/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
RunnerLC:Hvor varm må den bliv
Fra : thomazo
Vist : 919 gange
100 point
Dato : 02-09-06 18:09

Hejsa igen

Jeg har en Gilera Runner vandkølet, som jeg har monteret nyt 47,6 cyllinderkit på. Min opsætning i øvrigt er:
Turbokit dobbeltudst.
Amal 21mm karbu. dyse str. 120
Powerfilter.

Under tilkøringen blander jeg 2% fuldsyntetisk totaktsolie direkte i benzinen.

Når den går i tomgang går temperaturmåleren ca halvt op. Når jeg så har kørt ca. 500meter er temperaturmåler næsten helt i det røde felt. Hvor varm må den blive, og hvorfor bliver den så varm??

Håber der er nogen der kan hjælpe mig.

Accepteret svar
Fra : NoShyGuy

Modtaget 100 point
Dato : 02-09-06 19:21

Du skal se efter 2 ting.
Om den bruger meget vand hurtigt.
Om den ryger meget hvid og vådt ud af udstødningen.

Og Prøv så at fjerne din termostat, når din scooter er kold.
Start den og se om den stadig bliver lige så hurtigt varm.

Hvis du har et mad termometer, så smid termostaten op i den gryde og så hvornår varmt vandet skal være før den åbner sig.

Min termostat på min Suzuki åbnede først ved 97 grader, så derfor kogte den mit vand af og blev sindsygt varm hele tiden.
Da jeg tog den ud blev den næsten ikke varm, og var længere tid om et blive varm.

Den må ALDRIG komme op i den røde felt.
Og slet ikke på en aluminiums cylinder, som afleder varmen 2x bedre end jern en cylinder.

Kommentar
Fra : thomazo

Dato : 02-09-06 21:10

Hejsa NoShyGuy..

Tak for din hurtige respons.
Jeg har lige prøvet dit lille fif. Termostaten åbner ved ca. 60 grader og er helt åbent ved 70 grader. Jeg har ikke haft den startet uden termostaten endnu. Jeg kan sgu ikke få det lort tæt igen. Prøver lige at bikse lidt videre i morgen.

Den ryger hverken hvid eller vådt ud af udstødningen.

Kommentar
Fra : thomazo

Dato : 03-09-06 11:45

Hej igen

Endelig tæt. Har prøvet at køre en tur uden termostat. Den bliver stadig meget varm. På vej op i det røde felt efter ca. 800 meter. Så det er blevet lidt bedre. Men kan da ikke forstå at den bliver så varm. Jeg har kørt med et cyllinderkit magen til det jeg lige har monteret i godt 2 år, uden det blev så varmt. Jeg forstår det ikke.

Har også ladet den gå i tomgang uden termostat, og der bliver den også meget varm. Jeg tør jo næsten ikke at køre på den af frygt for at den sætter sig. Jeg har prøvet at mærke på køler og slanger og de bliver ikke varmere end at jeg kan lade hånden ligge på dem. Varmest er det ved slangen helt nede ved topstykket.

Tjekkede også lige om jeg havde vendt stemplet rigtigt og det sidder som det skal.

Lagde mærke til at den ryger meget, men det er vel pga. alt det olie.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 03-09-06 13:09

Hvilken olie bruger du? Hvad mærke?
Er du sikker på at der er fri gennemgang i dine slanger, rør osv?
Noget kunne tyde på at din toppakning ikke er tæt.
Er det støbejern eller aluminium, din cylinder.

Kommentar
Fra : thomazo

Dato : 03-09-06 13:30

Jeg bruger en af Thansens fuldsyntetiske olier. Den til 89,00kr. Hvis toppakningen var utæt, ville den så ikke skyde vand ud, der hvor man hælder på?

Når jeg piller slangerne af, vælter vandet ud, også når jeg piller den lille slange af topstykket, så der kommer vand derned. Og kan mærke at alle slanger og kæler bliver varme. Det underlige er, at vandet ikke bliver særlig varmt. Måske det er føleren der er i stykker?? Kan nemt holde hånden på køler og slanger.

Det er en aluminiumscyllinder.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 03-09-06 14:57

Så er det nok føleren der er død.
Aluminiumscylindre er svære at få varme, fordi de afleder varme så godt.

Kommentar
Fra : thomazo

Dato : 05-09-06 19:35

Nu ser det ud til, at jeg har løst problemet. Har lige haft den gående i tomgang uden det overhovedet gav udslag på temeratumåleren. Efterfølgende har jeg kørt en god tur, hvor der kom "normalt" udslag på måleren.

Jeg går ud fra, at mit problem var, at der var kommet luft i kølesystemet, således at vandet ikke cirkulerede som det skulle. I hvert fald prøvede jeg at pille den nederste slange af (afløbsslangen.), efter at have fyldt vand på. Der lød nærmest et pift og en sivende lyd, som når en cykel punkterer, hvorefter vandet begyndte at løbe ud. Da vandet begyndte at løbe satte jeg slangen på igen.

Herefter har jeg ikke haft problem med, at den bliver for varm. Så min teori er helt klart, at der var kommet luft i kølesystemet, hvilket gav en "prop", som gjorde at vandet ikke kunne cirkulere. Jeg ved ikke om det er sådan det hænger sammen, men lige synes jeg forklaringen virker meget sandsynlig. Nu må jeg se de næste par dage om problemet vender tilbage.

Godkendelse af svar
Fra : thomazo

Dato : 09-01-07 19:26

Tak for svaret NoShyGuy.