/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Hentninger af værdier i excel
Fra : Plambaek
Vist : 1522 gange
320 point
Dato : 06-09-06 16:13

Hej

enkelt men ikke lige til:

Jeg har to exelfiler. I den ene fil vil jeg gerne hente en værdi fra en celle fra den anden excelfil. Dette skal ske automatisk. Det vil sige at excel selv opdatere informationerne når der rettes i filerne... Jeg håber i forstår mit spørgsmål. Jeg har prøvet at bruge funktionen dhent(), men kan ikke få det til at virker.

Plambæk

Kommentar
Fra : Kabbak

Dato : 06-09-06 16:20

Åben begge excel filer

I den celle du vil have data fra den anden fil i skriver du = klik så over på den anden fils vindue og maker den celle du vil hente værdien fra, tryk enter.
Så skulle værdien stå i cellen, luk nu det ark som du hentede værdien fra og du vil se at formlen ændrede sig

Kommentar
Fra : Kabbak

Dato : 06-09-06 16:29

hvis det er i VBA, så se her http://j-walk.com/ss/excel/tips/tip82.htm

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 06-09-06 18:41

eller:
åbn det ark hvorfra du vil kopiere -> kopier cellen -> åbn det ark hvor du vil have den sat ind -> klik på den celle hvori du vil indsætte kopien -> hop så op i Rediger -> Indsæt speciel -> sig ok til at Indsæt kæde og klik OK. Nu vil værdien blive opdateret hver gang der sker ændringer, men KUN hvis du ikke flytter rundt på mapperne i din filstruktur. Hvis du flytter en af filerne, er du nødt til at starte forfra igen.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 06-09-06 19:34

Hej
Jeg tror du skal læse i vejledningen, noget omkring kædning af regneark.
Jeg er på arbejde så har ikke lige tid til at checke det efter.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-09-06 20:20

Jeg bruger det selv hele tiden, da jeg laver mange tilbud hvor jeg har op til flere ark at arbejde i ad gangen. Pga at tilbuddet tit skal splittes op i undertilbud. Så bruger jeg altid ark 1 som det samlede og det bliver de andre værdier så automatisk ført ind i og opdateret.
Hvis jeg så er nødt til at ændre i et af arkene sker der så ikke nogen fejl da ark 1 altid opdateres.

Det gøres netop ved at man på ark 1 holder SHIFT nede og trykker = , går hen i de andre ark og klikker i det felt der skal bruges trykker på + el - eller hvad der nu skal ske, for så til sidst at trykke ENTER for at få formlen færdig. Man kan selvfølgelig godt selv skrive hele koden, men på den anden måde er jeg selv sikker på at det er de rigtige celler jeg har gang i

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 06-09-06 21:53

Fijala >> spørgeren har 2 filer som skan knyttes sammen og ikke bare en projektmappe med flere ark

Kommentar
Fra : zakia1964

Dato : 06-09-06 23:44

Hej Plambaek!
Gør som kabbak skriver i det første indlæg. For at sikre dig at kæder og fjernreferencer opdateres skal du klikke på Funktioner i menulinjen. Vælg Indstillinger og vælg fanebladet Beregning. Her skal du sætte flueben ud for Opdater fjernreferencer og Gem værdier fra eksterne kæder.

Kommentar
Fra : Plambaek

Dato : 11-09-06 11:22

Så er jeg online igen. Tak for di mange svar. Jeg er tæt på en løsning men alligevel ikke......

Jeg kan sagtens hente oplysningerne fra de forskellige filer eller ark. Jeg har nu samlet alt i et ark.

For at forklare lidt mere, så skal det første ark samle information fra en masse andre ark. Dette kan godt lade sig gøre. Problemet opstår hvis man laver en henvisning til et ark som endnu ikke er oprettet. Så går excel kold. Den kan ikke acceptere at arket ikke findes. Jeg er ligeglad med om den melder fejl eller lignende bare den levere værdierne fra arket når dette oprettes.

Her er hvad der står i cellen:

='Ark3'!G2

Håber I forstår mit spørgsmål.

Til Kabbak:

Formlen virker desværre kun når arket findes.

Jesper

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 11-09-06 11:33

så opret arket og lad celleværdierne stå tomme

Kommentar
Fra : Plambaek

Dato : 11-09-06 11:43

ikke forstået?

Kommentar
Fra : fjendsbo

Dato : 11-09-06 11:48

opret et tomt ark og navngiv det som det du ønsker før du oprtter formlen. det er klart at du ikke kan lave cellehenvisninger til en celle der ikke findes. ......

Kommentar
Fra : Plambaek

Dato : 11-09-06 11:56

Hele idéen er at selve hovedearket samler informatione for underarkene automatisk og at jeg vil undgå at have for mange ark som evt. ikke skal bruges. Det vil sige at når jeg har lavet hovedearket skal jeg ikke redigere mere i dette. Jeg kan komme til at lave omkring 100 ark som skal danne underlag for hovedearket.

Plambæk

Kommentar
Fra : fjendsbo

Dato : 11-09-06 12:03

Du kan ikke henvise til ikke eksisterende celler, så jeg er bange for at du ikke kan gøre hovedarket færdigt engang for alle.

Det du måske kan gøre, er at oprette underarkene i samme layout, kopiere formlerne i hovedarket efterhånden som behovet opstår, og erstatte navnet på arkene i formlerne med funktionen søg og erstat.

Kommentar
Fra : Plambaek

Dato : 11-09-06 12:11

Det var nok det jeg regnede med blev enden på det hele........