/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Køb af sandorm ?
Fra : lemax
Vist : 14802 gange
300 point
Dato : 01-09-06 18:35

Hej
Jeg påtænker at sælge sandorm fra en automat som man gjorde i gamle dage , men har ikke mulighed for at grave dem.
Er det muligt at købe dem " færdig" her i landet og få dem tilsendt via posten ?
- og hvordan opbevarer man dem bedst muligt i automaten ?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-09-06 18:46

Der sælges to slags sandorm. Levende og saltede. De levende er ikke levende ret længe efter de er opgravede, og de sælges derfor kun tæt på de steder hvor de graves op. I Hvide Sande graves de op tidligt om morgenen og de ikke solgte bliver smidt ud som døde sidst på dagen. Længere holder de sig ikke selv om de holdes på køl. Dem skal du ikke regne med at få levende frem selv om du skulle være så heldig at finde en sælger der vil sende dem til dig. De saltede kan du købe flere steder men det kan du finde ved en Google-søgning.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 01-09-06 18:54

Hej lemax

Her er en god liste over hvem der sælger sandorm i danmark. Du skal klikke på Danmarkskortet til højre i billedet.

http://home24.inet.tele.dk/kalle/

Sandorm opbevares bedst ved +5 grader dvs. typisk køleskabstemperatur. Det er her vigtigt at papiret de bliver opbevaret er tørt, mange bruger iøvrigt avispapir.
Om du kan få dem tilsendt afhænger, vil jeg tro, af hvordan de bliver pakket.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-09-06 19:19

Opbevaring:

Sandorm kan opbevares - indpakket i tørt avispapir, så kan de holde sig i en uges tid i køleskabet, men du skal se til dem hver dag. Døde orm fjernes og bliver avispapiret fugtigt skal det skiftes.

En anden måde - at opbevare dem på er, at lægge dem i en lav og fladbundet plastbeholder, der skal være så stor at ormene ikke ligger ovenpå hinanden. Herefter overhældes de med friskt havvand, indtil de er halvt dækket. Ormene skal kunne trække ren luft og vand på samme tid. Det er vigtigt, at vandet har samme temperatur som ormene. Det sikres ved at opbevare badet med orm samt en dunk med friskt havvand i et køleskab. Havvandet skiftes som minimum hver anden dag, jo oftere vandet skiftes, des længere tid overlever ormene.

Ergo siges det i dette link at de kan holdes i live i en uge http://home25.inet.tele.dk/kalle/Orm/orm.htm

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-09-06 19:23

Den havde jeg godt nok aldrig hørt før. OK. Jeg trækker mig.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-09-06 22:15

Om det er muligt at købe dem færdigt som engrosvare, ved jeg ikke, men jeg tvivler på, at det kan betale sig hvis du kan.
De der graver dem op skal jo også tjene på det, så det du skal gi' for dem, vil nok være lige så meget som du kan sælge dem for

mvh dova

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 02-09-06 05:02

Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men et godt udgangspunkt ville være at læse Esbjerg Ugeavis - den kan du selv finde på nettet.Der kan du orientere dig om alt muligt..... garanteret også om orm, og hvis ikke så kan du fyre en annonce af til ca 50,-