/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Varmepumpe / solenergi
Fra : dasbaz
Vist : 1503 gange
50 point
Dato : 05-09-06 21:08

Er der nogen der ved hvor man kan få en varmepumpe drevet af solenergi. Og samtidig er der nogen der har erfaring med det ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-09-06 22:00

Du kan jo søge her. Men det lyder ikke særligt økonomisk.
http://www.solcelle.dk/

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-09-06 22:05
Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 50 point
Dato : 07-09-06 16:47

Det hænger utroligt dårligt sammen. Derforuden vil du nok gerne have varme om natten og så kan VP'en yde 0, hvis den er drevet af solfanger. For at få bare nogenlunde ydelse på skidtet, skal du have vildt mange paneler og det er ikke gratis.

Der findes solcelledrevne køleskabe til brug "in the middle og nowwhere" nede i afrika. Men det er superduperlavenergiskabe med jævnstrøms kompressorer. Disse koster halvanden jetjager og er ikke til kommecielt brug, altså kolde bajere.

Går du med tanker om udnyttelse af solenergi, kunne du istedet spekulere i sandlager. Der kan du gemme nogen energi. Har du bunker af plads indvendigt i dit hus, kunne man pege på et par tusind liters tankkapacitet, fyldt op med et passende salt, eller andet der har tilstandsændring fra fast til flydende ved 60 - 80°. Så kan du gemme uhyggelig meget energi i sådan et varmelager. Lavede regnestykket engang med et eller andet fedt-væsen af en slags, og det så ikke så dårligt ud.

Men det fylder og det koster!

Alternativt: Tænk i det der allerede findes. En almindelig solfanger. Hvis den bliver for stor, har du kogningspproblemer i anlægget, eller skal have en køler påbygget.

Jordvarme. Effektfaktoren er vigende sidst på sæsonen pga begyndende permafrost i jorden.

Kombiner disse to anlæg. Få gratis varmt vand næsten hele året. Og overskudsvarmen i sommermånederne, hælder du i jorden og varmer derved jordmonet'et op. Når så varmepumpen skal til at hente varme får du noget varmere vand tilbage end ellers og COP'en stiger. Sørg for at bruge en VP med scroll kompressor.

Godkendelse af svar
Fra : dasbaz

Dato : 28-09-06 14:56

Tak for svaret 3773.