/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
min computer gik kold...
Fra : unn
Vist : 645 gange
200 point
Dato : 04-09-06 10:24

Hej,

er den (u)lykkelige ejer af et Shuttle PC system med følgende specs.

Intel 3.06ghz
160 GB SATA HDD
1024MB Ram
Gigabyte Grafikkort

Følgende skete:

Havde siddet ved computeren et par timer og spillet Flightsim, forlod computeren stadig tændt dog bare i windows og et enkelt excel ark åbent. Kom tilbage, den var frosset. Slukkede computeren og prøvede at tænde igen men der skete kun følgende.

Skærmen tændte og slukkede 2 sek efter
Harddisk spinner op
DVD drev bliver aktiveret.

ellers bliver den bare stående med sort skærm og jeg kan høre/se den ikke foretager sig noget på HD.

Jeg har forsøgt at sætte andet grafikkort i, hvis det nu var det der var brændt af men desværre ingen effekt.

Har i nogle anelse om hvad der kan være brændt af på denne?

Takker

Mvh/Henrik

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 04-09-06 10:28

Du skal nok kigge på PSUèn (strømforsyningen)

Kommentar
Fra : unn

Dato : 04-09-06 10:30

hvordan kan man checke om den er røget?

Mvh

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 04-09-06 10:41

Det kan du ikke, du kan kun prøve med en anden.

Kommentar
Fra : unn

Dato : 04-09-06 10:42

øv......

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 04-09-06 10:46

Du kan prøve, at resette bios på bundkortet. Det gøres med en jumper, eller ved, at tage batteriet ud en halv times tid, du skal have power af systemet imedens.

Kommentar
Fra : G.L.Jensen

Dato : 04-09-06 14:28

Hejsa..
Har lige rep'et en PC'er som pludseligt bare "frøs"... En ny RAM klods var hvad der skulle til...

Kommentar
Fra : unn

Dato : 04-09-06 15:35

ok, nu er følgende prøvet.

nulstilling af bios ved udtagning af batteri
opstart uden ram, samt ombytning og kun en blok af gangen

det sjove er jo at jeg mener at når der f.eks. ikke er ram i maskinen så burde PC speakeren sige et lille dyt når man tænder... det gør den ikke, fuldstændig samme som tidligere. harddisken spinner op og dvd drevet kører lidt.

jeg vil godt prøve at skifte strømforsyningen men sådan en svend koster lidt over 600,- til en shuttle og hvis det nu viser sig ikke at være den, men f.eks. motherboard så er det billigere at købe en hel ny.

andre muligheder?

takker

Mvh/Henrik

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 04-09-06 16:48

Hvis der er liv i harddisken er det jo ikke psu der fejler. måske bundkortet der er røget.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 04-09-06 16:48

Kan du ikke låne en PSU af en ven, du kan til afprøvning nøjes med en "almindelig" ATX.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 04-09-06 16:52

Fijala->>> HD kører kun på 12 samt 5 volt, der skal lidt flere spændinger til for, at få systemet til, at boote. Det er typisk 3.3V kredser, der fejler der.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 04-09-06 16:56

Ja ja ok men der er jo også set at den går helt i sort.

Hvad med Gambrinus standard svar

Citat
Så kommer mit standartsvar :

Sluk for 220 Volt mellem hvert punkt.

Systematisk fejlfinding :
Alt kobles fra bundkortet undtagen strømforsyningsstik,
startknap, Intern højttaler og CPU m/køler.
Tryk på startknappen.
CPU-blæseren køre og højttaleren giver flere beeps.
Fejl, men PSU og CPU køre.
Sæt RAM i og tryk på startknappen.
Højttaleren giver flere beeps.
Fejl, men PSU, CPU og RAM køre.
Monter grafikkort og tryk på startknappen.
Højttaleren giver et enkelt beep.
PSU, CPU, RAM og grafikkort køre.
Nu kan de resterende enheder : skærm, tastatur, mus, diskettedrev, harddisk, CD-drev. PCI-kort tilsluttes en enhed af gangen og evt. fejl lokaliseres.
Gambrinus

Kommentar
Fra : unn

Dato : 04-09-06 18:11

gambrinus vejledning kan ikke bruges da jeg ikke har en intern speaker

Kommentar
Fra : unn

Dato : 02-10-06 13:16

nå, så er PSU skiftet. Stadig samme situation.... any ideas?