/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
blommer frysning
Fra : ladies
Vist : 14114 gange
100 point
Dato : 01-09-06 15:56

vi har de sønneste blommer i haven der er utrolig mange-jeg vil gerne bruge ¨så mange af dem som muligt
1 hvordan fryser jeg dem skalde bare fryses skyllede
eller skal de afstenes eller skal de koges lidt førs -ville jo være dejligt nemt hvis man bare kunne skylle dem og så fryse dem(evt afstene dem)
hvordan gør man

Kommentar
Fra : ladies

Dato : 01-09-06 15:57

skulle stå skønneste

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-09-06 15:58

Jeg har altid bare udstenet dem og så efterfølgende frosset dem ned Altså uden at koge dem først

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-09-06 16:03

Som med alle andre ting med et højt indhold af vand, vil vandet udvide sig når de bliver frosset. Når du så senere tøer dem op vil de have mistet deres fasthed og facon. Smagen vil være OK, men du må ikke regne med at kunne bruge dem til andet end saft, marmelader og den slags. Tidligere brugte man at sylte eller henkoge blommerne, så bevarer de facon og fasthed. Det gør dem langt mere anvendelige. Sådan nogle store glas med syltede/henkogte bommer kan holde sig i flere år og er desuden meget pyntelige på køkkenets hylder.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-09-06 16:21

For en del år siden lavede jeg også - blommer i Madeira - det serverede jeg til is, mums

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-09-06 16:26

Blommer i Madeira er jo blot en speciel måde at sylte blommer på. Der blev jo ikke spurgt efter opskrifter, sådanne kan spørgeren sikkert sagtens finde selv ved en alm. søgning på nettet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-09-06 16:32

Det ved jeg godt, men blev bare lige lækkersulten ved tanken

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-09-06 16:39

muuuuuums hvem sagde blommer i madeira ??? Hmm tror jeg ved hvor jeg kan købe chokolade med blomme i madeira

blommer kan godt fryses med henblik på senere syltning - kogning osv - men skal skylles og deles og befries for sten.

øhh - det var da heller ikke et spørgsmål om henkogning og syltning - vel ???

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 110 point
Dato : 01-09-06 16:40

Nordsted1 -> Helt fint, det er også nemt at blive.

ladies -> Hvis du absolut VIL fryse dem så vask dem først, lad dem tørre på noget fugtsugende og frys dem så som de er. Ingen grund til at fjerne hverken skind eller sten, det falder helt automatisk af når du optøer dem. Men jeg synes helt bestemt at du skal sylte eller henkoge dem. Det kræver lidt mere arbejde end frysning, men du får også et langt mere holdbart og anvendeligt resultat.

M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-09-06 16:44

Mirit -> Hvis folk spørger mig om f.eks. hvilken måde der er bedst at tilberede Rød Fluesvamp på, er det vel meget rimeligt at jeg fortæller min mening om det, også selvom det absolut ikke har noget med tilberedning at gøre. Tag dig sammen.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-09-06 16:54

arne - hvad havde det med frysning at gøre ???

Ladies spurgte kun til frysning og ikke om alternativer - endsige svampe.

nordsted har svaret - og det er det

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-09-06 17:06

Jeg fortæller også om frysning, men angiver bare en langt bedre metode som spørgeren måske vil sætte pris på at kende til. DET er seriøs rådgivning. Man kan da ikke altid nøjes med at svare på det stillede spørgsmål idet det ikke altid er sikkert at spørgeren egentlig ved hvilke muligheder der er? Derfor min lille sammenligning med svampene, men den forstod du så ikke. Bare trist.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-09-06 17:15

uu ha da da..... jeg skulle da vist aldrig været blevet lækkersulten, sikken en smører det kan fører med sig.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-09-06 17:21

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-09-06 17:23

tror mine forfrosne blommer skal have høreværn på NU

Godkendelse af svar
Fra : ladies

Dato : 01-09-06 18:42

Tak for svaret arne.jakobsen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-09-06 19:06

Ladies..... hvis du går ind på denne side http://www.google.dk/search?q=blommer%2Bfryser&hl=da&lr=&start=10&sa=N aller neders er der noget med

Kære kunde osv, hvis du kikker på side 9, der skriver de at før man fryser blommer skal stenen fjernes, jeg mener også at kunne huske fra skolekøkkenet (mange år siden) at vi fortalt, at stenen
kunne gøre et eller andet ved blommen, måske en bismag??

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-09-06 19:18

M.h.t. stenen i Sten-frugter som blommer, kirsebær o.s.v. kan jeg så sige at den træagtige del indeholder garvesyre. Denne KAN efter længere tid give de nedfroste frugter en smule syrlighed.
Men da frugterne i sig selv ikke tåler længere tids nedfrysning, er dette ikke noget problem. (Kun teoretisk). Nødden inde i stenen er derimod meget velsmagende (bruges i industrien som mandel-erstatning), så har man energi til at fjerne stenene fra hver enkelt blomme, kan man med fordel knække stenene, udtage nødderne, tørre dem, og så anvende dem i mange dejlige desserter.

De kan med fordel bruges i bagværk i stedet for mandler. (Og så er de jo noget billigere).
Til gengæld er der jo også her tale om et større stykke arbejde.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-09-06 19:22

Blommer kan tåle at være nedfrosset i max. 12 måneder

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-11-07 20:19

Holy shit

Jeg havde helt glemt hvor hæslig og usympatisk den fladpandede arne jakobsen var. Gud ske tak for at han er smuttet fra Kandu