/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Maxtor usb - NSLU2
Fra : koko3
Vist : 479 gange
30 point
Dato : 02-09-06 14:05

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-09-06 14:31

Det var da godt, så har vi da et nyt emne at skrive om
Hvis du nu kunne fortælle, bare sådan lidt mere detaljeret om hvad dit problem er, så kunne vi måske hjælpe dig.
Jeg har selv en NSLU2 som fungere fint, men jeg må nødvendigvis vide hvad det er du sidder og klunser med!

Kommentar
Fra : koko3

Dato : 02-09-06 14:39

Har ikke købt nogen af delene endnu, men tror du der vil være nogen problemer med at tilslutte harddisken til NSLU2??

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 40 point
Dato : 02-09-06 15:04

Næh, hvis du har en router, med en ledig LAN port, så kan du bare plotte den ind der. I NSLU2 har du to USB porte, så du kan have to enheder tilsluttet.
Harddisken skal du have formateret direkte fra en tilslutning i din PC, før du sætter den over i NSLU2.

Det lille problem der kan opstå er; at den har som standard en fast IP-adresse, som i mit tilfælde er 192.168.1.77, hvilket betød, at jeg måtte udvide det område i routerens DHCP tildeling, så den omfattede denne adresse, før den blev optaget på listen over tilsluttede enheder.
Men det er dog muligt at ændre den til en anden værdi, eller sætte den til at køre DHCP.

Men det er OK at lade den køre med en fast IP-adresse, så man altid kan komme i kontakt med den via browseren. Her skal du så sørge for, at der er ledige pladser under dens IP-adresse, så der ikke opstår konflikt.

Kommentar
Fra : koko3

Dato : 02-09-06 15:47

Ok...

Men hvordan formaterer man direkte fra pc'en.

Skal man have et bestemt program?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-09-06 16:58

Ja det var et godt spørgsmål for nørder!
Da det er en USB harddisk du har i kikkerten, så stikker du bare stikket ind i din PC's ene USB port.
Hvis du så har XP, vil den komme og fortælle dig, at du har tilsluttet en enhed.
Den vil figurere i din stifinder og i Denne Computer som et flytbar disk.
Så går du ind i denne disks egenskaber og beder om at få den formateret.
Her kan du så vælge om du vil formatere i FAT32 eller NTFS, samt om du vil dele denne disk i flere partioner.
Når disse valg er fortaget, så ruller rouletten bare der-ud-af.
Efter formateringen skal du så flytte den over i den Linksys NSLU2, hvor der som nævnt tidligere, er to USB porte, hvor port 1 er til drevet og port 2 både kan håndtere drev og memorysticks.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 02-09-06 19:55

Jeps det er blot at proppe den i.

Vil blot tilføje at det kun er USB1 der kan læse NTFS.

mvh srhansen

Godkendelse af svar
Fra : koko3

Dato : 02-09-06 22:38

Tak for svaret severino.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-09-06 23:53

Hvis du er fast besluttet på, at du vil have en NSLU2, så download de filer og firmware der er på det link, som du selv har angivet, for de er nyere end dem på den medfølgende CD.

Alternativet er at købe en netværksdisk, som kan tilsluttes direkte på netværket. Den vil koste det sammen, måske endda billigere end den disk, du henviser til + NSLU2.

Jeg har også en sådan disk fra Iomega med 160 GB, men findes også i større udgaver. - Den kan bruges som fileserver, uafhængig af dine PC'er.

http://www.computercity.dk/Product/Product.aspx?id=90565&sName=Harddisk+-+Ekstern