/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hvordan bliver man nævning?
Fra : Grimstrup
Vist : 5285 gange
50 point
Dato : 31-08-06 19:52

Hejsa,

Ville lige høre om nogen kunne fortælle mig, hvordan man bliver nævning? Har fået fortalt at man igennem sit politiske parti skulle bede om at komme på en liste, men har ikke kunnet finde noget der har kunnet bekræfte dette..

-G

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 31-08-06 19:55

Nævninge bliver udpeget ud fra de lokale politiske partiers lister. Så for at blive nævning skal du være medlem af et politisk parti, stå på deres liste samt være heldig at blive udpeget. Jeg mener iøvrigt også at du skal have en ren straffeattest.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 31-08-06 20:16
Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 31-08-06 20:18
Kommentar
Fra : ans

Dato : 31-08-06 20:21
Kommentar
Fra : Grimstrup

Dato : 31-08-06 20:30

Tak for læsningen:)

Men er der nogen der ved hvem man skal kontakte i Århus for at komme på listen?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 31-08-06 20:37

Prøv at spørge på kommunen.

Men jeg tvivler lidt på at du bliver nævning bare ved at komme ind fra gaden. Normalt er de udpegede nogen som udvalget kender, eller kender nogen der kender.

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 31-08-06 21:50

Grimstrup det kan ikke hjælpe hvis du ikke er gammel nok det ved vi jo ikke om du er.
Og det hjælper heller ikke hvis du pludselig melder dig ind i et eller andet parti og du kommer og siger nu vil jeg gerne være nævning, du skal lige være der et stykke tid.

Accepteret svar
Fra : vagn2901

Modtaget 50 point
Dato : 31-08-06 23:56

Efter hvert kommunalvalg vælger kommunalbestyrelsen et Grundlisteudvalg for den kommende 4 års periode. Dette udvalg mødes normalt 1 gang i begyndelsen af 4 års perioden, og udpeger de, der skal stå på grundlisten. Antallet afhænger af kommunestørelsen. Jeg har selv været formand for et Grundlisteudvalg i 2 perioder.
Vi lod de der allerede var optaget på den tidligere liste blive stående, hvis de ikke havde anmodet om at blive fritaget. Vi kontrollerede ikke om de styadig var medlemmer af et politisk parti. Vi supplerede derefter listen med borgere som vi kendte, og som vi vidste opfyldte betingelserne og som oftest var medlem af det parti, vi hver for sig repræsenterede.
Nævninge udtages derefter fra Grundlisten af Landsrettens præsident. Grundlisterne for perioden 2007 til 2010 er vist udtaget, idet jeg mener de skal være på plads senest 30/6-2006. Du må altså se at blive politisk aktiv for muligvis at blive optaget på Grundlisten for 2011-22014. En optagelse på denne Grundliste er dog ingen garanti for, at du nogensinde bliver udtaget af Landsrettens præcident til nævning.
Held og lykke med at du er ved at være politisk aktiv.
Mvh
Vagn

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 01-09-06 00:05

Er det nødvendigt at være medlem af et parti?

Jeg synes ikke at jeg kan se noget på de links der har været fremme om at man skal.

Jeg ved godt at det er det almindelige.

Kommentar
Fra : vagn2901

Dato : 01-09-06 00:12

Nej, der skal blot være et flertal af de 5 medlemmer af Grundlisteudvalget, der går ind for, at du bliver optaget på listen. De 5 medlemmer er dog alle medlemmer af politiske partie, så måske foretrækker de folk, som de kender fra politisk arbejde. Men det er altså ingen betingelse.
Mvh
Vagn

Godkendelse af svar
Fra : Grimstrup

Dato : 15-11-06 11:45

Tak for svaret vagn2901.