bliver jeg super glad?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-09-06 21:01

Jeg har muligvis ikke 'løst' at hjælpe?

..men "LYST" at hjælpe!

..og så bli'r Trolley muligvis 'glad' og får lyst at lære mere?

Jeg gi'r da gerne en hånd og et godt råd ...alternativt: En 'god' forklaring

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-09-06 21:14

OoooooooooooooooooK - det har du nok ret i.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-09-06 21:44

e.c -> Du ka' altid hjælpe til ..med 'lægmandsråd' !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-09-06 09:13

Ja bare vi ikke skal ud til 4. og 5. normalform.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-09-06 09:37

De 5 normalformer er udmærket beskrevet og eksemplificeret her:

http://www.bkent.net/Doc/simple5.htm

..men det er godt nok også længe siden jeg har rodet med kardinal- og kandidat nøgler, transitive afhængigheder mv.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Trolley

Dato : 14-09-06 09:35

Hold da op, hvor i kan alle sammen.

Mig lille "mus" er bare fuldstændig rundt på gulvet.

Jeg har læst de første 65 sider i min bog 3 gange nu.

Og jo lidt fatter jeg da, men hvor er et totalt svært at huske alle de begreber.

Opgaverne skal jo ikke kun løses via en tabel. Man skal også forklare hvor dit og hvorfor dat.

Jeg synes det er enormt svært at forklare skriftligt og endnu sværer stadig at huske de forskellige begreber. Jeg har arbejdet i ACCES, men det har været en færdig "pakke" hvor jeg bare skulle indtast mine søgekriterier etc. Nu skal jeg selv opbygge en m.v.
Tillige har jeg ikke haft det grundlæggende kursus, hvilket som det blev sagt ikke var nødvendigt for mig, fordi jeg arbejder i Officepakken; word - excel - powerpoint, samt divser databaser.
Men det er ikke nok kun at have kendskab til det. Jeg skal have noget mere viden omkring dette.
Og nu er jeg tilmeldt og skal gøre mit bedste. Derfor søger jeg bare i første omgang tips til hvordan jeg kan hitte rede i entiteter relationer primærnøgler og og og og..................

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-09-06 10:59

Databasedesign og implementation er godt nok også en af de aller sværeste datalogiske dicipliner, måske lige bortset fra kredsløbsdesign og objektorienteret systemprogrammering. Så jeg forstår godt du synes det er svært, for det er det altså også!

Databasedesign foregår i flere tempi:

1.) Find entiteter. (Disse bliver dine kandidatnøgler i een tabel)
2.) Blotlæg 'handlinger' (..og kortlæg dermed relationerne mellem entiteterne)
3.) Ud fra punkt 1 og 2 opløser du tabellen i den relevante normalform. (Bestem dig for nøglerne og del entiteter op i flere tabeller)
4.) Implementer relationerne mellem tabellerne i SQL udfra punkt 2.
5.) Kod repræsentationen (Brugerinput og udskrift).

..i (meget) korte træk.

Når du bruger ACCESS benytter du QBE (Query By Example). Det du skal lære nu er SQL (Stuctured Query Language). Faktisk danner ACCESS sql kode ud fra dine qbe's. I sql'en kan du 'aflure' hvorledes dine forespørgelser i qbe er implementeret. Jeg kan ikke fortælle dig præcis hvorledes man får vist sql koden, men det kan e.c måske hjælpe dig med? Han er vist mere velbevandret i ACCESS end jeg.

Her er en meget pædagogisk opbygget vejledning i brug af SQL:

http://www.w3schools.com/sql/sql_intro.asp

Det vil være noget nemmere at hjælpe dig på vej, hvis du kunne formulere nogle specifikke spørgsmål/problemstillinger.

Ps. Det tog mig 1½ år at fatte det mest elementære i databaseanalyse, -design og -implementation.
Jeg har ikke beskæftiget mig med emnet i 10 år, så jeg skal selv liiiige hive noget frem fra hulkommelsen, da jeg gennem de sidste mange år udelukkende har beskæftiget mig med WEB udvikling.

Good luck and happy coding...
</MOLOKYLE>