/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
belægning på glas
Fra : falc
Vist : 1204 gange
100 point
Dato : 05-09-06 21:05

Jeg har købt noget badeværelse udstyr.New York badmiljø.Noget af udstyret er en tyk glasplade der er belagt med en hvid belægning som jeg vil fjerne.Den kan skrabes af med en hobbykniv,men er der mon en mere skånsom metode.Der hører en glasvask og en glashylde til som jeg ikke skal bruge ,den kan overtages billigt.Den er udstillet i roskilde trælast.Nr 4210 5148924 603.Falc.

Accepteret svar
Fra : kissan

Modtaget 110 point
Dato : 05-09-06 21:10

Hej

Den samme skraber( med barberblad) som du bruger på et keramisk komfur, kan købes i alle trælasthandler/ byggemarkeder

MVH Kissan

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 05-09-06 21:13

Hvis det er kalk er det jo bare et spørgsmål om syre.

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 05-09-06 22:05

nu er det nok ikke kalk, men hvis du bruger syre, skal du passe på at glasset ikke bliver ødelagt.

MVH KISSAN

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 05-09-06 23:02

Er den hvide belægning ikke tynd plastic? hvis så kan det jo trækkes af når du kan få fat i det i et hjørne eller lign
Mvh Sune

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-09-06 10:38

>KISSAN: glas og syre plejer ikke at skade hinanden medmindre det er flussyre. Der er glas og alkali en meget værre kombination - og glas og grøn skuresvamp. Men en ting undrer mig: Hvorfor mon udstyret er købt, hvis det alligevel ikke ønskes brugt?
mvh
pbp

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 07-09-06 07:55

Hej

Syre skalder GLAS, selvfølgelig ikke store skader, men glasset bliver mat, fordi der også er lidt kalk i glas, og kalken angribes af syre.

MVH KISSAN

Godkendelse af svar
Fra : falc

Dato : 07-09-06 09:44

Tak for svaret kissan.Skraberen virkede perfekt.Jeg skulle kun bruge glaspladen plus knægtene,da jeg bruger det som bruse afskærmning.Falc

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-09-06 10:34

>KISSAN alle de syrer, jeg har set - pånær flussyre - har været til salg i glasflasker eller -balloner. Jeg tror, du skal kigge lidt i kemibogen. Der er i øvrigt ingen kalk i glas, i dårlige kvaliteter lidt kalciumsilikat, men det er lige knapt nok det samme som kalk. Derimod vil de fleste glassorter blive angrebet af opvarmet alkalilud. Tænk bare på, hvordan de fleste KastrupHolmegård-glas ser ud efter ½ års samliv med en opvaskemaskine.