/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
PDA problemer
Fra : h18s
Vist : 505 gange
200 point
Dato : 05-09-06 10:26

Jeg har for næsten et år siden købt en acer n35 lommecomputer (PDA), mest fordi den har GPS navigation.

Jeg har siden udskiftet det medfølgende SD hukommelseskort på 256 MB med et SD kort på 1 GB, ligesom jeg er gået fra det medfølgende X-road 3 system til et navigationssystem, som hedder Route 66 Navigate 2004, som jeg er meget mere tilfreds med.

Nu sker der ret tit det, at maskinen går i koma, dvs den låser fuldstændigt, så jeg ikke kan bevæge mig rundt i menu'erne, og ofte kan jeg heller ikke engang slukke for maskinen. Så er jeg nødt at trykke på en reset knap.

Der er 2 reset knapper: En såkaldt "blød" reset knap og en "hård", som gør, at hukommelsen bliver slettet, så jeg skal sætte maskinen op igen og indlæse min back up.

Nogle gange, heldigvis de fleste gange, kan jeg nøjes med en "blød" reset, men det sker også, at det ikke virker, og jeg må foretage en "hård" reset.

Kan det tænkes, som jeg har fået fortalt, at PDA'en ikke kan håndtere et SD kort på 1 GB, eller er der en anden forklaring, og hvad gør jeg?

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 05-09-06 10:39
Kommentar
Fra : peque

Dato : 05-09-06 10:48

Tja - Det kunne evt være hvis den software ikke er original ? eller hvis der er andet software på.

Og så ville jeg nok kigge på hvordan memory(RAM) er fordelt på ydelse / Programmer !
På min gamle Compaq H3830 kan jeg vælge hvor mine resourcer skal bruges - og det er en monster sløv maskine i forhold til din - men fungerer aldeles optimalt både med Route 66 eller tomtom5 ! Havde tidligere Route 66 men er nu skiftet til Tomtom5 af flere årsager.

Men det var nok der jeg ville kigge efter fejlen

Kommentar
Fra : h18s

Dato : 05-09-06 11:21

pegue

Jeg så lige under "Memory" i PDA'en, og der er mulighed for at fordele "allocation" mellem "Storage" og "Program" som er sat således, at Storage har ca 28% af den samlede hukommelse på 55 MB. Vil du mene, jeg skal ændre på den fordeling?

Når jeg er inde i Memory viser den, at af den allokerede hukommelse bruge ca 14% i Storage og 22% i Program. Mens et program kører f.eks. navigations systemet, kan jeg ikke gå ind under Memory, så jeg kan ikke se, hvad programmet bruger af hukommelsen.

NB: Jeg er en novice, hvad angår edb, så det, der skal foretages, skal ikke være for teknisk.
Hvis det bliver kompliceret, KAN jeg godt leve med at skulle foretage en reset en gang om dagen, eller hvor tit det sker.

Accepteret svar
Fra : peque

Modtaget 200 point
Dato : 05-09-06 12:22

Jamen det kommer lidt an på hvordan og hvorledes. Skal ærligt indrømme at jeg slet ikke kender så fandens meget til de forskellige modeller - jeg satte mig ned i sin tid og nærstuderede nettet for oplysninger (google h3800 Compaq) . Men kan indstille dette på min egen PDA, hvis jeg evt skal bruge et meget resourcekrævende program på den. Hvilket indstillinger du skal sætte til - kan jeg ikke rigtig sige andet end prøv dig frem, da det kommer f.eks an på hvor meget du har liggende i forvejen af data/storage!
Det kan også være du skal skrue ned for resourcen, hvis programmet kræver at du skal hente hurtigt fra Storage og der ikke er resourcer nok til dette. Men der er kun 1 vej - prøv dig frem.

Men jeg ville da prøve at afsætte flere/mindre resourcer til program afviklingen, hvis det er det fryser. og evt lege lidt med de indstillinger.

På min PDA havde jeg på et tidspunkt noget lignende samme problem, men det klarede jeg ved at flashe den en gang og dermed opdate FLASHROM på den. Jeg vil skyde på at du kan ringe/kontakte firmaet og høre dem om der er kommet en opdateret version. Dog er det ikke bare LIGE noget man gør.

Evt vil jeg måske også lige kigge på hvilke programmer der reelt kører på maskinen i baggrunden. På min model kan der køre rigtig meget hvis ikke man lukker programmerne korrekt ned ( men den er også en gammel model) men dog har jeg ingen problemer i form af at afvikle GPS eller lign programmer.

Jeg ville nok kigge mere på at give noget mere ydelse til programafviklingen i form af flytte memoryfordelingen - begge veje...

Nu svarede du ikke på om det er købt program - men hvis du har hentet det fra nettet i en kopi - kan det sagtens være derfor det fryser. Mener det kan fås i en prøveversion et sted på nettet - Prøv evt at hente den installer og se om den gør det samme - hvis du har problemer mht licens. Mere for at udelukke om det er programmet der har problemet.

Håber det lykkedes for dig!

Godkendelse af svar
Fra : h18s

Dato : 05-09-06 17:20

Tak for svaret peque.

Det er dejligt, når nogen vil gøre så meget ud af at hjælpe andre.

Jeg vil, som du foreslår, prøve mig frem.

I øvrigt ER det et købt program, så jeg har ingen moralske problemer af den grund.

Mvh h18s