/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Vaskemaskine slår HF-I fra
Fra : heyckendorff
Vist : 1194 gange
70 point
Dato : 03-09-06 13:20

Jeg har købt en brugt vaskemaskine som jeg fik med stikket afklippet.
Da jeg ikke lige havde et jordstik satte jeg et på uden jord. Maskine vaskede efterfølgende fint, men har dog en irriterende periodefejl der gør at den nogle gange ikke kører tromlen rundt.
Enten vil motoren ikke kører lige fra start af programmet eller også vil den godt vaske men ikke efterfølgende slynge. Andre gange køre den programmerne fejlfrit igennem.

Nu har jeg lige monteret et jordstik, men da jeg satte det i slog hf-i relæet fra. Jeg har prøvet flere gange men med samme resultat.

Nogle der har et bud på hvad der kan være galt?

Mvh

Werner

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-09-06 13:36

Hvilket stik har du monteret. (hvor mange ben)
Hvilke farver har du sat hvor.

Hvis det stik ellers er monteret rigtigt, så kan der være fejl på på varmelegemet.

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 03-09-06 13:37

Hvis du har sat stikket rigtigt på, kan det næsten kun være programmet det er galt med. Er det det samme program det er galt med ?

Kommentar
Fra : ansgard

Dato : 03-09-06 13:53

Har du monteret stikket rigtig! Er der en ting er sikkert det er overgang på maskinen.
Som privat person må du ikke monterer et stik med jord da du kan komme til skade hvis du gør noget forkert.
Mit råd find en installatør der kan tilslutte din vaskemaskine.

Kommentar
Fra : heyckendorff

Dato : 03-09-06 14:11

Jordstikket er monteret rigtigt nok. Blå og brun til fase og 0 og den grøn/gule til jord.
Problemet er altså desværre ikke så let forklaret.

Den eneste mulige fejl jeg selv kan forestille mig er at der et eller andet sted i maskinen er forbindelse mellem 220 volt og maskinens stel/jord/metalbeklædning.
Ellers skal der være en fejl i min tavle men det virker ikke sansynligt.

Kan det evt. ha noget med kullene i motoren at gøre.

Det med at få en elinstallatør ud og skrue et stik på maskine på præcis samme måde som jeg selv har gjort virker lidt meningsløst. Ikke mindst fordi regningen sikkert ville blive i omegnen af hvad en billig ny vaskemaskine koster

e.c. --> når maskinen er i gang kan jeg hørere at varmelegmet begynder at varme vandet op, men kan der godt være fejl på det alligevel?

Mokof --> det er ikke det samme program den er gal med. Tilstanden hvor tromlen pludselig ikke vil køre kan indtræffe på flere forskellige programmer.

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 03-09-06 14:34

Kunne foreks tyde på at varmelegmet i bunden af vasketrumlen er tæret igennem, sådant sker.

Skru bagklædningen af, og se efter at maskinens indre er tør.

hvis ja så lokaliser tilslutningerne til varmelegmet som stikker ud af tromlen for neden. Forbindelsen er gennemført med 3 (som regel) spadestik, sådanne som man også finder i autoinstallationer. en af dem er synlig i forbindelse med metallet omkring varmelegmet, lad den sidde og fjern de 2 andre og isoler disse. Nu kan du prøve at slutte masknen til igen og laden kører. Hvis det var varmelegmet så skulle HFi relæet ikke hoppe ud.
Mvh OW

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-09-06 16:00

Du tager stikket ud af kontakten og så måler du med et ohmmeter prøvelampe eller lignende at der er direkte forbindelse fra jordbenet til maskinens stel. Derefter checkker du at der ikke er forbindelse fra stellet til nogen af de andre ben.

Man skal i øvrigt aldrig forbinde noget som helst alene baseret på ledernes farve. Alt for tit er farverne brugt fjollet eller tilfældigt i den anden ende.

Hvis det endelig skulle være efter farve har du gjort forkert.
Brun burde være fasen og blå burde være nullederen. Du skriver det omvendt, hvis jeg forstår dig ret. Det er dog ikke sikkert det har nogen betydning.
Men det sker ikke sjældent at folk bytter rundt i betegnelsen jord-/beskyttelsesleder og nul-/neutralleder.

Kommentar
Fra : heyckendorff

Dato : 03-09-06 16:28

Oldviking --> Det vil jeg prøve i morgen. Hvis det evt. er varmelegmet den er gal med kan det så have den bivirkning at tromlen ikke vil køre, selv ikke hvis jeg frakobler jorden og maskine kører programmerne igennem men uden at tromlen kører?

Hvor meget koster sådan et varmelegme evt.

Jeg er efterhånden lidt træt af at købe vaskemaskiner på brugtmarkedet. Jeg købte en før denne som også kørte programmerne igennem men uden at tromlen kørte med.
Det ender jo med at jeg har hele udhuset fyldt op af forliste vaskemaskiner

Transor --> jeg troede faktisk ikke det havde nogen betydning hvordan man vendte fase og 0 når det er 220 volt. Men det har det måske når der er en jord involveret?

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 03-09-06 16:40

Såfremt tromlen kan dreje frit og såfremt remmem fra motoren er på plads så kan det eventuelt være den defekt motor, hvor det ofte er kullene der så kan væer slidt ned.
Det skulle bære muligt at få kontkat med det nærmeste reservedelslager i DK over internettet.
Der kan man normalt få varmelegmer og ombytningsmotorer som er de mest forkommene fejlmuligheder.
Hvad er det for en vaskemaskine fabrikat og type ?
OW

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 03-09-06 16:42

Du må under ingen omstændigheder frakoble jordledningen.
OW

Kommentar
Fra : heyckendorff

Dato : 03-09-06 16:47

OW det er en Baukneckt WA 3773.

Jeg har brugt maskinene i en måned uden jord. En elektriker fortalte mig at jorden udelukkende var for min egen sikkerheds skyld. Derfor har jeg trukket stikket ud både når jeg fyldte og tømte maskinen for ikke at komme galt afsted.

Kommentar
Fra : ansgard

Dato : 03-09-06 17:00

Med den viden du har om el burde du aldrig købe en brugt vaskemaskine!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-09-06 17:21

Jeg ville heller ikke turde køre uden jordtilslutning.

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 03-09-06 17:26

Her har du en adresse hvor du kan få reservedele der er flere bare brug "Baukneckt WA 3773" som søgetekst så kan du se alle mulighederne.

http://www.reservedele-hvidevarer.dk/product.asp?product=2544

OW

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 03-09-06 18:49

Og du er sikker på at det er 220v og ikke 2 faset uden nul. Jeg har en Baukneckt WA 7753 og den er 2 faset.

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 03-09-06 19:40

Det er ikke mere normalt at anvende 2 faser men det kan man sikkert se på indesiden af dækslet over ledningstilslutningen, der vil i så fald være en angivelse af koplingsmulighederne.

I øvrigt må jeg lige huske at berette om et tilfælde jeg oplevede med min tidliger vaskemaskine.
Den slog også hfi relæet ud en gang, here havde jeg lige skiftet varme legmet ud, som var defekt, Det viste sig herefter at kullene var godt slidt ned, og at kulstøvet havde lagt sig omkring kulholderne hvor de forårsagede en afledning som sammen med noget fugt forårsagede at HFI relæet faldt ud. Efter at jeg havde skiftet kullene og renset motoren indvendigt var problemet løst.
mvh OW

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-09-06 19:51

Jo det er næsten altid ligegyldigt om man bytter om på fase og nulleder. Det kan kun betyde noget verørende EMC.

Kommentar
Fra : heyckendorff

Dato : 03-09-06 21:46

Ansgard --> havde jeg haft råd havde jeg skam også købt en ny.

e.c. --> der er jo ikke så meget at være bange for så længe jeg bare holder snitterne fra maskinen når der er strøm på.

Oldviking --> takker for linket. Jeg kan se at det i hvertfald ikke kan svare sig at sætte en ny motor til 1395,- i hvis det skulle være den. Jeg har set en helt ny maskine i Harald Nyborg til 1695 og det må vel alt andet lige bedre kunne betale sig.
Din historie om kulstøv vil jeg undersøge en af dagene. Jeg har jo lov at håbe at det er en forholdsvis billig fejl.

Mvh

Werner

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 03-09-06 22:12

hvor i landet bor du, hvis du bor her i nærheden så kan jeg måske godt kigge på det
OW

Kommentar
Fra : heyckendorff

Dato : 05-09-06 20:34

OW ---> takker for tilbudet. Jeg bor i Buresø ved Slangerup. Jeg vil lige prøve noge af de råd jeg har fået af dig bl.a. Sådan en almuligman som mig sætter jo en ære i først at forsøge at fikse tingene selv. Men hvis ikke må du da meget gerne smutte forbi hvis du en dag er i området.

Werner

Kommentar
Fra : heyckendorff

Dato : 17-09-06 17:00

takker for svarene allesammen. Desværre var der ikke noget af det der virkede så nu har jeg lejet en helt ny hos Leasy.

Annuller spørgsmålet
Fra : heyckendorff

Dato : 17-09-06 17:03

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål