/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
P-sprøjte - løbetid ?
Fra : melbit
Vist : 2330 gange
100 point
Dato : 04-09-06 14:54

Ja, nu ønsker jeg at der sidder en eller flere derude med erfaringer omkring løbetid EFTER p-sprøjte.
Vi har givet vores lille tæve p-sprøjten een gang, men har valgt at stoppe med det "pjat" Det er et halvt år siden - så hvornår mon hun kommer i løbetid? Og kan en sådan sprøjte gå ind og forstyrre/ødelægge det hele hos hunden så hun slet ikke kommer i løb? Jeg er først senere blevet klar over risikoen for livmoder-betændelse - så det ER jeg opmærksom på..........
På forhånd tak
Melbit

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-09-06 14:58

Tæver kommer i løbetid med forskellig hyppighed. Så du kan ikke vide, hvornår din lille pige kommer i løbetid næste gang. Nogle hunde kommer kun i løbetid én gang om året, andre kommer i løbetid hver halve år.

Hvis din tæve kun har været i løbetid 1-2 gange, så kan du ikke vide det.

Hvor gammel er hun?

Kommentar
Fra : Boxerpige101

Dato : 04-09-06 15:03

Tja hvornår hun kommer i løbetid er svært at svare på. Hvor stort var intavallerne mellem løbetiderne inden hun blev p-sprøjtet? Der kan være store forskelle fra hund til hund på intervallerne mellem løbetiderne. Om hun er gået gold efter en sprøjte kan jeg ikke sige, men det er sjældent. Derimod har jeg erfaringer for at der godt kan gå lang tid før løbetiden kommer igen, jeg har oplevet flere år. Vi troede at hun var gået gold, men så var tøsen så sød at gå i løbetid 8 dage før en stor familiefest og der var der gået 4 år efter sidste sprøjte.
Er I sikker på at hun ikke har haft løbetid, på små hunde kan det være svært at se om de er i løbetid, navnlig hvis de er flinke til at holde sig rene.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 04-09-06 15:04

Pjat er det vel ikke - men møgfarligt. Det er du heldigvis obs på.

Naboens hunhund sprang en enkelt løbetid over efter at være udsat for kemikalier og har efterfølgende bragt 2 herlige kuld til verden.

Jeg tror dog ikke, at det er normalt, at de springer en løbetid over, men det kan altså ske.

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 04-09-06 15:05

Hej Birgitta - hun er 3½ år - og vi har kun haft hende i ca. et ½ år - så vi kender ikke hendes cyklus. Men den tidligere ejer fortalte (da vi købte hende) at det var et helt år siden hun havde fået P-sprøjte uden at komme i løbetid.
Jeg er lidt ærgelig over at vi valgte at fortsætte med sprøjten da jeg ikke ikke er helt sikker på det gode i at gøre det Men det er jo for sent nu ! Men jeg gør det aldrig mere.......

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 110 point
Dato : 04-09-06 15:06

Husk at skrive ned i din kalender, den dag du opdager at hun er i løbetid. For man glemmer det lynhurtigt igen. --Først efter adskillige løbetider kan du se, hvad der er normalt for lige netop DIN tæve.
Jeg har skrevet ind i min kalender, at Silkes sidste løbetid begyndte d. 4 februar. Og d. 4. oktober har jeg så noteret, at det er 8 mdr. siden.. Men hun kan sagtens komme i løbetid en måned før, --eller flere måneder senere. Den længste periode, hun har haft er på knap et år. Men det er altså ikke super-regelmæssigt..

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 04-09-06 15:10

Boxerpige............. Hun kan måske godt snyde hendes mennesker Men der er også hanhunde i huset......... Og hun er "kærester" med den eneste der ikke er kastreret - så jeg er ret sikker på at han opdager det

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-09-06 15:13

Godt, du har besluttet at stoppe med de skadelige sprøjter.

Der er nok ikke så meget andet at gøre end at vente.. Og være opmærksom på, om hun har det godt. Hvis hun begynder at drikke og tisse mere end normalt så kan det være begyndende livmoderbetændelse... Der KAN også være udflod i en periode som så måske stopper igen..

Udflod ville nok altid få mig til at reagere, hvis det ikke går over og bliver til egentlig løbetid.

Godkendelse af svar
Fra : melbit

Dato : 05-09-06 13:04

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-09-06 14:03

Tak for accepten af mit svar, Melbit...

--Forudser at dit næste hundespørgsmål bliver noget med graviditet og fødsel.....