/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Hjælp!!
Fra : A_MADE
Vist : 2686 gange
100 point
Dato : 06-09-06 21:49

Jeg har nogle spørgsmål ang. bestemmelse af saltkonsentration ved titrering:

1. Forklar hvorfor sølvnitrat kan benyttes til at bestemme chloridindholdet i havvandet.

2. Hvordan virker iden brugte indikator natriumchromat mere præcist?

3.Hvad er saltindholdet i de danske farvande?

Hvis spørgsmålene bliver besvaret af forskellige bruger bliver pointene naturligvis delt op.

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 06-09-06 22:05

I Danmark er det kun Nordsøen, Skagerrak og den øverste del af Kattegat, der har et saltindhold på 35 promille. Ind gennem de indre danske farvande og Østersøen og op til den Botniske Bugt falder saltindholdet gradvist helt ned til 5 promille.

Accepteret svar
Fra : pirt03

Modtaget 110 point
Dato : 06-09-06 22:47

1) og 2)

Sølvnitrat er letopløselig (klar). Der dannes sølvchlorid (der er tungtopløseligt) når sølvnitrat tilsættes havvand.

Titrering:
Ag+ + Cl- -> AgCl (letopløseligt salt)
2Ag+ + CrO4-- -> Ag2CrO4 (tungtopløseligt salt)
Da sølvchlorid er mere tungtopløseligt end sølvchromat, danner sølvionerne først bundfald med chloridionerne. (hvidt bundfald af AgCl)
Når alle chloridionerne har reageret med sølvionerne dannes sølvchromat (rødt bundfald).
Titreringen er færdig når opløsningen har et blivende rødt skær.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 06-09-06 22:49

RETTELSE:

Ag+ + Cl- -> AgCl (tungtopløseligt salt)

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-09-06 23:09

Dine spørgsmål er besvaret, temmelig kompetent endda, så tag og luk dem!

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 12-09-06 19:47

SKAL DU IKKE SNART HAVE LUKKET DETTE SPØRSGMÅL

Godkendelse af svar
Fra : A_MADE

Dato : 21-09-06 11:16

Tak for svaret pirt03.