/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Pexrør uden iltspærre
Fra : flemmingt
Vist : 4706 gange
100 point
Dato : 03-09-06 16:41

Hvad kan der ske, hvis fjernvarmen til min badeværelsesgulvvarme ledes frem gennem pexrør uden iltdiffusionsspærre?

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 03-09-06 16:49

normalt ikke noget , men du kan risikere at det kommer til at drille
desuden er de ikke sikret på samme måde ved max tryk og temperatur
men hvorfor bruge den , de koster det samme , og skulle du få en skade , så risikere du at forsikringen ikke vil betale , da den ikke er godkent til varmeanlæg

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 03-09-06 17:11

Jeg vil heller ikke bruge dem, når nu prisen ligger helt op ad hinanden. Det er måske fordi du kan få det forærende.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 03-09-06 18:23

Problemet ligger i navnet.
Du kan risikere korrosion andre steder i dit system

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 03-09-06 18:23

Problemet ligger i navnet.
Du kan risikere korrosion andre steder i dit system

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 03-09-06 18:37

Undskyld, hvad er iltdiffusionsspærre ? Har aldrig hørt det før og jeg mener at ha' lidt viden om emnet.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 03-09-06 23:10

Det hedder iltspærre. Betyder blot at materialet er så tæt at iltmolekyler ikke kan trænge igennem.

Kommentar
Fra : flemmingt

Dato : 04-09-06 08:48

Det er min VVS-mand, der har monteret tilløbet til gulvvarmen.

Pex-rørene ligger i blå tomrør, og jeg kan ikke komme til at se, hvordan de egentlige pex-rør er mærket. Da VVS-manden tidligere har lavet elementære fejl, er jeg noget nervøs for, at gulvvarmerørene ikke har iltspærre, og det er derfor jeg er interesseret i, om det udgør et problem inden jeg konfronterer ham.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 04-09-06 16:52

Dvs det ikke er sikkert at der er et problem. Du er nødt til at spørge ham om hvad type rør det er han har brugt.

Kommentar
Fra : IvanKrog

Dato : 04-09-06 22:12

HALLO! HALLO! Rør-i-rør uden iltbarriere er direkte ødelæggende for dit varmtvandsanlæg, da rørene tillader ilt at passere, vil der på ganske kort tid opstå korrosion i anlægget fordi ilt oxyderer alle indvendige dele. OXYDERING=RUST/IR/ALUMINIUMOXID - iltbarrieren er netop coated på indersiden af rørene for at undgå dette, og også for at du ikke skal udlufte systemet i tide og utide...

Rør-i-rør uden iltbarriere (blå/sort kappe) skal og må kun bruges til rent drikkevand, da iltbarrieren indeholder stoffer, som giver tynd mave i et halvt år efter monteringen - kan IKKE anbefales.

Kommentar
Fra : flemmingt

Dato : 05-09-06 11:37

Citat
Dvs det ikke er sikkert at der er et problem. Du er nødt til at spørge ham om hvad type rør det er han har brugt.

Det vil jeg også gøre, men kan det virkelig passe, at VVS-manden har lagt blå tomrør omkring, hvis han har brugt pex-rør med iltspærre?

Jeg mener; er hele pointen med de forskellige farver ikke, at man - ved en evt. senere renovering - skal kunne kende forskel på rørene uden at skulle fjerne tomrørene?

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 05-09-06 17:11

nu kan det jo godt være at det er de rigtige , der er et fabrikat hvor du kan få varme slange i blå tomrør , kan bare ikke huske hvilket

Accepteret svar
Fra : Jorgen_ros

Modtaget 100 point
Dato : 05-09-06 21:49

Farverne kan generelt ikke bruges til noget og anvendes vidt forskelligt fra producent til producent og det er muligt at købe rør for sig og kappe for sig og blande dem som man selv har lyst til. Du skal læse teksten eller kodningen på det inderste rør.

Wavin er så vidt jeg ved de eneste der laver Pex rør i rør, som kan bruges både til brugsvand og opvarmning. Det hedder Pex One.

Hos Wavin taler man i øvrigt om ilt-barrierre.

Godkendelse af svar
Fra : flemmingt

Dato : 07-09-06 14:34

Tak for svaret Jorgen_ros.