/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Ligning ? Hjælp
Fra : invisible
Vist : 2880 gange
100 point
Dato : 05-09-06 19:36

Hvordan regnes disse 2 ligninger ?

Y=½X + 3

Y= -X -3

Gerne med mellemregninger
Tak

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 05-09-06 19:39

Bliver den anden ligning XY = -3 ?

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 05-09-06 19:48

Bagefter skal de indsættes i et koordinat system, med skæringspunkter.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 05-09-06 19:48

½x + 3 = -x - 3
x + 6 = -2x - 6
3x = -12
x = -4
y = ½ (-4) + 3 = -2 + 3 =

Altså Løsning på de to ligninger med 2 ubekendte er (-4 , 1)

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 05-09-06 19:51

Y=½X + 3
Ret linje gennem (0,3) og med stigningstal ½ (dvs start i (0,3) gå 2 hen og 1 op

Y= -X -3
Ret linje gennem (o,-3) og med stigningstal -1 (dvs start i (0,-1), gå 1 hen og 1 ned

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 05-09-06 19:55

Linjerne skærer hinanden i (-4,1) hvilket jo også var det der blev fundet ved løsningen med første metode.

Den første metode anses normalt for at være den mest præcise, da man ikke risikerer aflæsningsunøjagtigheder.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-09-06 20:05

Den smarte måde er at trække den anden ligning fra den første. så fås roden x=-4 umiddelbart
Den indsættes i den anden og y= 1 kommer frem uden mellemregninger overhovedet.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 05-09-06 20:14

Jep transor, men mit gæt er at invisible er folkeskoleelev (har jeg ret invisble?) og der vil de næppe lære den fremgangsmåde.

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 05-09-06 20:33

Sorry ..

Blot en mand i sin bedste alder som forsøger at hjælpe sin 8 klasse datter

Det er over 20 år siden jeg selv har rodet med det sidst

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 05-09-06 21:06

Ok invisible.
Jeg mente selvfølgelig bedømt ud fra opaven

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 05-09-06 21:53

Ja det er lidt sørgeligt, men man kan ikke være god til alting

Accepteret svar
Fra : pirt03

Modtaget 100 point
Dato : 05-09-06 22:17

Hej invisible.

Jeg tror du misforstår mig. Jeg mener bestemt ikke at du "burde" kunne løse opgaven (den hører vel i øvrigt nærmest til 9. klasses pensum). Man kan bestemt ikke - som du skriver - være god til / huske alting. Det er jo derfor vi har kandu.
Det jeg mente var bare, at opgaven så ud til at være givet i folkeskolen - og det var den jo også.

Og så er 2 ligninger med 2 ubekendte da i øvrigt ikke lige det letteste matematik.
mvh

Godkendelse af svar
Fra : invisible

Dato : 05-09-06 22:35

Tak for svaret pirt03.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 05-09-06 22:47

Tak for det invisible.

Lige en rettelse, så du ikke skal sidde hele natten:

Citat
Y= -X -3
Ret linje gennem (o,-3) og med stigningstal -1 (dvs start i (0,-1), gå 1 hen og 1 ned

Parentesen rettes til:
(dvs start i (0,-3), gå 1 hen og 1 ned.

1-tallet rettet til 3-tal