/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
sokkel flagstang
Fra : 5705
Vist : 3366 gange
100 point
Dato : 03-09-06 12:54

er der nogen der kan hjælpe? støbning af sokkel til flagstang på 8 m , blanding og dybde.

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 03-09-06 13:21

Du kan købe en billige sokkel færdig i SILVAN....

Kommentar
Fra : Avant85

Dato : 03-09-06 14:34

Du køber en galvaniseret (som du kan male rød efter ønske) I-bjælke 100 eller 125mm på 2m.

Så graver du et hul på 0,3x0,3 x 1m, placerer bjælken lodret i hullet så de 80cm stikker ned i midten af hullet.

Så blander du en god beton af en støbemix (med små sten (evt. perler) og sand) og cement.
Blandinngen er 1 skovl cement og 3 skovle støbemix og vand så det nemt flyder sammen omkring bjælken i hullet. Du kan evt. "vibrere" blandingen tæt omkring bjælken ved at stampe/støde i betonen med en stok/lægte.

Beslaget/hængslet til fastgørelse af flagstangen forneden er måske nemmere at montere, før du støber bjælken fast i jorden. Det skal være sådan, at enden af flagstangen er fri af jorden, så den ikke suger vand fra jorden, når den står. Øverst, ca. 5 - 10cm nede på jernbjælken, placerer du et dragbånd, som spænder om flagstang og bjælke og holder flagstangen oprejst.

Husk at beton har en hærdetid. Fuldstændig hærdet på 28 dage, men jeg vil tro, at du kan holde rejsegilde efter 14 dage, for så er betonen så hård/hærdet, at den kan holde flagstangen.

Hilsen Avant85