/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Centralvarme - diagram - hjælp
Fra : berpox
Vist : 8414 gange
300 point
Dato : 31-08-06 21:12

Nu har jeg surfet rundt uden held - jeg leder efter et diagram der viser hvordan en typisk centralvarmeinstallation med separat kedel og varmtvandsbeholder er skruet sammen.
Jeg har nedtaget den gamle kedel og alle tilhørende rør/fittings - og kan ikke huske hvordan det lige var sat sammen (ja ja - usmart! jeg ved det!)

Hvis der ikke er nogle diagrammer derude på internettet - så prøv lige at checke nedenstående:

1) Fra varmt vand ud af kedel regner jeg med via et T at forbinde en sikkerhedsventil (overtryksventil 2,5A), og videre til en trykekspansionsbeholder (sådan en stor rød bandit!)

Er det rigtigt forstået?

2) Fra den anden afgang fra T'et føres strengen videre til cirkulationspumpen.

Efter cirkulationspumpen afgrenes til varmtvandsbeholderens varmespiral, og til fremløbsstrengen til centralvarmen.

På returløbet samles returstreng fra centralvarmen med returløb fra varmtvandsbeholder.

Er det rigtigt forstået?

3) Må man montere en afspærringsventil på tilgangen til varmtvandsbeholderen? (så naturlig cirkulation afværges udenfor fyringssæsonen - og der kun benyttes elvarme i varmtvandsbeholderen)

Jeg håber på nogle rigtig gode VVS'er svar

mvh berpox

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 31-08-06 21:25

overtryksventilen skal du bruge på brugsvandet på varmvandsbeholderen
og du må gerne montere spærreventilen , men det er bedre at stoppe cirkulationspumpen , så får du heller ikke spilvarme

men vil hellere sige at hvis du er så meget i tvivl , burde du holde dig fra det , og få en ud der ved lidt om det , så kan du samle det efter anvisning derfra

hvor bor du , en der kender lidt til det , kan hurtigt sige det , når han har set hvordan det eksisterende er sat op

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 31-08-06 21:28

ellers er det generalt rigtigt
men stadigvæk , du bør ikke gå i gang med det , uden først at have en ude og hjælpe dig igang
dertil er du for meget i tvivl

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 31-08-06 21:35

Hej Bredker.

Jeg er såmænd ikke så meget i tvivl - jeg vil blot afstemme min opfattelse af sammenhængen med en VVS'er.

Overtryksventilen jeg taler om, er ikke den til brugsvandet - det er en overtryksventil der skal give efter hvis trykekspansionsbeholderen ikke kan optage udvidelsen (f.eks. hvis kedlen bliver overhedet) - nu fyrer jeg ikke med fast brændsel, og derfor er risikoen for overhedning ikke overhængende.

Men har jeg et diagram - så er jeg helt sikker!

Iøvrigt, hvis man blot stopper cirkulationspumpen, så forekommer der stadig en naturlig cirkulation i centralvarmesystemet når vandet i varmtvandsbeholderen opvarmes elektrisk.

Så vidt jeg er orienteret, så må man blot ikke sætte afspæringsventiler på til- og afgang på kedlen, netop af sikkerhedshensyn. Korrekt?

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 31-08-06 23:07

Du må sætte alle de afspærringsventiler på du vil, så længe de ikke spærrer til ekspansionbeholder og overtryksventil. Alle dine termostater er jo også ventiler. HUSK - Hvis du skulle få lyst til at fyre med brænde, så skal du skifte til åben ekspansion.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-09-06 12:20

Jeg så en gang på nettet, en Danfoss principtegning over et varmeanlæg...........men jeg kan ikke finde den.
Du må åbne nogle af dine gamle lærebøger.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 01-09-06 12:38

Tja......men jeg synes ikke jeg har noget der minder om i mit "bibliotek" - nu var det heller ikke lige oliefyrsinstallationer der var en del af mit pensum

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 300 point
Dato : 01-09-06 12:40
Kommentar
Fra : berpox

Dato : 01-09-06 16:04

Hej e.c.

Ja....nu begynder det at ligne noget af det rigtige

Godkendelse af svar
Fra : berpox

Dato : 15-09-06 15:08

Tak for svaret e.c. Det er åbenbart det den samlede ekspertise på Kandu kan opvise.

Jeg havde håbet på noget mere/noget bedre - men det var bedre end slet intet

Tak for indsatsen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-09-06 03:08

Det var synd - for der findes på nettet en principskitse over alm varmeanlæg.
Jeg mene det var Danfoss som havde det liggende.
Eller måske et af oliefyrs-fabrikanterne.