/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Udbetaling af varme (check)
Fra : tinolarsen
Vist : 1167 gange
50 point
Dato : 02-09-06 20:35

Jeg er kasserer i en ejerforening og skal til at udbetale varme penge.

Blandt andet til en af beboerne der har boet her i mange år..

Sidste gang jeg skulle udbetale til ham, ville han gerne have en check, for som han sagde - sådan har vi altid fået det..

Men det er mange gange nemmere for mig at overføre via homebanking..

Kan jeg kræve og få hans konto nr. for at overføre dertil....

Synes ligesom tiden for check er ovre - det giver kun besvær...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-09-06 20:56

Du kan ikke kræve at han skal oplyse sit kontonummer.

Så send hans tilgodehavende på en check, som han ønsker og som det altid har været.

Hvordan indbetaler han sin husleje/varme?

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 02-09-06 21:58

DER STÅR I LEJELOVEN:

"HAR LEJEREN BETALT FOR MEGET I A CONTO-BIDRAG, SKAL DET FOR MEGET TILBAGEBETALES KONTANT TIL LEJEREN, ELLER FRADRAGES I FØRSTE LEJEBETALING EFTER, AT VARMEREGNSKABET ER UDSENDT."

SÅ DU KAN BARE GIVE LEJEREN BESKED PÅ AT INDBETALE DET MINDRE VED 1. HUSLEJEBETALING, EFTER REGNSKABSUDSENDELSE.

HVIS IKKE HAN VIL DET, MÅ DU VÆRE I DIN GODE RET TIL AT FÅ ET KONTO NR. AT OVERFØRE PENGENE TIL, DA DET JO SÅ ER HAM, DER IKKE VIL HOLDE SIN DEL AF LEJELOVEN.

MVH.AG112

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-09-06 22:22

Lejeren har ikke pligt til at oplyse sit kontonummer.

Et er hvad, der er nemmests for kasseren, men det er ikke lov at det skal være sådan.

Citat
HAR LEJEREN BETALT FOR MEGET I A CONTO-BIDRAG, SKAL DET FOR MEGET TILBAGEBETALES KONTANT TIL LEJEREN, ELLER FRADRAGES I FØRSTE LEJEBETALING EFTER, AT VARMEREGNSKABET ER UDSENDT."

Kontant tilbagebetaling er også at modtage beløbet på en check.

Kasseren kan jo også lave et "regnskab" hvis det er lettere og så fradrage det for meget indbetalte ved næste måneds husleje, men så skal det jo ændres igen måneden efter.

Lejeren misligholder ikke lejeloven ved at nægte at opgive sit kontonummer.

Accepteret svar
Fra : Paulus1

Modtaget 50 point
Dato : 02-09-06 23:25

Nu skriver han jo, at der er tale om en EJERforening - dermed gælder lejelovens regler jo ikke.

Når det er sagt, så kan du - medmindre ejerforeningens vedtægter siger noget andet - ikke kræve, at få hans kontonummer. Du må nok give ham enten en check eller kontanter. Alternativt kan det måske modregnes i hans bidrag til ejerforeningen??

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 02-09-06 23:30

What's the problem.???

Giv dog manden sine penge på en check eller kontant.
Hvorfor dog lave et problem ud af det.

PS: Et øjeblik troede jeg s.., at det var noget kriminelt: (Varme penge)

Godkendelse af svar
Fra : tinolarsen

Dato : 02-09-06 23:53

Tak for svaret Paulus1.

Jeg tror vist bare jeg for skrevet en check eller skal det ind omkring flere bankkonti.

og tak for at du læser spørgsmålet rigtigt... - det er nemlig en ejerforening.

Jeg tror vist bare jeg må skrive den check...