/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
OLIEBRÆNDER BESPARELSE ...
Fra : dhmoelsted
Vist : 531 gange
100 point
Dato : 06-09-06 15:43

Kunne jeg få et ca % i besparelse på olien når man køber en brænder med auto luftspjæld contra en gammel uden, det er måske svært at skille det fra de øvrige forbedringer man får på en ny brænder , men jeg har brug for isoleret at vide hvad man henter med dette spjæld mont. hvis det kunne lade sig gøre

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 100 point
Dato : 06-09-06 17:15

Det vil ikke være ret meget hvis det er i forhold til en nyere oliebrænder, men er det i forhold til en gammel svend kunne der vel nok hentes en 5-7%
Det bedste du kan investere i er en super kedel med god virkningsgrad. Der er der penge at spare iht en gammel salamanderkedel. En nyere kedel kan måske have en virkningsgrad på 85% hvor en gammel salamander uden røgvenderplader måske kun har en på 25%

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-09-06 20:19

Jeg tror ikke på så store forskelle i kedlernes virningsgrad.
Det handler jo ret bestet om at optimere kedlend varmeoverføringsevne i forhold til brænderens størrelse.

For stor kedel giver for lav røgtemperatur med deraf følgende ubehagelig kondens i skorstenen.

For lille kedel giver for varm røg med deraf følgende tab, til glæde for gråspurvene.

Man kan derfor ikke sige at en vis kedeltype har en dårlig virkningsgrad. Det skal ses i samspil med brænderen.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-09-06 20:25

Ikke helt korrekt efter min mening. Det jeg taler om her er kun en sammenligning mellem de gamle salamander og lignende støbejern kedler hvor det netop var et problem at holde røgtemperaturen nede da der ikke var nok "modstand" i røgafgangen. Det er jo optimeret i nutidens kedler. At der så i dag ikke er den store forskel fra mærke til mærke er vi fuldstændig enige i.
Nu gik spørgsmålet jo også på selve oliebrænderen, det var kun for at belyse det med de gamle kedler

Godkendelse af svar
Fra : dhmoelsted

Dato : 07-09-06 11:46

Tak for svaret Fijala.