/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Kan det passe??
Fra : calista
Vist : 786 gange
100 point
Dato : 05-09-06 12:19

Case fra det virkelige liv:

Ægtepar bosiddende i lejebolig i Kjøbenhavns- området.
Hun har to børn fra tidligere ægteskab, sammen har de to børn.
Hun er hjemmegående, uden indtægt. Han er håndværker.

Der modtages støtte fra det offentlige i form af boligsikring og indtægtsbestemt friplads i instituition. (Fritidshjem) Han har konens ubenyttede fradrag.

Der tales i hjemmet om, at moar skal begynde at arbejde igen, som social- og sundhedshjælper, men udregninger viser, at det overhovedet ikke kan svare sig, da familien vil miste ca 2000 kr om måneden i rede penge.

Kan det virkeligt passe, i disse tider hvor man snakker så meget om, at det skal kunne betale sig, at gå på arbejde?!

Molokyle? Klumme? Jeres diskution omkring kontanthjælpsmodtagere inspirerede mig til denne "case"...

/calista

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 05-09-06 12:32

De mister jo friplads til børnene, boligsikring samt konen selv skal bruge sit fra drag, så det skulle da ikke undre mig, at de kan miste penge på det.

Ikke at jeg overhovedet syntes det er rigtigt at det er sådan, men kan nu heller ikke indse hvorfor
de har taget plads op i institutionerne når mor' gik hjemme. Godt nok er det sundt for børn at være sammen med andre børn, men når det er fritidshjem går jeg ud fra, at det kun er om eftermiddagen hvor de lige så godt har kunne tage nogle kammerater med hjem fra skolen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-09-06 12:46

Kommentar
Fra : calista

Dato : 05-09-06 13:04

3773, vil du uddybe din kommentar lidt nærmere tak.

Nordsted, ja hvorfor fritidshjem? For at skabe socialkontakt til områdets børn, og så er det en byggelegeplads, med dyr bla heste, hunde, geder, kaniner osv.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 05-09-06 13:16

Intet nyt under solen. Det er almindeligt kendt, at vores sociale bistandsniveau, samt tilskudsordninger gør det til en dårlig forretning for visse grupper af overførelsesindkomster at tage et arbejde, hvilket er yderst skadeligt for samfundsøkonomien..

Kommentar
Fra : calista

Dato : 05-09-06 13:18

Der er ingen i familien, der er på overførselsindkomst. "kun" tilskud via førnævnte boligsikring og delvis friplads.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-09-06 13:22

Uden at gå nærmere ind i diskussionen, lyder det i mine øre som en middelsvær katastrofe for vores samfund.

Bevares at man vil gå hjemme, OK, men at man åbenbart har en omfordeling af goderne i dette rige, der så gør det uinteressant at lave noget lyder helt hen i hundens røv.

Men vi snakker en neverending story. Skal det kunne betale sig tat lave noget. JA. Ergo må vi have højere lønninger. Så hyler dem der er på støtten. Så sætter vi bare den op. Bingo så er vi der igen. Problemet her er at det offentlige går ind og betaler gildet så længe der ingen indkomst er. Så kan vi sætte spørgsmålstegn ved hvorfor det nu er sådan. Kommer der pludselig en indkomst, jamen så må man selv betale. Hvorfor så arbejde????

At ordne det nævnte problem, kommer til at koste grimt hos dem der modtager offentlige ydelser på den ene eller den anden måde. Det vil kræve en total revurdering af vores måde at omfordele goderne på.

Som lønmodtager kan man godt føle sig ualmindelig fælt til grin. Men prøv at foreslå at boligsikring, varmehjælp og fripladser skal fjernes! Så skal du bare høre skriget!

Det her har sindrige politikere brugt meget tid på.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-09-06 13:26

Hvis man fjernede fripladserne kunne man vil have generelt lavere priser.

Boligsikring er noget pjat. Vi andre må betale vores husleje uden at få hjælp til det. Kan vi ikke det må vi flytte til noget billigere.

Sænk personfradraget og hæv beskæftigelsesfradraget. Det sidste bør ikke kunne overføres til ægtefælle.

Så kunne det være det var mere interessant at gå på job.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-09-06 13:27

Ja, det er rigtigt at sådan vil det være.

Og det er netop boligydelsen og fripladsen til daginstitutionen der er skyld i det, for det er et af de punkter hvor man ikke kan få tilskud hvis der er to indtægter som alm. lønmodtager.

Så det er et af de meget få punkter hvor man kan sige, at kontanthjælpsmodtagere har en fordel frem for lønmodtagere.

Bare de har børn, er det ingen sag at være på kontanthjælp...paradoksalt nok, er det bare altid dem der fremhæves som "fattige og stakkels"

Et eksempel:

En enlig mor med 5 børn.... får maxsatsen i kontanthjælp (mellem 10 og 11000 pr måned)
Stor boligydelse, fripladser til ungerne.....og ca 75000 om året i form af børnefamilieydelse + børnepenge fra faderen

Sådan en er oftere bedre stillet økonomisk end et ægtepar med fem børn, lønarbejde for begges vedkommende. For de mister de store tilskud, fripladser og boligydelse.

Så jo, når der er børn og boligydelse involveret kan det ikke betale sig at gå på arbejde

mvh dova

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 05-09-06 13:28

Jeg kunne godt tænke mig at se diverse tal, i stedet for KUN at få tallet 2000 (det mistede beløb) frem i lyset..

Er derudover helt enig i det 3773 skriver..

Kommentar
Fra : calista

Dato : 05-09-06 13:30

Hvor er det egentligt forfærdeligt!!
Det SKAL sgu da kunne svare sig, at gå på arbejde i dagens Danmark. Det er bare ikke altid, at det er sådan

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-09-06 13:35

calista

Hvem er det, der har regnet de tal ud?

Er det dig og din mand, eller er det det offentlige?

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 05-09-06 13:37

Jeg er altså ikke interesseret i at tage denne debat via private beskeder Calista.

Sorry, men jeg står af her

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-09-06 13:39

Hopper også af her.....

Kommentar
Fra : calista

Dato : 05-09-06 13:42

Ans, en revisor...
Eh, fornærmede jeg nogle?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-09-06 13:52

calista

Hvorfor taler du ikke med kommunen, de vil kunne give dig et bedre svar end revisoren.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 05-09-06 13:59

Kommunen vil ikke beskæftige sig med sagen, andet end give oplysninger om beregningsgrundlaget for boligsikring og delvis friplads.

Creamy spurgte efter tal, dem vil jeg sådan set ikke udlevere på et semi- offentligt sted som kandu.
Derfor min private besked til hende.

Anyway, jeg stillede et spørgsmål, som går mig en del på sinde, da jeg/ vi ikke er den eneste familie med denne problemstilling.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-09-06 15:00

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 05-09-06 17:04

Hej Calista

Som lønmodtager har du mulighed for at få tilskud fra kommunen til at få passet dine/jeres 4 børn hjemme - på den måde kan man slippe med 2500 kr om måneden til børnepasning - ikke ret mange der kender til ordningen, men værd at undersøge måske hvis I har små børn....

I øvrigt kan jeg kun bekræfte din case....

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-09-06 17:31

Dem jeg har kendskab til, der får tilskud fra kommunen for at passe egne børn, er dem der simpelhen bliver ansat som dagplejere, og som så har sine egne i dagplejen. Dette kan jo kun
lade sig gøre, hvis børnene er i dagplejealderen, dvs normalt under tre år.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 06-09-06 09:19

Min kusine anvender ordningen, og der er ikke tale om dagplejeordningen. De startede ordningen med to børn hvor de fik "ung pige i huset" til at passe børnene - de har efterfølgende fået et barn mere, men børnene er ikke alle under 3 år. Kommune giver tilskuddet fra de 2500 kr og op til den fulde løn på ca 12 t.kr. - altså heller ikke en au-pair.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : calista

Dato : 06-09-06 09:30

Københavns Kommune har desværre ikke ordningen. Men det er jo Kbh i en nøddeskal

De har tilgengæld en ordning der hedder "grå dagplaje", hvor jeg fex kunne blive ansat som dagplejer for mit eget barn samt en venindes barn.
Den er fin og sikkert udmærket, hvis ikke det lige var fordi Kbh overholder pladsgarantien i vores område, og de fleste af de arbejdende veninder har vuggestuepladser til deres dejlige poder.

Nå, men jeg er ved at lede efter arbejde. Det må jo prøves af, om økonomien kan holde.
Det er godt nok et lamt system, hvis den ikke kan!!

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 06-09-06 12:12

Citat
Eh, fornærmede jeg nogle?

Hvis spørgsmålet udspringer af, at jeg gav udtryk for ikke at ville debattere emnet privat, så er svaret: "nej, jeg er ikke fornærmet" – men det er min holdning, at når der spørges om noget i tråden, så svarer man i tråden, eller i det mindste forklarer i tråden, at man ikke har tænkt sig at svare på spørgsmålet.

Mit spørgsmål om tal var på ingen måde for at rode i din privatøkonomi Calista, men når man lægger ud med at fortælle man vil miste 2000 kroner ved at påtage sig et arbejde, så tænker jeg straks: Aha, jamen i forhold til hvad"?! … Og det gør jeg, fordi jeg har kendskab til familier, hvor kvinden går hjemme – og alligevel har de en langt bedre økonomi end så mange af dem, der hver dag knokler ude i erhvervslivet..
Det er nemlig ikke helt forkert, når Dova skriver, at forsørgere på offentlige ydelser mange gange har flere penge mellem hænderne end kassedamen i Netto, eller social og sundhedshjælperen på et plejehjem.. Og derfor kan jeg udmærket forstå, at 3773 skriver det kan føles som at være fælt til grin at være lønmodtager..

Selvfølgelig er det vanvittigt og grotesk, at det ikke kan betale sig at arbejde - og det ermeget svært at gøre noget ved, for mange familier er afhængige af de tilskud, og budgetterer med dem.

Jeg mener at man helt konkret har regnet sig frem til, at ca. 30.000 mennesker er i den situation at de ikke vil have noget som helst ud af at arbejde, set i forhold til, hvad de kan få som ledige

Regeringen tør ikke rigtigt røre ved det, uden at socialdemokraterne er med i det, i et forlig, fordi de er bange for, at socialdemokraterne vil bruge det i en valgkamp, til at påstå at regeringen bare skærer på de svage. Omvendt kender socialdemokraterne udmærket problematikken, men de lurepasser, og venter bare på at regeringen skal gøre noget, så de kan bruge det imod regeringen.

Det her ser vi et af de områder der kalder på at ansvarlige politikere fra begge sider sætter sig sammen, og enes om at gradvist sætte de tilskud ned, så det igen kan betale sig at arbejde. Og man er nødt til at gøre det gradvist, så de familer der får tilskuddene, får en rimelig tid til at indstille sig på at tilskuddene bliver lidt lavere fremover..

Kommentar
Fra : calista

Dato : 06-09-06 12:26

Præcis Creamy. Og det er jo også derfor jeg spørger om det virkeligt kan passe, at det ikke kan betale sig at gå på arbejde, når man, er lavtlønnet i dagens Danmark.

Jeg synes, det er SÅ grotesk!!

Jeg vil så dog gerne løfte sløret for, at vi ikke har forfærdeligt mange penge at rykke rundt med. Vi har langt under, hvad fex kreditforeninger og banker mener man skal have pr voksen og pr barn. Men vi lever da, og der bliver også til besøg på den gyldne måge, en tur i zoo og lign.

Godkendelse af svar
Fra : calista

Dato : 09-09-06 15:50

Tak for svaret Nordsted1.