/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Min computer hyler
Fra : mmoel02
Vist : 990 gange
100 point
Dato : 01-09-06 23:40

Jeg købte min computer for lige knap et år siden. Meget hurtigt begyndte den dog hyle. Det lyder lidt som hyletonen på prøvebilledet på tv og er egentlig ret træls!
Er der nogen der ved hvad der er galt med den? Udover hyletonen virker den fint. For et halvt år siden blev den dog ved med at fryse, når jeg startede den, men det er den holdt op med.
Venlig hilsen Merle

Kommentar
Fra : peque

Dato : 01-09-06 23:48

Jeg ville nok prøve at åbne den en gang og se hvad det er der hyler - f.eks en blæser eller andet der evt kan skiftes ud -

Ellers har du jo stadig din garanti når det ikke er længere tid siden!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-09-06 01:50

Hvis jeg var tvunget til at leve tæt på dig, dine sure sokker, underhylere med bremsespor og affaldsspand med sørgeligere pizzarester, ville jeg fandme og squ også; ikke bare HYLE men SKRIGE mine kvaler ud i døgndrift. Fezz den ind?

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 02-09-06 10:21

der er nok en blæser et sted, der trænger til at blive renset.
prøv at lokalisere hylelyden, eventuelt ved at koble drev etc til/fra.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 02-09-06 10:42

Det kan være noget mekanisk, cd/dvd/harddisk/blæser.

Men kan bestemt også være en ustabil eller dårligt monteret kondensator i strømforsyningen ,
Det kunne også få pc'en til at fryse.

Den kan du ikke selv skifte,
med mindre at du du har godt kendskab til stærkstrøm og er god til at lodde,
har du garanti, så få det ordnet,
ellers vil en ny stømforsyning nok være billigere end en betalt reperation.

Mvh. Jørgen

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 100 point
Dato : 02-09-06 10:44

Der er stor chance for at det er blæseren til din cpu.
Der kan være skidt på vingerne så den måske er i uballance.
Med dette program kan du hvor stærkt den kører:
Everest
http://www.majorgeeks.com/download.php?det=4181
Når du har startet Everest
klik på PC
klik på sensorer
Nu kan du se hvor varm den bliver og hvor hurtigt dine blæsere kører

Kommentar
Fra : mmoel02

Dato : 02-09-06 11:40

Nu har jeg installeret Everest, og jeg kan også se hvor varm den er og hvor hurtigt blæseren kører. Desværre ved jeg ikke hvad det normale er, og jeg kan derfor ikke se, om den er for varm og blæseren kører for langsomt. Jeg har ikke særlig stor forstand på computere, så jeg vil ikke begynde at åbne den. Jeg må nok bare bide i det sure æble og sende den til rep.
Tusind tak for jeres mange svar!

Godkendelse af svar
Fra : mmoel02

Dato : 02-09-06 11:40

Tak for svaret e.c.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-09-06 11:45

Ved tomgang bør den ikke overstige 50 GR. på cpu
Hastighed på på cpu blæseren varierer i forhold til størrelse på blæseren. 1500 - 2500 rpm
Lille blæser = høj hastighed.

Kommentar
Fra : mmoel02

Dato : 02-09-06 13:39

Lige nu står den på 51 gr, og blæseren står på 1757. Jeg tror dog, at jeg har fundet ud af, at det er en af blæserne der hyler.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-09-06 14:02

Det er som regel også blæserne der hyler på grund af den lille størrelse.