/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Bootdiske til Windows XP home (dansk)
Fra : als
Vist : 937 gange
30 point
Dato : 27-12-02 11:38

Zonker er lige kommet med et tip med henvisning til en side fra Microsoft hvor man kan downloade bootdiske til windowsXP. Jeg har windowsXP homeedition på dansk. Kan jeg downloade bootdiskene på engelsk eller vil der så gå koks i det når jeg engang får brug for dem?? Jeg kan på den side zonker henviser til downloade engelsk, tysk, kinesisk og jeg ved ikke hvad, men altså ikke dansk. Hvad gør vi som har en dansk udgave?
mvh als

Kommentar
Fra : summer

Dato : 27-12-02 12:11

Jamen er der ikke i XP samme mulighed som i win98, at man laver sin egen bootdiskette via Kontrolpanel-Tilføj fjern programmer-Startdisk.
mvh
summer

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 27-12-02 12:52

Så er den på plads :

http://www.kandu.dk/dk/tip/2617

Kommentar
Fra : als

Dato : 27-12-02 13:06

Et lille tillægsspørgsmål. Der står på siden at man skal gemme programmet på sin pc så det kan installeres på et senere tidspunkt. Hvorfor skal man ikke overføre det til disketter straks, for det er vel når pc'en er gået ned at man har brug for dem så man kan formatere og komme igang igen.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 27-12-02 14:42

Tjah...
Det ville jeg osse gerne vide.
Men det er umuligt at overføre dem til diskette (1,44MB) - den vil ikke dele op i 6 disketter, som den engelske version kræver :-?

Denpete

Kommentar
Fra : Dysmorf

Dato : 27-12-02 15:26

De originale Windows XP releases (købt i æske og det hele) giver mulighed for at man booter fra CD-ROM. Men det kræver at computeren giver mulighed for at boote fra CD-ROM. Gør den ikke det, ja så skal man jo til at hente boot-diskene. (Nej jeg har ikke læst zonker's tip), men jeg ved til gengæld hvor man henter de korrekte WinXP bootdisks.

Link til beskrivelse på dansk:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=E8FE6868-6E4F-471C-B455-BD5AFEE126D8

Direkte download:
http://download.microsoft.com/download/WinXPHome/Install/310994/WIN98MeXP/DA/WinXP_DA_PER_BF.EXE

Desuden en anden lille rar side
http://www.bootdisk.com/

Held og lykke
Dysmorf

Kommentar
Fra : als

Dato : 27-12-02 16:56

Hej Dusmorf
Jeg har købt ny pc i sommers hvor XP var installeret fra forhandleren, som også har registreret mig hos Microsoft. Har fået det berømte mærkat klæbet på siden af min pc. På dit link fra Microsoft står der at man skal gemme det man downloader på sin pc for senere installering. Den forstår jeg godt nok ikke. Jeg troede da at man skulle overføre til disketter for senere at kunne boote fra dem hvis noget gik galt. Er der nogen der kan forklare mig? Jeg kan jo sagtens downloade til pc'en men hvad så hvis den står helt af, så har jeg jo ikke noget at boote fra, da slet ikke hvis jeg ikke kan komme ind på pc'en.

Kommentar
Fra : summer

Dato : 27-12-02 17:13

Dysmorf, det er såmænd ikke bare XP der kan boote fra cdrom. Det er vist en meget almindelig og "gammel" funktion, som enhver computer kan indstilles til at gøre i Bios

Desuden virker dine link ikke til XP pro og hvordan vil du gemme din linkede bootdisk's på en 1.44 diskette, eller flere. Det er jo det als efterlyser.

mvh
summer

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 30 point
Dato : 27-12-02 17:47

ovennævnte bootfil (fra zonker) hentes og gemmes på computeren.
når det er gjordt, dobbeltklikker du på filen og der starter så et program op
som danner disse seks bootdisc, som du skal gemme til hvis det hele går galt
og du ikke kan boote på andre måder. Hvis der kun udpakkes filer og intet program
starter op (msdos prompt) skal du gå til den mappe hvor filerne er udpakket til. og dobbeltklikke på "makeboot.exe".
hvis du vil slippe for at hente filen igen efter ny installation skal du gemme filen på et andet drev.

Godkendelse af svar
Fra : als

Dato : 27-12-02 19:08

Tak for hjælpen til alle!