/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Pris på møllegrund
Fra : o.v.n.
Vist : 1363 gange
100 point
Dato : 07-09-06 01:46

Hej er der nogen som har en ide om hvad m² prisen er på jord til byggegrund til en mega mølle ? Jeg skal til møde kl.10 om jeg vil (skal) sælge 1650m² jord til et mølle laug, mølle kommer til at ligge ca. 10m. meter fra min jord, men amtet kræven at mølle lauget køber jorden på grund af at vingerne rager 40 m. ind over min jord, men hvad skal jeg forlange for jorden ? Og hvad kan jeg forvente at få ? Møde indkaldelsen kom lidt pludselig, så derfor er jeg sent ude, men jeg håber på nogle indlæg før jeg tager hjemmefra i morgen kl. ca. 9.30 mangler lige at oplyse at møllen ikke kan flyttes, på grund af den er 1 af 5 somskal ligge på linje og som skal overholde afstands krav til bebyggelse, hvis ikke jeg vil sælge=ingen møller, eller kan jeg risikere at jorden bliver eksproportietret ?

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 07-09-06 02:06

100 til 161 tusinde pr hektar.
Dertil en betaling for brugsret af eventuel adgangsvej.
Den brugsret skal iøvrigt også tinglyses.

dvs f.eks 161000/10000*1650 = 26.565 Kr.

Ved brugsret adgangsvej kan du f.eks beregne dens m2 og bruge 1/4 af købsprisen til prisberegningen for brugsret.

Jeg kan ikke forestille mig at et privat møllelaug kan få ekspropriationsret - Men der må du spørge en advokat - Hvad har de andre lodsejere taget for deres jord ? - Ikke at det betyder noget det er jo din jord - Du kan også bruge 250.000 pr hektar i beregningen og se hvad de siger

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 07-09-06 02:07

HUsk på at det er småpenge i forhold til den totale investering, så du skal da bare rage til dig

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 07-09-06 02:08

Hvor meget jord har du...
Går det også ud over jagten ? - Så skal du da have ekstra for det også

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 07-09-06 02:09

Her er lidt om priser du kan tage med:
http://www.landbrugfyn.dk/article.asp?aid=10216

Accepteret svar
Fra : JensT

Modtaget 110 point
Dato : 07-09-06 02:15

Efter gennemtænkning - jeg synes du skal lægge ud med 50 kr /m2
= 82500,- Der er hvad fabríksbyggejord i landzone gennemsnitlig kan sælges til
se her:
http://www.vejenkommune.dk/grunde_erh/vejenerhvp.htm

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-09-06 02:21

Hej og tak for de hurtige indlæg jeg har 54 hektar jord så at sælge 1650 m² betyder ikke alverden og det er i et hjørne, så der bliver ikke så store ulemper med at køre udenom, et hurtigt regne stykke siger ca.35.000 kr. når jeg regner med 200.000 kr. pr. hektar, er det rimelig ? Og jagten bliver altid påvirket af møller, ænderne gætter jeg på, vil flyve i en stor bue udenom en mølle med et vingefang på 95 m.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-09-06 02:25

Jeg holder lige en tænke pause kigger ind igen i morgen formiddag

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 07-09-06 02:26

Brug industrijord priserne !!!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-09-06 02:29

Det kommer da an på hvad det er for jord, om det er god landbrugsjord og ca hvor i landet det befinder sig.

Så kan man begynde at regne gennemsnitshektarpriserne om til en kvadratmeterpris.

I jylland er landbrugsjord noget dyrere end på sjælland.

God landbrugsjord i jylland koster let omkring 200000,- pr hektar og en hektar er 10000 m2.

Jeg tror ikke, at det kan komme på tale med en ekspropriering hvis det er et privaqtejet møllelaug.

Så måske du kan presse prisen opad , hvis det er meget vigtigt, at de får møllerne.

"God fornøjelse" siger jeg bare, såfremt de kommer tættere på end "mange hundrede meter"....Og regn med, at det kan være en hindring for evt. salg af din ejendom...i hvert fald et værditab.
For nogen år siden kom der møller på mine naboejendomme. 200 meter fra mit hus stod den nærmeste, (hvilket krævede store og grove indsigelser at få den flyttet så langt væk) og så yderligere et par stykker lidt længere væk.
Ikke særlig store efter nutidens målestok (36 meter høje og med et vingefang på 20 meter), men det var en pest.
For det første den pibende og hvislende støj når vingerne kørte rundt...det vænnede man sig dog nogenlunde til, at der var støj hele tiden....men ikke om foråret og efteråret når solen stod lavt på himlen......så havde jeg et par timer hver eftermiddag, på hele langsiden af mit hus og ind gennem vinduerne, de mest forbandede "glimtreflekser" fra møllevingerne når de drejede rundt.

Det var med stor fryd jeg filmede seancen da de blev nedlagt for få år siden og sendt til skrot, grundet at de slet ikke var rentable og aldrig havde været det....og så fandt man rigtigt ud af da de var væk, hvor meget larm og gener der egentlig havde været.

mvh dova

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 07-09-06 02:33

yes, dova det er nemlig industri - elproduktion - og så skal de også betale industripriser

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-09-06 12:51

Tak for svaret JensT. dit svar gav mig mod til at forlange det firedobbelte af hvad min bankrådgiver havde foreslået som realistisk, jeg forlangte og fik 55 kr. pr m² de skulle åbenbar have lukket munden på mig, så de kunne komme videre med planerne. Også tak til dova, min placering er så jeg ikke bliver generet af møllerne, projektet er betinget af, at eksisterende 225kw møller skal skrottes og dem er jeg mere generet af, end jeg kan blive af de nye, jeg skal ud af huset og om bagved, for at se i den retning og der næsten 1500 m. i afstand.
Er i nysgerrige ? Læs mere her: http://www.miljo.viborgamt.dk/sw35122.asp det er den nederste røde prik i skal se på

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-09-06 23:35

Godt gået.

Kan forstå du er godt tilfreds

Og fint nok du får møllerne på større afstand.

Et råd: Fyr den bankrådgiver
Du får bedre råd herinde...

mvh dova

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 08-09-06 00:20

Det glæder mig meget på dine vegne - Dejligt område i øvrigt..

Der et par km nord for Gundtoft: se bare her:
http://local.google.com/?ie=UTF8&z=13&ll=56.732954,8.383427&spn=0.057816,0.128918&t=h&om=1