/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Gamle færgemellem Hou og Tunø.
Fra : jtlaursen
Vist : 575 gange
50 point
Dato : 31-08-06 21:18

Er der nogle der ved hvor den gamle der sejlede mellem Hou og Tunø (Østjylland) er henne i dag. Den var i drift på ruten fra midt firserne til midt halvfemserne. Færgen hed dengang Hov (bemærk v'et i stedet for u) I daglig tale blev den selvfølgelig kaldt for "hovhov".Jeg mener at have fået fortalt at den kom til Svendborg men er ikke sikker.

Grunden til at jeg spørger er at jeg selv kommer fra Tunø og derfor har sejlet mange gange med færgen og nu kunne jeg godt tænke mig at se den igen.

Kommentar
Fra : reiffenstein

Dato : 31-08-06 21:58

Hej.

Dengang den nye færge blev indsat på ruten talte jeg med en styrmand fra færgen, og han
oplyste at de mange år med sejlads med husdyr og især deres efterladenskaber havde forår-
saget så vokdsom tæring af fartøjets bundplader at tykkelsen nogle steder var reduceret med
75 % og at fartøjet derfor var dømt til ophugning. Om historien er sand og om fartøjet er op-
hugget ved jeg ikke, men det lyder sansynligt. Du kan måske sende en mail til Tunø Avis. De
kan nok oplyse nærmere.

Reiffenstein

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 01-09-06 08:39

Reiffenstein ja du har ret jeg kan sikkert finde ud af det på andre måder, men nu kom jeg jo lige i tanke om det og det kunne være skægt at høre fra en der lige har set den. At færgen skulle være ophugget har jeg ike hørt før, men jeg vil undersøge det i dag for jeg skal nemlig med den nye færge

Annuller spørgsmålet
Fra : jtlaursen

Dato : 04-09-06 21:53

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål