/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Hvornår er æblerne modne?
Fra : vaxen
Vist : 3975 gange
100 point
Dato : 02-09-06 18:46

Vi har ti æbletræer i haven. Alle forskellige sorter.

Jeg kender ikke navnene på nogen af dem, men har efterhånden fået en lille fornemmelse for, hvornår de er modne. - men ikke præcist. Hvordan kan jeg kende modne æbler fra de næsten
modne æbler?

Jeg er rigtig glad for syrlige æbler, og tager dem nok lidt for tidligt vil jeg tro... Så for andres skyld - så nogen fif?

(Jeg har forsøgt at lure efter farven på kernerne - men de æbler, der er smager klar lige nu har helt lyse kerner. Dem, der er mørke er begyndt at blive melede... Såeh... jeg er lidt forvirret)

Vaxen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-09-06 18:55

du - æbler modner også når de er plukket - så har du et godt sted at gemme dem af vejen så bare gå igang - husk at de skal ligge uden at støde og skal vendes engang imellem

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-09-06 19:05

foresten - når stilken slipper let - så er de modne

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 02-09-06 19:10

Tihi.... Og så er det de allesammen ligger på jorden efter et lille blæsevejr

Jeg synes det er rart at forære nogle af alle disse æbler væk - men det er godt nok halvsvært synes jeg... vi har æbler, der er modne i august og de sidste er modne i november. Og så alt derimellem. Og jeg kan godt nok ikke smage det, det må jeg indrømme. Jeg kan godt fornemme, når de slet ikke er klar... Hønserøv - men når de er lige ved og næsten, så kan jeg ikke hitte ud af det.... og så kommer jeg ofte til at vente for længe....

Ok - et luksusproblem - vi har jo æbler nok til to (og fire misser og en kommende hundehvalp )

Vaxen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-09-06 19:16

Citat
Pluk ikke alle æbler på én gang
Hold i æblerne og vrid forsigtigt. Når de løsner ved et let vrid er de plukkemodne. Alle æbler skal ikke høstes på én gang. Plukkeperioden kan strække sig over flere uger.

http://www.haveselskabet.dk/ShowPage.t?pageID=294

http://www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/hoest_og_opbevaring/400.html

Du har sikkert både spise og madæbler.

Her er så en side med maaange æbler. Måsker kan du genkende nogle af dem

http://www.pometet.kvl.dk/Aebleliste.htm

Du må da godt sende nogle cox orange til mig, hvis du har nogle

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-09-06 19:29
Kommentar
Fra : ingole

Dato : 03-09-06 04:04

Du skal bare smage på dem det gør fuglene

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-09-06 14:40

Vrid dem en trediedel omgang. Hvis stilken slipper, er de modne

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 10-09-06 16:16

Nu har jeg fået identificeret en del af æblerne:

Et dejligt stor træ med Fillipa, som er virkelig lækre lige nu.
Et mindre træ med Discovery, som også er tip top as we speak
Så er der et træ, hvor sorten enten Guldborg eller Skovfoged. Disse her bliver fuldstændig mørkerøde, når de er overmodne - kronen på træet er meget bred og meget høj. Jeg har før haft Guldborg, og der synes jeg træet var meget mindre og at frugterne aldrig blev helt røde. De har stort set samme form som Gulborg og er også meget tidligt modne. Starten til midten af august...
Så er der et dejligt stort træ med Gråsten, som jeg tror er klar inden for højst et par uger.

Så er der et træ, med to forskellige sorter på. Den ene sort er færdig nu - den er meget tidlig, æblet er lyst grønt/gult og har en lidt sjov form, hvor der ligesom løber en enkelt spids nedover æblet. Det smager virkeligt godt, men falder hurtigt af træet. Der er vel højst et par uger fra det er modnet til alle æbler er faldet ned. Det bliver meget melet og meget lyst med let voks på, når det bliver overmodent.
Nogen, der har et forslag?

Cox Orange er jeg ikke løbet ind i endnu - men jeg er jo også kun lige begyndt

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 10-09-06 16:36

Jeg tror faktisk, at æblet, jeg nævnte som værende fra et træ med to forskellige sorter på er enten Astrakan (dem, der ikke rødmer) eller Transparante Blanche...

Jaaa... jeg bliver klogere

Vaxen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-09-06 16:54

Jeg venter så på cox orange

De plejer også først at komme senere på året.