/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Netkort i en Compaq 5000
Fra : Katka
Vist : 458 gange
200 point
Dato : 02-09-06 22:16

Vi skal have bredbånd installeret i vores andelsboligforening og jeg har denne Compaq med
Windovs 98 som jeg er glad for. Der skal et netkort i for at det fungerer. Kan jeg selv gøre det.
Jeg har aldrig åbnet en PCer før. Men der findes måske en anvisning et sted. Og er der nogen som ved hvad det koster. Kan det betale sig?

Med håb Katka

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 02-09-06 22:37

Du køber et netkort i Bilka til ca. 100 kr.
Fjern PC kabinet
Find en sokkel hvor du kan stikke kortet i. Det er ikke så farligt. Pres kortet i uden at at udøve vold.
Måske er du nødt til at installere en driver - følger med kortet. Sandsynligvis kan W98 dog genkende kortet når di har sat kortet i og tænder.
Jeg gætter på at du ikke har brug for et modem?? Ellers skal du jo også have sådan et.

Det er altid "farligt" første gang, men hvis du er lidt forsigtig går det såmænd - så ja det kan du selv klare.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-09-06 22:58

Foruden den CD som følger med netkortet, skal du også bruge din win 98 CD og programmet beder selv om den 98 Cd når du indstallerer netkortet.

Kommentar
Fra : miksdk

Dato : 02-09-06 23:14

Det kunne være det var en god ide at fjerne strømstikket først.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 02-09-06 23:23

miksdk:

Underforstået, jfr. citat, men godt at gøre det 100% klart.
Citat
har sat kortet i og tænder.

Kommentar
Fra : miksdk

Dato : 02-09-06 23:48

pirt03

Ja, der er nogle der ikke kan tåle at blive rettet.
At tage strømstikket eller måske bruge knappen foran er ikke det samme det var vist det du mente ik!.

Men lad nu det være.....godnat sov godt.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 03-09-06 00:00

Nej. Helt ærligt, du har jo ret (men ja, forsøgte lige at finde en undskyldning for forglemmelsen)

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 03-09-06 00:02

I lige måde.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 03-09-06 07:19

Du kan også købe et netkort i T. Hansen for 49,-. Og for lige at slære det ud i pap. Det er en af de hvide slots du skal montere betkortet i.

God fornøjelse

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 03-09-06 19:23

Hej Katja

Der er næsten garanteret en i jeres forening, der kan hjælpe dig. Ellers prøv dem der skal lave jeres netstik, selvom de nok er for dyre. Ved når det er sådan er der som regel en som gerne gør det for små penge i forhold " en som tager lidt for sin ulejlighed " ved at tilslutte folk, for du er nok ikke den eneste der skal have hjælp, så kig efter opslag i jeres bolig forening.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-09-06 19:42

Katka - hvis du vil vide mere så sig til.

Kommentar
Fra : Katka

Dato : 03-09-06 20:58

Hej e.c, jeg var i Fona idag og et netkort koster 100kr men der var ingen cd med drivere med .
Er det fordi de ligger på den CD som følger med fra starten. Så er det måske ikke nødvendigt at købe en med drivers på. Tak for din venlighed

Katka

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 04-09-06 00:23

Der er stor sandsynlighed for at driveren allerede findes på din PC (Windows 98) eller på din Windows 98 CD. I så fald bør PC'en selv opdage, at der er installeret et netkort og derefter finde driveren, der passer til.
Hvis den ikke kan finde én på PC'en vil den bede dig om at isætte en diskette/CD med drivere.
Du kan så prøve at sætte W98-CD'en.
Findes driveren heller ikke der, kan du evt. downloade én. Da du jo ikke kan komme på nettet før netkortet er tilsluttet kan du få en bekendt til at downloade driveren - eller du kan henvende dig i forretningen, der solgte dig netkortet.
(Synes nu jeg kan huske der fulgte en diskette med min da jeg installerede netkort første gang??)

I øvrigt: vær opmærksom på, at det sandsynligvis ikke er nok med netkort for at komme på nettet. Internet-leverandøren skal sikkert også have oplyst din MAC-adresse, før du er på. Men i får nok noget materiale om dette (nævner det blot fordi mange spilder timer på at forsøge at komme på, selvom de ikke har oplyst deres macadresse til udbyderen - det er ret irriterende)

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 04-09-06 20:16

Hej Katja

Kig grundigt på æsken, eller spørg om den kan virke på WIN98 så er du sikker på den virker der eller har retten til at bytte det, og DER skal være drivere med enten på diskette eller cd-rom. Ellers får du nok ikke det installeret hvis du ikke har indblik i computerens vidunderlige/forunderlige verden, for drivere kan være svære at hitte nogle gange. Pirt03 det skal være meget gammelt kort hvis win98 skal genkende det uden drivere, eller have haft et installeret før.

Kommentar
Fra : Katka

Dato : 04-09-06 21:52

Hej frostys , det netkort jeg kiggede på var også til W98, men der var ingen cd med til drivers.
Der er ingen hjælp at hente i denne beboerforening, den er for stor og folk ved intet. Så det er om selv at klare det
Hilsen Katka

Kommentar
Fra : Katka

Dato : 04-09-06 21:55

Hej pirt03, det lyder interessant med den MAC adr. Er det et nr. og hvor finder jeg den?

Hilsen Katka

Accepteret svar
Fra : pirt03

Modtaget 200 point
Dato : 04-09-06 22:18

Vedr. MAC adresse:

Netkortet skal være monteret

Klik på start
Klik på kør
Skriv cmd i det hvirde felt i det lille "kør"-vindue, der dukker op. Klik OK

Der dukker et nyt vindue op

Skiv ipconfig/all der hvor markøren blinker og tryk return (enter)
Nu kommer der en del tekst. Til højre for "Fysisk adresse" står netkortets Mac-adresse som tal/bogstaver adkilt af bindestreg altså nn-nn-nn-nn-nn-nn

Vedr. drivere. Netkortet har nok et navn. Gå ind på Internettet ved en bekendt og download driveren der. Jeg synes dog lige du skal gå ned i forretningen og forklare dem at du altså har W98 og derfor muligvis ikke en driver, der passer.

Godkendelse af svar
Fra : Katka

Dato : 05-09-06 20:22

Tak for svaret pirt03. Jeg er glad for alle de gode råd jeg har fået af alle. Jeg overvejer hvad jeg skal gøre, måske henvende mig til en som kan sætte det i ,mod betaling eller selv prøve.

Mange venlige hilsner fra Katka

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 05-09-06 21:04

Tak for pointene Katka:

For under et år siden var jeg lige så tøvende som dig, med hensyn til PC'en ædlere dele. Jeg kastede mig så ud i det, og var egentlig overrasket over, hvor enkelt det var (altså at sætte et kort i)
Ja det ser farligt ud, men det er det altså ikke. Hvis du er usikker på om du kommer til at ødelægge noget, så gem alle vigitge data fra PC'en først på en diskette eller måske har du en brænder (det er i øvrigt altid en god ide at tage back up) og prøv så.

Jeg er absolut IKKE nørd, em jeg prøvede. Du kan bare sende en mail direkte til mi gennem kandu hvis du vil trække på mine - trods alt beskedne - erfaringer